Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بازار آتی روز گذشته تحت تاثیر كاهش شدید قیمت اونس با روندی نزولی همراه شد، به طوری كه قیمت سررسید اردیبهشت به كانال 980 هزار تومان برگشت، در حالی‌كه طی هفته گذشته قیمت این سررسید تا یك میلیون تومان هم رسیده بود. دیروز تقریبا همه سررسیدهای آتی به اندازه افت قیمت سكه نقدی ریزش داشتند؛ بنابراین اختلاف سررسیدها و سود آربیتراژی بازار عملا بدون تغییر باقی ماند. به عقیده كارشناسان، به‌نظر می‌آید با توجه به روند افزایش قیمت دلار، بازار همچنان انتظارات خود را تعدیل نكرده است. بسیاری از افراد به امید بازگشت اونس و به پشتوانه روند صعودی دلار، روی موقعیت‌های خرید خود با وجود اینكه در محدوده ضرر قرار گرفته، پافشاری دارند. همچنین افزایش تعداد موقعیت‌های باز بازار نیز نشان‌دهنده این است كه دو طرف فروشنده و خریدار، موقعیت‌های قبلی خود را حفظ کرده‌اند.

دیروز در ساعات آغازین معاملات، بازار آتی تحت تاثیر ریزش اونس، تا حدود 15 هزار تومان افت داشت؛ اما پس از آن با صعود دلار تا حدود 3220 تومان، خریداران وارد بازار شدند و آتی در مسیر صعود گام برداشت. بازارها مشخصا نسبت به دلار نگران هستند؛ چه بازارهای كالایی و چه بازار آتی سكه؛ این موضوع را می‌توان با توجه به روند بازار و نیز اختلاف سررسیدهای آتی به‌وضوح دریافت. با نگاهی به نمودار آتی در می‌یابیم كه انتظار تورمی به گونه‌ای است كه موجب شده تا سكه سررسید آبان، با فرض ثبات قیمت اونس و البته ثابت ماندن حباب سكه، برمبنای دلار 3800 تومانی معامله شود! در بازارهای جهانی اما دیروز، قیمت اونس ریزش داشت. پس از تعطیلی 4 روزه بازارهای جهانی، معاملات دیروز اونس نشان داد كه هفته جاری، می‌تواند هفته بسیار پر نوسانی برای طلای جهانی باشد. اونس در آینده كوتاه‌مدت باید با كف قیمتی 1277 دلار درگیر شود كه شكستن این مرز حمایتی می‌تواند راه را برای نزول‌های بیشتر هموار كند.
به عقیده یكی از كارشناسان بازار؛ ریزش دیروز اونس دو دلیل عمده داشت؛ اولین دلیل، توافق چهارجانبه ژنو بین روسیه و آمریكا بود كه عملا با آتش بس موافقت شد و این توافق به مناسبت عید پاك در اوكراین اجرایی شد. بنابراین انتشار این خبر از نگرانی‌های جهانی نسبت به بحران اوكراین كاست. دلیل دوم؛ اعلام آمار تراز تجاری ژاپن بود كه با كاهش چشمگیر و كسری زیاد، زمینه را برای افت شدید ین در برابر دلار فراهم كرد. این دو دلیل موجب شد تا دلار در بازارهای جهانی تقویت شود و در نتیجه به ریزش اونس بینجامد.
به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی آمریكا قیمت جهانی طلا به روند نزولی خود كه از هفته گذشته آغاز شده همچنان ادامه می‌دهد. قیمت طلا از ابتدای امسال تاكنون 7.2 درصد رشد داشته تا بخشی از كاهش 28 درصدی در سال 2013 را جبران كرده باشد. به اعتقاد كارشناسان اقتصادی افت تقاضای فیزیكی در بازارهای جهانی و نگرانی از متوقف شدن محرك پولی فدرال رزرو آمریكا تاثیر زیادی بر كاهش قیمت طلا داشته است. با توجه به انتشار شاخص‌های اقتصادی مثبت از آمریكا و در مقابل وضعیت ناامید كننده چین و كاهش تقاضا احتمال دارد طلا به كمترین ركورد خود در سال 2014 یعنی قیمت 1277 دلار بازگردد. دیروز در بازار ارز، دلار همچنان به روند صعودی كه چند روزی است در پیش گرفته، ادامه داد و عملا قیمت خود را بالای 3200 تومان تثبیت كرد. یكی از كارشناسان بازار بر این باور است كه دلار در كوتاه مدت (ظرف 2 تا 3 روز آینده) تا اعلام قیمت نهایی بنزین، امكان رسیدن به قیمت 3270 تومان را نیز دارد؛ اما بعید به‌نظر می‌رسد كه این ارز قابلیت شكستن مرز 3300 تومان را داشته باشد. در میان مدت اما انتظار روند نزولی و در بلندمدت با چشم‌انداز 6 تا 7 ماه انتظار ثبات در بازار ارز را داریم. قیمت سكه در حال حاضر بدون حباب و براساس اونس جهانی معامله می‌شود؛ این امر نشان می‌دهد فعالان بازار دورنمای مثبتی از قیمت اونس جهانی و طلای داخلی ندارند. به نظر نمی‌رسد با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بانك مركزی اقدام به كاهش نرخ سپرده كند. بنابراین پیش بینی می‌شود بازار پول یعنی سپرده بانكی، بازار سهام و پس از آن بازار كالا و مسكن به ترتیب با جذابیت بیشتری از بازار ارز و طلای داخلی برخوردار باشند.
