Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

از سوی معاون اول رئیس جمهور آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال 93 کل کشور به وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

به نوشته روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران،هیأت وزیران در جلسه 93.1.17 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌ های نفت و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور و به استناد بندهای (الف) و (ی) تبصره (2) ماده واحده قانون بودجه سال 1393 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند های یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین ‌نامه اجرایی بندهای (الف) و (ی) تبصره (2) ماده واحده قانون بودجه سال 1393 کل کشور

ماده 1ـ اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌روند:

الف ـ قانون: قانون بودجه سال 1393 کل کشور

ب ـ قانون برنامه: قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389

ج ـ شرکت: شرکت ملی نفت ایران

د ـ شرکت پالایش و پخش: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

هـ ـ خزانه: خزانه‌ داری کل کشور

و ـ معاونت: معاونت برنامه ‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس ‌جمهور

ز ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ح ـ نفت: نفت خام و میعانات گازی

ماده 2ـ به منظور اعمال حق مالکیت و حاکمیت بر منابع نفت و گاز کشور و به منظور تعیین رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت (خزانه) و شرکت، معادل چهارده و نیم درصد (14.5%) از صد درصد ارزش نفت تولیدی، موضوع اجزاء (2) و (3)  بند «الف» تبصره (2) قانون، به عنوان سهم شرکت بابت کلیه مصارف سرمایه ‌ای و هزینه‌ ای شرکت از جمله بازپرداخت بدهی و تعهدات، شامل تعهدات سرمایه ‌ای و بیع متقابل و جبران خسارات زیست محیطی و آلودگی‌ های ناشی از فعالیت های نفتی و هزینه‌ های صادرات با احتساب هزینه‌ های حمل و بیمه (سیف) تعیین می ‌شود، که از پرداخت مالیات و تقسیم سود سهام دولت معاف است. شرکت مکلف است معادل هشتاد و پنج و نیم درصد (85.5%) از صد درصد بقیه ارزش مواد مذکور را به حساب بستانکار دولت نزد خزانه منظور و به شرح مفاد این آیین ‌نامه با دولت (خزانه) تسویه حساب نماید. شرکت می‌تواند از محل سهم خود، قراردادهای لازم را با شرکت های عملیاتی تولید نفت و گاز براساس قیمت تمام شده و در چهارچوب بودجه عملیاتی منعقد نماید.

ماده 3ـ قیمت نفت صادراتی از مبادی اولیه، قیمت معاملاتی یک بشکه نفت صادراتی از مبادی اولیه در هر محموله است. قیمت پایه نفت عرضه شده در بورس در هر ماه معادل متوسط قیمت صادراتی نفت از مبادی اولیه در ماه شمسی قبل می‌باشد. قیمت نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی و مجتمع‌ های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی نود و پنج درصد (95%) متوسط بهای محموله‌ های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی است.

تبصره ـ مبنای محاسبه سهم چهارده و نیم درصد (14.5%) شرکت از میعانات گازی تحویلی به مجتمع‌ های پتروشیمی براساس خالص مطالبات آن شرکت از پتروشیمی ‌ها معادل نود و پنج درصد (95%) ارزش میعانات گازی تحویلی به هر واحد پتروشیمی با کسر ارزش فوب (F.O.B) محصولات دریافتی از آنها برای تحویل به شرکت پالایش و پخش خواهد بود.

