Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / دیروز در اولین روز كاری بازارهای جهانی، شاهد صعود اونس بودیم كه این رشد، مقدمات رشد بازار آتی را نیز فراهم آورد. بازار جهانی طلا كه روز جمعه روی قیمت 1318 دلار بسته شده بود؛ دیروز تا حدود 1330 دلار نیز صعود كرد كه این رقم نشان‌دهنده رشد یک درصدی اونس جهانی است. پیش بینی می‌شود این هفته برای اونس از بابت آمارهای اقتصادی، از آنجایی كه جمعه به‌دلیل همزمانی با عید پاك، بازارهای جهانی تعطیل هستند، هفته بسیار شلوغی باشد.

به عقیده یكی از كارشناسان احتمالا در هفته جاری اونس جهانی در محدوده 1340 دلار نیز رشد خواهد داشت و پس از آن اقدام به اصلاح قیمتی تا 1320 دلار خواهد نمود. در ادامه، بسته به اینكه آمارهای اقتصادی اعلام شده چگونه خواهند بود و موضوع اوكراین چطور پیش خواهد رفت؛ جهت‌گیری بازار اونس مشخص می‌شود.
دیروز قیمت جهانی طلا همچنین در پی تشدید بحران اوكراین افزایش یافت و به بالاترین حد خود در 2 هفته اخیر رسید. تشدید تنش‌های سیاسی در اوكراین سرمایه‌گذاران بین‌المللی را برای خرید بیشتر طلا تشویق كرده است. تنش سیاسی اوكراین همچنین تاثیر منفی زیادی بر شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی داشته است؛ هرچند دیروز روند بورس‌ها مناسب بود. در این بین، آمریكا برای اعمال تحریم‌های جدید ضد روسیه آماده می‌شود. كشورهای غربی به شدت نگران اقدامات نظامی جدید روسیه در شرق اوكراین هستند و بازار در انتظار مشخص شدن نتایج این تهدیدها است.
در این میان قیمت جهانی طلا پس از كاهش 28 درصدی درسال 2013 میلادی، از ابتدای امسال تاكنون بیش از 9 درصد رشد داشته است. در بازارهای جهانی اما دلار در برابر سبدی از ارزها افت قیمت داشته است، با این حال بورس‌های معتبر جهانی نسبت به روز جمعه افزایش یافته‌اند.  به‌رغم رشد قیمت اونس، دلار اما رفتاری نوسانی از خود نشان داد؛ به طوری‌كه اگرچه تا 3 هزار و 126 تومان هم بالا رفت اما در میانه روز برگشت. همین روند در بازار آتی سكه نیز دیده شد. كارشناسان معتقدند دلار به چند دلیل در حال افزایش است. یكی از مهم‌ترین عوامل، ریزش سنگین شاخص بورس در حدود سه هزار واحد در دو روز گذشته است كه این آمار، نشان‌دهنده خروج بالای نقدینگی از بورس بوده كه گفته می‌شود ممكن است در نهایت مقدار زیادی از این نقدینگی سرگردان، جذب سپرده‌های بانكی شود. در این بین با توجه به اینكه موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، احتمالا تورم جدیدی را به همراه خواهد داشت؛ پیش‌بینی می‌شود بخشی از این نقدینگی برای حفظ ارزش دلار در مقابل تورم؛ به ارز و سكه تبدیل خواهد شد.
به عقیده یكی از فعالان بازار، به نظر می‌رسد بانك مركزی نیز برای اجتناب از شوكی مشابه آنچه كه در سال 89 به بازار دلار وارد شد؛ به این ارز اجازه داده تا قیمت خود را تا حدی رو به بالا تعدیل كند. اما با توجه به اینكه اجرای موفقیت‌آمیز قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مستلزم آرامش در بازار دلار است؛ به محض اینكه قیمت دلار قصد خروج از كانال صعودی كه بانك مركزی برای آن در نظر دارد را داشته باشد؛ گزینه تزریق دلار می‌تواند بازار دلار را به عددهای مطلوب و مورد نظر آن برگرداند.
بنابراین به‌نظر می‌رسد كه در چنین شرایطی سپرده‌های بانكی با توجه به اینكه بدون ریسك هستند و سود سالانه آنها تا بالاتر از 25 درصد نیز رسیده؛ همچنان جذابیت خود را نسبت به بازارهای سهام و سكه و ارز حفظ می‌كنند.
در نهایت می‌توان پیش‌بینی كرد كه با این اوصاف، صعود قیمتی جدید در بازار نقدی و یا افزایش سود آربیتراژی، نامحتمل به‌نظر می‌رسد.
در این میان به گفته فعالان بازار از آنجا كه مردم بر این باورند كه سه هزار تومان، كف قیمتی دلار است؛ بنابراین تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و موفق شده تا دلار را به كانال صعودی 3100 تومان وارد كند. هم اكنون چشم فعالان اقتصادی و تولیدكنندگان در انتظار اعلام قیمت نهایی بنزین و گازوئیل و معیار دولت برای حذف افراد از دریافت یارانه است. این دو فاكتور، جهت‌گیری آینده بازار دلار را تعیین می‌كنند.  در بازار آتی نیز همچنان حركت بازار بر اساس قیمت‌های جهانی طلا آرام و متناسب است. انتظار می‌رود این بازار در هفته‌های پیش رو با تبعیت از روند دلار كمی با افزایش قیمت روبه‌رو شود. در حال حاضر نیز قیمت سررسید اردیبهشت بازار آتی از یك میلیون تومان گذشته و این در حالی است كه در بازار نقدی اختلاف زیادی با این قیمت داریم. این مساله تا حدی می‌تواند بازار را تشویق به خرید بیشتر كند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24