Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / دیروز بورس اوراق بهادار تهران برای سومین روز پی‌در‌پی با رشد مواجه شد و توانست با رسیدن به 0.93 درصد رشد سومین افزایش دنباله‌دار شاخص را رقم بزند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار با شرایط صعودی مواجه بودند، اما عرضه‌های معامله‌گران كوتاه‌مدت و برخی فعالان حقوقی موجب شد تا از صف‌های خرید كاسته شود و بازار به سوی تعادل گام بردارد.
در این شرایط نگاه‌ها به روز چهارشنبه و پایان هفته بورس است؛ جایی كه انتظار می‌رود بازار با عرضه‌های بیشتری مواجه شود. در همین حال با توجه به وضعیت مثبت عملكرد صندوق توسعه بازار اكثر معامله‌گران انتظار دارند تا بازار با پایانی متعادل بتواند شرایط مناسبی را نیز در آینده تجربه كند. از دیدگاه كارشناسان حضور صندوق توسعه به عنوان یك بازارگردان قدرتمند می‌تواند در حركت بازار از روند كاهشی به روند متعادل فعال باشد.
در بازار دیروز در كنار روند قیمت‌ها و معاملات نگاه‌ها به سوی بازار ارز نیز بود؛ جایی كه قیمت دلار به مرز 33هزار ریال رسید و برداشت‌های متفاوتی را ایجاد كرده است. در حال حاضر دو سناریو پیش روی بازار است؛ نخستین سناریو این است كه احتمالا دولت پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بازار ارز را به سمت پایین و تك‌نرخی هدایت كرده و قیمت كنونی تنها برای جمع‌آوری نقدینگی سرگردان است. از سویی، سناریوی دیگر از احتمال جهش نرخ ارز نظیر آنچه پس از اجرای فاز نخست هدفمندی رخ داد، خبر می‌دهد. در این شرایط اگر بهای ارز پس از اجرای فاز دوم هدفمندی نیز به رشد خود ادامه دهد، وضعیت اقتصادی كشور دچار شرایطی خواهد شد كه دیروز از سوی برخی فعالان اقتصادی نظیر اسدالله عسگر اولادی در مورد آن هشدار داده شد. عسگر اولادی دیروز از لزوم به تعویق انداختن اجرای طرح هدفمندی جهت پرهیز از تورم 40درصدی خبر داده بود. در بازار دیروز همچنین سخنان رئیس كل بانك مركزی از اهمیت برخوردار بود.
رئیس كل بانك مركزی از انجام بررسی‌ها و مطالعات كارشناسی در خصوص میزان نرخ سودهای بانكی خبر داد و تاكید كرد بانك مركزی در راستای حفظ ثبات و سلامت نظام پولی كشور، به بانك‌ها و موسسات اعتباری كه به منطق اقتصادی و اصول توجه نكنند تذكر و هشدار خواهد داد.
ولی‌الله سیف با بیان اینكه در گذشته اختلاف اندك میان نرخ سود بانك‌ها، عامل جذب سپرده‌های مردمی بود؛ تاكید كرد: در شرایط كنونی، بازار پول كشور در حال گذار از وضعیت نوسانی به سوی تعادلی متناسب با انتظارات تورمی كاهنده است و مردم با در نظر گرفتن كیفیت و كمیت خدمات ارائه‌ شده توسط بانك‌ها و مقایسه آنها با یكدیگر، اقدام به سپرد‌ه‌گذاری می‌كنند؛ لذا، نرخ سود پرداختی تنها یكی از عوامل تعیین‌كننده برای سپرده‌گذاران است.
در بازار دیروز در گروه پتروشیمی سخنان سردار دقیقی در تایید واگذاری دو بلوك 20درصدی پتروشیمی پارس به نفت و گاز پارسیان و یك بلوك 20درصدی از شركت آریا ساسول به هلدینگ خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار بود. انتظار می‌رود به زودی هر سه نماد نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر و هلدینگ خلیج فارس در اطلاعیه‌هایی شرایط جدید خود را شفاف‌سازی كنند. در این گروه، پتروشیمی اراك نیز دیروز در اطلاعیه‌ای از رشد سود‌آوری خود در سال 92 به میزان 14 درصد خبر داد.
در گروه معدنی دیروز نماد چادرملو برای اعلام تعدیل سود تا سطح 1307ریال متوقف شد. در گروه حمل‌ونقل‌ دیروز نماد حسینا بازگشایی شد و پس از نوسانی شدید به بازدهی 44درصد رسید.
«حسینا» در شفاف‌سازی خود افزایش 5 تا 10 درصدی درآمد ارائه خدمات را گزارش و اعلام كرده با این افزایش، رقم مربوط به این درآمد به 146 میلیارد تومان بالغ خواهد شد.
همچنین تاثیر ریالی افزایش فوق بر سود خالص هر سهم شركت به همان میزان 5 تا 10 درصد بوده كه پس از تایید حسابرس اعلام خواهد شد.
در گروه تجهیزات نیز ماشین سازی اراك سود سال 93 خود را با تعدیل 10درصدی راهی تابلو كرد.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود كه در آن شاخص با رشد 700 واحدی به 75هزار و 735 واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به 280میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24