ماده 4ـ در سال 93 برای تسویه حساب بین دولت و شرکت پالایش و پخش، قیمت هر بشکـه نفت تحویلی به پالایشگـاه های داخلی برابر با رقمی خواهد بود که به پیشنهاد کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصادی و دارایی و معاونت به تصویب هیأت وزیران می ‌رسد و اجازه داده می‌شود که مابه‌التفاوت این رقم با قیمت مذکور در ماده (3) این آیین‌نامه به صورت حسابداری در دفاتر خزانه ثبت و همچنین رقم مذکور در حساب بستانکار دولت (خزانه) در دفاتر شرکت پالایش و پخش نیز ثبت شده و طبق مفاد این آیین‌نامه با خزانه تسویه حساب می‌شود. در مورد فرآورده‌های نفتی تحویلی از پتروشیمی‌ها به شرکت پالایش و پخش ابتدا باید بر مبنای ارزش آن ها بشکه نفت معادل آن ها محاسبه و سپس به ازای هر بشکه نفت معادل رقم مذکور در ماده (4) به حساب خزانه واریز شود.

تبصره ـ مبنای محاسبه سهم چهارده و نیم درصد (145%) شرکت از هر بشکه نفت تحویلی به پالایشگاه های داخلی قیمت تعیین شده به ترتیب مقرر در این ماده خواهد بود. همچنین مبنای محاسبه سهم چهارده و نیم درصد (14.5%) شرکت از نفت معادل ارزش فرآورده‌های پتروشیمی تحویلی به شرکت پالایش و پخش به ترتیب مقرر در این ماده خواهد بود. تعیین معادل ارزشی فرآورده‌ های پتروشیمی تحویلی به شرکت پالایش و پخش به معادل بشکه نفت توسط وزارت نفت صورت خواهد گرفت.

ماده 5 ـ وزارت نفت در ابتدای هر ماه قیمت متوسط هر بشکه نفت تحویلی در ماه پیش از آن را به هر یک از پالایشگاه های داخلی با عنایت به کیفیت نفت تحویلی به آن پالایشگاه برمبنای ماده (3) این آیین‌نامه محاسبه و برای اعمال حساب با پالایشگاه ها با ذکر نام هر پالایشگاه به شرکت پالایش و پخش ابلاغ می‌کند. به همین ترتیب وزارت نفت مکلف است در ابتدای هر ماه قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی دریافتی توسط شرکت پالایش و پخش از هر پالایشگاه را متناسب با کیفیت این فرآورده‌ ها محاسبه و با ذکر نام هر پالایشگاه به شرکت پالایش و پخش جهت محاسبه و تسویه حساب با هر پالایشگاه ابلاغ کند. همچنین وزارت نفت مکلف است به روال مقرر در این ماده، قیمت نفت تحویلی به پتروشیمی‌های داخلی و نیز بهای فرآورده‌ های نفتی دریافتی از آنها برای تحویل به شرکت پالایش و پخش را متناسب با کیفیت آن ها تعیین و برای اقدام به شرکت ابلاغ کند.

شرکت و شرکت ملی پالایش و پخش حسب مورد مکلفند، بر پایه قیمت های ابلاغی وزارت نفت برای قیمت نفت و نیز فرآورده ‌های نفتی یاد شده، برای ماه قبل صورت حساب موقت را برای پالایشگاه ها و پتروشیمی ‌ها حسب مورد صادر نمایند و در ابتدای هر ماه با دریافت قیمت ‌های آن ماه از وزارت نفت صورت حساب قطعی را برای هر پالایشـگاه و پتروشیمی حسب مورد صادر نمایند.

تبصره ـ قیمت فرآورده‌های نفتی موضوع این ماده براساس میانگین وزنی قیمت های وارداتی یا صادراتی هم کیفیت حسب مورد و در صورت نبودن قیمت وارداتی یا صادراتی، متوسط ماهانه قیمت های صادراتی خلیج فارس هم کیفیت در آن ماه خواهد بود.

ماده 6 ـ مبـالغ چهارده و نیـم درصد (14.5%) سهم شرکت بابت نفت تحویلی به شرکت پالایش و پخش و خوراک معادل موضوع تبصره ذیل ماده (4) و همچنین سهم چهارده و نیم درصد (14.5%) شرکت موضوع تبصره ماده (3) به ترتیبی که با خزانه توافق می‌شود مستقیماً و متناسب با وصولی ‌ها به حساب های شرکت نزد خزانه واریز می‌شود.

