Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

ثبات اقتصادی،خروج از رکود و یکسان سازی نرخ ها با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها علاوه بر کاهش ریسک، روند بازار سرمایه را متعادل و رو به رشد می کند .

به گزارش سنا، علی اسلامی بیدگلی رییس هیات مدیره رکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان مطلب فوق درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: در سال گذشته به لحاظ بنیادی قیمت سهم منتج از تنزیل انتظارات درآمدهای آتی بنگاه ها بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شرکت های در سال 92 درآمدهای اتفاقی بسیار زیادی داشتند که عمدتاً ناشی از تغییر ناگهانی نرخ ارز و همچنین تورم بیش از متوسط تورم در سال های گذشته بود به صورت قابل توجهی سود شرکت های بیش از حد افزایش یافت.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران این درآمدهای اتفاقی را به سال های آتی تعمیم داده بودند و تعمیم این اتفاق باعث شده بود قیمت هایی که به عنوان ارزشهای ذاتی محاسبه می شود با  آنچه در واقعیت است، منطبق نباشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: وقتی قیمت ها جلوتر از زمان رشد کنند و به زبانی بورسی سود چند ماه آینده پیشخور شود، اصلاح قیمت امر لازم برای بازار است و این روزها بعد از یک رشد قابل توجه، بازار سرمایه همچون سایر بخش های اقتصادی کشور در یک شرایط اصلاح قرار گرفته که خوشبختانه بخش عمده ای از این اصلاح ها انجام شده و حتی در برخی سهم ها قیمت ها به پایین تر از ارزش ذاتی رسیده است.

رییس هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان اینکه ثبات در اقتصاد هر کشوری نوسانات را به پایین ترین حد ممکن می رساند، گفت: وقتی اقتصاد یک کشوری به  ثبات می رسد ،نوسانات بسیار کوچک می شود، در نتیجه پیش بینی ها ساده تر و انحراف معیار پیش بینی درآمد شرکت ها کاهش پیدا می کند که همه این اتفاقات عوامل کاهش ریسک بازار است و وقتی ریسک کاهش پیدا می کند طبیعتاً انتظار می رود نسبتهای p/e افزایش پیدا می کند.

او تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که می تواند حامی این نظریه باشد، دلایل خروج نقدینگی بازار سرمایه بر اساس رقابت بیش از اندازه اهالی بازار پول در جذب منابع بر اساس سیاست های کنترل تورم و انقباضی در رشد پایه پول دولت است.

اسلامی بیدگلی گفت: طبیعتاً این روند در یکجایی متوقف می شود و بانک ها دیگر رقابت های صعودی در افزایش نرخهای جذابتر در بازار پول را نخواهند داشت، بنابراین مجددا برخی از سرمایه گذاران تصمیم می گیرند بخشی از منابع خود را در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ابا اشاره به اینکه به نظر می رسد به روزهای تعادلی بازار نزدیک شده ایم، افزود: با کاهش خروج نقدینگی از بازار پول و به مرور افزایش سهم بازار سرمایه از پس اندازهای مردمی در سال جدید و همچنین ثبات اقتصادی کشور ، یک روند رو به رشد و یکنواخت خواهیم داشت که البته نباید انتظار بازدهی غیر معمول وجود داشته باشد . پیش بینی می شود بازدهی متوسط امسال 10 درصد بالای تورم سال 93 باشد.

او درباره مصون ماندن سرمایه گذاران غیرحرفه ای از نوسانات بازار سرمایه، گفت:  یکی از دلایلی که ایران یک کشور بانک پایه باقی مانده، این است که اکثر افراد تشویق به سرمایه گذاری مستقیم می شوند، طبیعتاً با توجه به اینکه سطح دسترسی به اطلاعات و اطلاعات افراد عادی نسبت به اشخاص حرفه ای بازار سرمایه و همچنین قدرت تحلیلشان پایین تر از افراد حرفه ای است ، توصیه می شود از مشورت نهادهای دارای مجوز مشاوره سرمایه گذاری یا سبدگردانی مانند شرکتهای کارگزاری، تأمین سرمایه و شرکت های مشاوره سرمایه گذاری استفاده کنند.

وی ادامه داد: افراد غیر حرفه ای ترجیحاً هم از ابزارهای واسطه ای همچون صندوقهای سرمایه گذاری استفاده کنند. این اتفاق باعث می شود که ریسک این دسته از سرمایه گذاران کاهش پیدا کند و البته توصیه اکید می کنم انتظار بازده های غیر معمول از بازار نداشته باشند.

اسلامی بیدگلی خطاب به سهامداران که طی نوسانات ماه های گذشته ضرر شناسایی کرده اند، تأکید کرد: این افراد اولاً باید اندکی تأمل کنند تا بازار بتواند در مسیر واقعی خود به جریان بیفتد و با بهبود شرایط اقتصادی کشور وضعیت مساعدتری ایجاد شود و در گام بعدی اگر درگذشته به طور مستقیم سرمایه گذاری کردند برای بهبود و اصلاح پرتفوی موجود سرمایه گذاریشان از نهادهای دارای مجوز مشاور سرمایه گذاری استقاده کنند.

رییس هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی درباره اثر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر صنایع بورسی گفت: بورس بازار نسبتاً هوشمند و هوشیاری شده است که اکثر سرمایه گذاران معمولاً اتفاتات آتی و تأثیرات آن را روی درآمد بنگاه ها محاسبه می کنند البته نمی توان منکر این شد که بخشی عمده از این اثرات حتی بیش از آنچه که اتفاق می افتد این روزها به عنوان اثر منفی روی بسیاری از شرکت ها به خصوص صنایع انرژی محور محاسبه شده است.

او با بیان اینکه به نظر می رشد با اجرایی شدن قانون هدفمندی و رفع برخی ابهامات موجود تأثیر منفی روی بنگاه ها به پایان برسد، گفت: شاید بازار روزهای اولیه بعد از مشخص شدن جزئیات فاز دوم هدفمندی به لحاظ روانی تأثیر روانی داشته باشد اما از آنجایی که عمده این تأثیرات در محاسبات شرکت ها لحاظ شده تأثیر منفی روی درآمد شرکت ها نخواهد گذاشت.

اسلامی بیدگلی با مثبت ارزیابی کردن قانون هدفمندی یارانه ها بر صنایع بورسی خاطر نشان کرد: هر چیزی که منجر به یکسان سازی نرخ ها شود برای بازار سرمایه یک اتقاق مثبت است به دلیل اینکه این اقدام باعث می شود که پیش بینی درآمدها با ابهام کمتری مواجه شود و تحلیلگران بتوانند پیش بینی راحتتری داشته باشند و همچنین امکان رانت اطلاعاتی که در گذشته در اختیار بنگاه ها بوده، حذف شود و بدین ترتیب به شفاف سازی درآمد بنگاه ها کمک می کند، همچنین متعاقباً اگر بنگاه ها از این فرصت استفاده کنند و از این طریق به دنبال رشد اقتصادی و افزایش بهره وری بروند قطعاً به نفع شرکت های پذیرفته شده در بورس می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24