Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / ریزش 2.07 درصدی بورس تهران در روز گذشته (معادل 1581 واحد) پس از افت 2.13 درصدی و 2.7 درصدی آن در شهریور و دی‌ماه 92 سومین افت بالای 2 درصدی یك سال گذشته بورس محسوب می‌شود كه افق جدیدی را پیش روی تحلیلگران بازار قرار داده است.

بر این اساس روز گذشته در بورس تهران 751 میلیون و 72 هزار سهم به ارزش 3 هزار و 107 میلیارد و 277 میلیون ریال در 63 هزار و 470 دفعه معاملاتی مبادله شد تا فعالان بازار سرمایه شاهد كاهش 1581.06 واحدی شاخص بورس تهران باشند.
تاثیر معاملات منفی هلدینگ خلیج فارس، مخابرات ایران، تاپیكو، نفت و گاز پارسیان و غدیر سبب شد تا از بازدهی شاخص بورس تهران 2.07 درصد كاسته و عدد شاخص به رقم 74 هزار و 920 واحدی بازگردد. این افت شاخص منجر شد تا شاخص از ابتدای سال تاكنون 5.2 درصد كاهش یابد.
اما روز گذشته بیشترین حجم معاملات به صنایع فلزات اساسی، بانك‌ها و موسسات اعتباری و محصولات شیمیایی و مخابرات مربوط بود. بیشترین ارزش معاملات نیز به نام فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، بانك‌ها و موسسات اعتباری مخابرات، خودرو و ساخت قطعات ثبت شد.
در ادامه معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شركت‌های كشتیرانی جمهوری اسلامی با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و توسعه صنایع بهشهر با توجه به تغییر با اهمیت در سرمایه‌گذاری‌های شركت متوقف شدند.
پیش‌بینی‌های محتاطانه سود شركت‌ها در سال 93 در پی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تخصیص بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها به سپرده‌های بانكی، این روزها از سوی كارشناسان بازار سرمایه به عنوان ابهاماتی در عرصه اقتصادی كشور نام برده می‌شوند كه سبب شده تا دیروز نمودار شاخص بورس تهران با شیب نزولی 45 درجه به فعالیت خود پایان دهد.
بازار راه خود را می‌یابد
علیرضا عسگری‌مارانی، مدیرعامل شركت سرمایه‌گذاری ملی ایران افت شاخص بورس را به ریسك‌های سیستماتیك نسبت داد كه از سوی دولت و مجلس به بنگاه‌های اقتصادی تزریق شده و اكنون در قیمت سهام شركت‌ها نمود یافته است.
بر این اساس، پس از آنكه وی تاكید می‌كند كه اگر دولت و مجلس با تصمیمات خود در بازار سرمایه دخالت نكنند این بازار راه خود را می‌یابد، یادآور شد: بازار سرمایه در تبلور پیش‌بینی‌هایی كه می‌كرد قیمت سهام شركت‌ها را افزایش داد، اما با این ریسك‌های سیستماتیك مجلس و دولت، به جای آنكه مردم را به حضور در بازار سرمایه تشویق كند نسبت به این بازار نگران‌تر كرده است.
مارانی از نرخ‌گذاری گاز و اوره به عنوان ریسك‌هایی نام برد كه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت تمام شده بنگاه‌های اقتصادی را افزایش داده است.
مدیرعامل «ونیكی» از تغییر رویكرد وزیر صنعت، معدن و تجارت انتقاد كرد كه بنا به ابلاغیه سیاست اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری باید به دفاع از صنعت و حمایت از تولید بپردازد.
این در حالی است كه این تصمیمات بدون توجه به شرایط اقتصادی كشور اتخاذ می‌شوند.
به گفته وی، در این شرایط از اقتصاد كشور، دولت باید با برخورداری از الگوی اقتصادی مشخص از طریق بازار سرمایه به كنترل تورم بپردازد.
اصلاح قیمت‌ها ضروری است
مدیر سرمایه‌گذاری شركت سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» شرایط حاكم بر بازار سرمایه را فاقد هرگونه دلیل بنیادی می‌داند. اگرچه در این میان وی در برخی از نمادها، اصلاح قیمت‌ها را ضروری عنوان كرد.