ماده 7ـ شرکت پالایش و پخش در سال 93 بابت تضمین عواید نقدی حاصل از فروش نفت به پالایشگاه ها با احتساب فرآورده‌ های دریافتی، اعتبارات اسنادی داخلی/ خارجی به صورت گردشی ماهانه اخذ خواهد نمود و همچنین شرکت بابت عواید حاصل از فروش نفت به واحد های پتروشیمی داخلی به همین روال و با قیمت مذکور در ماده (3) این آیین‌نامه اقدام می‌ نماید. پالایشگاه ها و پتروشیمی‌ ها مکلفند تمامی وجوه صورت حساب های موقت را که حداکثر در مقاطع 10 روزه توسط شرکت و یا شرکت پالایش و پخش حسب مورد برعهده آنان صادر می ‌شود در مهلت مقرر تعیین شده به حساب این شرکت ها واریز نمایند. در صورتی که هر یک از پالایشگاه ها و یا واحد های پتروشیمی نسبت به صورت حساب های صادره توسط شرکت و یا شرکت پالایش و پخش در خصوص ارزش نفت تحویلی به آن ها و یا ارزش فرآورده‌ های دریافتی از آنها شکایت داشته باشند، می‌توانند این شکایت را به وزارت نفت تسلیم نمایند. این شکایت با فوریت در هیأتی سه نفره متشکل از وزارت نفت (رئیس هیأت)، نمایندگان معاونت و خزانه و عنداللزوم با حضور نماینده واحد شاکی نماینده شرکت و یا شرکت پالایش و پخش (بدون حق رأی) حسب مورد رسیدگی و در خصوص آن تصمیم ‌گیری خواهد شد. وجود اختلاف نظر و رسید گی به شکایت ها در مورد صورت حسابها به هیچ وجه مانع از پرداخت صورت حساب ها نخواهد بود.

ماده 8 ـ شرکت مکلف است کلیه دریافتی‌ های حاصل از صادرات نفت اعم از صادرات سال جاری و سال های قبل را به هر صورت، پس از کسر بازپرداخت های بیع متقابل به عنوان علی‌الحساب پرداخت های موضوع بند (الف) تبصره (2) قانون و تسویه بندهای متناظر در قوانین بودجه سال های قبل بلافاصله از طریق حساب های مورد نظر و مورد تأیید بانک مرکزی به حساب های مربوط در خزانه واریز نماید. بانک مرکزی مکلف است از وجوه حاصله هر ماهه به طور متناسب، چهارده و نیم درصد (14.5%) سهم شرکت با احتساب بازپرداخت های بیع متقابل، بیست و نه درصد (29%) سهم صندوق توسعه ملی و دو درصد (2%) بازپرداخت برداشت از این صندوق بابت سهم عیدانه سال 91 و سهم درآمد عمومی دولت موضوع ردیفهای درآمدی (210101)  و (210109) جدول شماره (5) قانون را، با فروش مبالغ ارزی به نرخ مورد تأیید بانک مرکزی موضوع بند (ج) ماده (81) قانون برنامه به حساب مربوط نزد خزانه واریز نماید. بانک مرکزی مکلف است سهم شرکت را به حساب های آن شرکت مورد تأیید خزانه در داخل و مورد تأیید آن بانک در خارج از کشور برای پرداخت به پیمانکاران، سازندگان و عرضه‌کنندگان مواد و تجهیزات مربوط به طرف قرارداد و هزینه ‌های جاری ارزی شرکت واریز و برای قراردادهای تسهیلات مالی خارجی توثیق نماید. در راستای اجرای قسمت اخیر جزء (1) بند (ح) ماده (84) قانون برنامه، بانک مرکزی موظف است بیست و نه درصد (29%) ارزش صادرات گاز طبیعی را پس از کسر ارزش گاز طبیعی وارداتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز نماید. مبلغ واریزی از ماه یازدهم سال، محاسبه و تسویه می‌شود.