وی ادامه داد: از طرفی دیروز خبری اعلام شد مبنی بر اینكه روند انصراف افراد از دریافت یارانه، كمتر از انتظار بوده است كه این موضوع باعث خواهد شد تا دولت موفق به پیاده سازی سیاست‌های عمرانی و بودجه‌ای مد نظر خود نشود. در این حالت، دو سناریو اتفاق خواهد افتاد؛ در حالت اول، دولت احتمالا انضباط مالی را رعایت خواهد كرد، به این معنا كه استقراض از بانك مركزی یا برداشت از صندوق توسعه ملی صورت نخواهد گرفت كه در این صورت تورم كنترل خواهد شد، اما ركودی عمیق‌تر در پیش رو است. حالت دوم این است كه احتمال دارد دولت با استقراض از بانك مركزی یا تزریق منابع مالی فراتر از بودجه، سعی در فعال كردن طرف تقاضا در اقتصاد را داشته باشد كه دراین صورت از عمق ركود كاسته خواهد شد. بسته به اینكه دولت ظرف چند روز آینده چه سیاستی را برای روند نرخ بنزین در نظر بگیرد و نیز با توجه به سیاست دولت مبنی بر حذف افراد از دریافت یارانه؛ روند بلندمدت بازار را مشخص خواهد كرد. در میان‌مدت، مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار همچنان مذاكرات هسته‌ای و نرخ بنزین خواهد بود؛ ولی در كوتاه مدت، اونس متغیر تاثیرگذارتری است. از سوی دیگر با وجود اینكه روند بورس مثبت شده؛ شاخص كل در حدود یك درصد رشد داشته و حجم معاملات در حدود 158 میلیارد تومان بوده كه عدد قابل ملاحظه‌ای است؛ اما با این حال دلار همچنان روند صعودی خود را حفظ كرده كه این موضوع، عملا فرضیه كوچ نقدینگی از سمت بازار سكه به سمت بورس را تضعیف می‌كند. این مطلب به‌وضوح نشان‌دهنده این است كه با وجود نقدینگی سرگردان فراوان، پایین آوردن نرخ سود بانكی در این شرایط كه بازارها مستعد تورم انتظاری بالا هستند، می‌تواند اثرات مخرب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در این بین تحلیل حسین عبده تبریزی در‌خصوص افزایش قیمت ارز در برنامه پایش نیز جالب است: به گفته وی افزایش نرخ ارز دلایل دو گانه‌ای می‌تواند داشته باشد كه یك دلیل آن می‌تواند از جنبه مثبت باشد و دلیل دیگر آن از جنبه منفی، دلیل مثبت آن، این است كه بخش واقعی اقتصاد در حال حركت بوده و واردكنندگان كالاها و تولید كنندگان تقاضای خود را به بازار انتقال دادند و به شكلی از وضعیت ركودی در حال خروج هستیم. وی افزود: دلیل دیگر آن نیز این است كسانی كه در حال خروج از بازار سرمایه هستند به دو جا می‌روند، حرفه‌ای‌ها به سمت بازار ارز و غیر حرفه‌ای‌ها به سمت بانك‌ها. تلاش دولت كه می‌خواهد طرح هدفمندی را اجرا كند این است كه بازار ارز پر تلاطم نباشد. به گفته وی رقابت بانك‌ها در نرخ بهره به دلیل نیاز به نقدینگی آنها بوده است، دادن سودهای بالا در بلندمدت برای بانك‌ها امكان‌پذیر نیست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24