پژمان شعبانپور معتقد است: در برخی صنایع و نمادها یكسری نشانه‌های امیدواركننده سبب رشد قیمت سهام شده و شاخص آن صنعت را افزایش داده بود. این در حالی است كه آثار این اخبار و عوامل به صورت كلی بر سودآوری شركت‌های حاضر در صنعت مزبور محاسبه نشده بود؛ مساله‌ای كه سبب شد تا در سال جاری شاهد كاهش قیمت سهام این شركت‌ها و منفی شدن روند كلی بازار باشیم.
در این بین سود بانكی 25 درصدی تنها دلیل بنیادی بود كه از سوی وی به عنوان عامل كاهنده نام برده و این گونه توضیح داده شد: افزایش سود بانكی با نسبت پی بر ای 4 واحدی بدون ریسك عملا فرصت سرمایه‌گذاری را برای بازار پول فراهم آورده و سبب شده است تا اقبال از سرمایه‌گذاری در سهام شركت‌های با نسبت پی بر ای 4 همراه با ریسك در بازار سرمایه كاهش یابد.
مدیر سرمایه‌گذاری «توسم» كه معتقد است در حال حاضر بازار در حال اصلاح نسبت پی‌برای خود است، از افرادی كه سرمایه‌های خود را از بازار سرمایه خارج و در بانك‌ها سرمایه‌گذاری كرده‌اند به عنوان برندگان كوتاه‌مدتی نام می‌برد كه تنها در یك دوره 3 تا 6 ماهه از بازار سرمایه جلوتر هستند.به‌زعم وی افرادی كه سهام شركت‌های با پی بر ای 4 را از این فروشندگان خریداری می‌كنند در دوره‌های 9 و 12 ماهه به برندگان بازار سرمایه تبدیل خواهند شد.
بنا به پیش‌بینی شعبانپور رشد بازار سرمایه در بلندمدت كه ناشی از الزام تطبیق بانك‌ها با چشم‌انداز نرخ تورم 25 درصدی انتظاری است، سبب كاهش سود بانك‌ها خواهد شد.
وی به استدلال سرمایه‌گذارانی كه تلاش دارند تا از فرصت كنونی بازار پول بهره‌مند شده و عنوان می‌كنند كه پس از كاهش نرخ سود بانكی، سرمایه‌های خود را به سمت بازار سرمایه گسیل می‌دارند، این گونه پاسخ داد: هیچ كس آنقدر باهوش نیست كه قادر به پیش‌بینی زمان كاهش نرخ سود بانكی و كف قیمت‌ها در بازار سرمایه باشد؛ بنابراین با شروع رونق بازار سرمایه این افراد به طور قطع از این رشد بازخواهند ماند.
در این بین به گزارش «دنیای اقتصاد»، روند كلان اقتصاد كشور فارغ از نگاه خرد به بازارها نشان می‌دهد دولت برای كنترل تورم چاره‌ای جز افزایش سود ندارد و به این دلیل كاهش نرخ سود نیز موضوعی نیست كه بتوان گفت با قطعیت به بهبود بازار سرمایه منجر می‌شود، چراكه در كلان اقتصاد هنوز تطابق خاصی با نیاز بازار رخ نداده است.
این كارشناس بازار سرمایه از باز شدن گره طرح‌های توسعه‌ای شركت‌ها، افزایش تولید و فروش در صنایع پتروشیمی و خودرویی، بهره‌برداری طرح‌های توسعه‌ای شركت‌ها در سال‌های 94 و 92 را به عنوان مستندات این چشم‌انداز مثبت اقتصادی سیاسی كشور نام می‌برد.
ثبات بازار در دو ماه آینده
حسین خزلی‌خرازی، كارگزار بورس اوراق بهادار تهران نیز معتقد است: با توجه به اینكه در سه ماه اخیر بازار سرمایه منفی بوده، پیش‌بینی می‌شود كه در 2 ماه آینده و در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر با نزدیك شدن به فصل مجامع شاهد ثبات در بازار سرمایه باشیم و احتمالا رونق و رشد ملایمی هم در بازار داشته باشیم، بنابراین پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده ثبات و رونق نسبی را در بازار مشاهده كنیم.
خرازی در خصوص زمان ایجاد ثبات در بازار سرمایه گفت: در این خصوص باید صبر كنیم كه گزارش 6 ماهه دوم ارائه شود تا اثر افزایش قیمت كالا‌ها بر شركت‌ها نمایان شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24