تبصره ـ شرکت موظف است پس از دریافت سهم خود، حساب دولت (خزانه) را در دفاتر قانونی شرکت بستانکار نماید.

ماده 9ـ شرکت پالایش و پخش و شرکت های پالایش نفت داخلی و شرکت های پتروشیمی موظفند در پایان هر ماه بهای خوراک نفت دریافتی خود و همچنین خوراک معادل فرآورده‌ های شرکت های پتروشیمی تحویلی به شرکت پالایش و پخش را به قیمت مذکور در ماده (4) این آیین‌نامه محاسبه و به خزانه واریز نمایند.

ماده 10ـ شرکت پالایش و پخش مکلف است وجوه مربوط به سهم دولت از بهای خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی‌ها را وصول و ماهانه به خزانه واریز نماید. در صورت عدم واریز، در پایان هر ماه خزانه مبالغ مربوط به ماه قبل را از حساب های این شرکت، به صورت علی‌الحساب برداشت می ‌کند. در صورت عدم واریز بهای فرآورده‌های نفتی و خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ‌ها به حساب خزانه، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با اعلام وزارت نفت رأساً نسبت به برداشت از حساب شرکت های بدهکار و واریز آن به حساب خزانه اقدام نماید. این حکم در خصوص بهای خوراک پالایشگاه ها و واحدهای پتروشیمی که بابت بهای خوراک مصرفی سنوات گذشته بدهکار هستند، نیز نافذ می‌ باشد.

ماده 11ـ پالایشگاه هایی که نفت را به نسبت سهم صادرات فرآورده‌ های خود به قیمت مذکور در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، نود و پنج درصد (95%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) خلیج‌فارس خریداری و بهای آن را به صورت ارز و از طریق بانک مرکزی به حسابهای مورد تأیید خزانه واریز می‌کنند مشمول مفاد جزء (1) بند «ح» ماده (84) قانون برنامه نمی‌ باشند، همچنین هرگاه بنا به الزام وزارت نفت، شرکت پالایش و پخش پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی را از پالایشگاه ها به قیمت ارزی محاسبه و از آن ها تحویل بگیرد، در صورتی که پالایشگاه ها فرآورده‌های تولیدی خود را به هر ترتیب صادر و ارز حاصل را از طریق بانک مرکزی به حساب های مورد تأیید خزانه واریز کنند، در این صورت مشمول مفاد جزء (1) بند «ح» ماده (84) قانون برنامه نمی‌باشند.

ماده 12ـ مابه‌التفاوت قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی شامل فرآورده‌های نفتی و مواد افزودنی تحویلی از سوی شرکت های پتروشیمی به شرکت پالایش و پخش فروخته شـده به مصرف‌ کنندگان داخلی، با قیمت صادراتی یا وارداتی این فرآورده‌ها حسب مورد، به علاوه هزینه‌ های انتقال داخلی فرآورده‌ ها و نفت خام معادل آن ها و توزیع، فروش، مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده در دفاتر شرکت های پالایش نفت به حساب بدهکار شرکت پالایش و پخش ثبت می ‌گردد و از آن طریق در بدهکار حساب دولت (خزانه) نیز ثبت می ‌شود.

معادل این رقم در خزانه به حساب بستانکار وزارت نفت از طریق شرکت یاد شده، منظور و عملکرد مالی این ماده به صورت مستقل توسط شرکت مذکور در مقاطع زمانی سه ماهه از پایان تیر ماه پس از گزارش سازمان حسابرسی با تأیید کارگروه موضوع بند (الف) تبصره (2) قانون به صورت علی‌الحساب با خزانه تسویه می‌گردد و تسویه حساب نهایی فیزیکی و مالی حداکثر تا پایان تیرماه سال بعد انجام می‌شود و در هر حال مبنای تسویه حساب نهایی بین دولت (خزانه) با شرکت پالایش و پخش مفاد ماده (4) این آیین‌نامه خواهد بود. همچنین شرکت هر سه ماه یکبار گزارش میزان و ارزش نفت تولیدی، صادراتی و تحویلی به پالایشگاه ها و پتروشیمی‌های داخلی را پس از تأیید سازمان حسابرسی جهت تأیید و تسویه حساب به کارگروه مذکور ارایه می‌ نماید. دبیرخانه این کارگروه در وزارت نفت خواهد بود.

