Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / امید به افزایش ساخت و ساز مسكن با توجه به بهبود وضعیت آب و هوایی، شرایط رشد تقاضا برای روی را در بازار داخلی فراهم كرده است. از آنجا كه فلز روی نسبت به سایر فلزات پایه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و پارامترهای دیگری نظیر نرخ ارز، قیمت‌ جهانی نفت و ... بیشتر تاثیر می‌پذیرد، كارشناسان پیش‌بینی كرده‌اند كه با تعدیل قیمت حامل‌های انرژی در این فاز و برخی عوامل دیگر شاهد رشد قیمت این فلز در بازار غیررسمی خواهیم بود. بنابراین بسیاری از تولیدكنندگان منتظرند تا ببینند افزایش نرخ حامل‌های انرژی چه اثری بر چرخه تولید این فلز خواهد گذاشت.

از دیگر علل رشد بهای روی در این روزها می‌توان به افزایش نرخ ارز به ویژه در دو روز اخیر و نوسانات مثبت آن اشاره كرد كه تاثیر این عامل از سوی كارشناسان بیشتر از افزایش بهای فلزات اساسی در بورس فلزات لندن عنوان شده است. البته این در شرایطی است كه به گفته یكی از فعالان بازار نمی‌توان تاثیر نوسان‌های مكرر قیمت روی جهانی را بر روند بازار داخلی نا‌دیده گرفت؛ چراكه ممكن است در بورس فلزات لندن شاهد نوسان قیمت حتی به اندازه 500 دلار در یك روز هم باشیم، اما مبنای قیمت‌گذاری در بازارهای داخلی نرخ مبادلات یك روز نیست بلكه میانگین نرخ مبادلات حداقل 3 روزه و پریمیوم است كه به این شیوه قیمت داخلی نهایی می‌شود. وی تاكید كرد: متاسفانه تولید روی در ایران به اندازه‌ای نیست كه در بازارهای جهانی و حتی بازارهای داخلی تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: كاهش موجودی روی در انبار شركت‌های تولیدكننده سبب شده است كشش خوبی برای خرید در بازار ایجاد شود، البته در این مورد باید افزود كه كارخانه‌های تولیدكننده روی با كمبود خاك نیز برای تولید این محصول روبه‌رو شده‌اند، به طوری كه گزارش‌ها حاكی از آن است كه اخیرا خاك از تركیه وارد شده، اما این عامل از اهمیت كمتری در افزایش نرخ روی برخوردار است.
این فعال آگاه در‌خصوص كمبود مواد اولیه روی در بازارهای داخلی گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل مشكلاتی كه برای برداشت خاك از معادن انگوران داشتیم حجم تولیدات بسیار كاهش یافت و معدن به باطله خورد، در حال حاضر هم پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تمام شركت‌های گروه معادن روی به این دلیل احتمالا با افت تولید مواجه خواهند بود.
همچنین از آنجا كه در روند تولید روی از مرحله فرآوری تا بهره‌برداری با نفت در ارتباط هستیم به همین دلیل تغییر قیمت نفت نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر معاملات این فلز بگذارد.
به این ترتیب، روز گذشته فلز روی در بازار آزاد نسبت به روز دوشنبه با افزایش 50 تومانی در هر كیلو مواجه شد. البته این درحالی است كه به گفته فعالان بازار تقاضا برای این فلز همانند روزهای گذشته بوده است.
در بازار جهانی روی چه گذشت؟
پیش‌بینی‌ها از روند آتی بازار روی نشان می‌دهد كه این محصول در سال‌های پیش رو با روند قیمتی مثبتی روبه‌رو خواهد شد. البته این در حالی است كه بر اساس گزارش‌های انتشار یافته روند عرضه جهانی روی از سال جاری تا سال 2016 میلادی كند خواهد شد و همین امر در كنار بهبود نسبی تقاضا برای این محصول منجر به حمایت قیمتی از روی خواهد شد. در عین حال تحلیلگران گلدمن ساش اعتقاد دارند كه این روند نمی‌تواند جهش قیمتی فوق‌العاده‌ای را در بازار روی رقم بزند، اما از رشد مداوم قیمت حمایت خواهد كرد. بر این اساس، قیمت روی در سال جاری از روند صعودی مناسبی برخوردار شده و پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت این محصول در دو سال آینده به 2300 دلار در هر تن برسد.
همچنین بر اساس پیش‌بینی آگاهان اقتصادی، بازار روی در سال جاری با وضعیت كمبود عرضه روبه‌رو شده و این امر نیز منجر به تقویت قیمتی این محصول خواهد شد. در عین حال در صورت عدم تغییر ملموس در سطح تقاضا، باید منتظر وخیم‌تر شدن وضعیت كمبود عرضه در سال 2015 میلادی باشیم.
در گزارش اخیر گلدمن ساش علاوه‌بر روی، از نیكل و پالادیم نیز به عنوان محصولات معدنی یاد شده كه در سال جاری می‌توانند عملكرد قیمتی خوبی را به ثبت برسانند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24