ماده 13ـ مرجع تعیین کمیت و کیفیت نفت تحویلی به پالایشگاه ها و پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی دریافتی از پالایشگاه‌ ها و پتروشیمی‌ ها وزارت نفت خواهد بود.

ماده 14ـ شرکت در مقاطع ماهانه سهم دولت از ارزش نفت و فرآورده ‌های دریافتی از پتروشیمی ‌ها، فروخته شده به شرکت های پالایش و پخش/پالایش نفت را در دفاتر خود به حساب بدهکار دولت (خزانه) منظور و به شرکت های یاد شده منتقل می ‌نماید. شرکت های مذکور موظفند حسب اعلام شرکت به شرح فوق حساب دولت (خزانه) را در دفاتر خود بستانکار نماید. شرکت پالایش و پخش موظف است از طرف شرکت های پالایش نفت نسبت به تسویه حساب با خزانه اقدام نماید.

ماده 15ـ بازپرداخت تعهدات سرمایه ‌ای شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت از جمله طرحهای بیع متقابل که به موجب قوانین مربوط، قبل و بعد از اجرای قانون ایجاد شده و یا می‌ شوند و همچنین هزینه‌ های صدور و فروش نفت با احتساب هزینه ‌های حمل و بیمه (سیف) به عهده شرکت های یاد شده می‌باشد. بازپرداخت تعهدات قراردادهای بیع متقابل از محل سرجمع چهارده و نیم درصد (14%) سهم شرکت از ارزش نفت تولیدی صورت خواهد گرفت.

ماده 16ـ در راستای اجرای بودجه عملیاتی شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت مکلفند موافقتنامه‌ های طرح های سرمایه ‌ای از محل سهم خود را از درصدهای پیش ‌گفته و سایر منابع، با معاونت مبادله و گزارش عملکرد تولید نفت و گاز را به تفکیک هر میدان در مقاطع 3 ماهه به وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت ارایه نماید.

ماده 17ـ هزینه‌ های انتقال داخلی فرآورده‌ ها و نفت معادل آنها و توزیع، فروش، مالیات، عوارض تکلیفی، عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده (موضوع ماده (16) قانون مالیات بر ارزش افزوده و بند (2) تبصره آن و بندهای (الف)، (ج) و (د) ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده) برای فرآورده ‌های نفتی و واحدهای مربوط (حسب مورد) به شرح جداولی خواهد بود که به تأیید کارگروه موضوع بند (الف) تبصره (2) قانون خواهد رسید. نحوه وصول مالیات و انواع عوارض تکلیفی با رعایت بند (ز) تبصره (2) قانون خواهد بود.

ماده 18ـ رعایت این آیین‌نامه تا تسویه حساب فی‌مابین دولت با شرکت و شرکت پالایش و پخش با رعایت اجزاء (الف)، (ب)، (ج)، (د)، (هـ)، (و)، (ز)، (ح)، (ط)، (ی) و (ک) تبصره (2) قانون مربوط به حساب های سال 93، که تسویه حساب نهایی تا حداکثر پایان تیرماه سال 94 انجام می ‌گیرد، الزامی است.

ماده 19ـ وزارت نفت با رعایت این آیین‌نامه مکلف است به نمایندگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت اقدام نموده و با مراعات بند (ی) تبصره (2) قانون آن را به تصویب هیأت وزیران برساند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24