Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اقدامات دولت در چند ماهه اخیر مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌ ها و عمل نکردن به وعده‌ های رنگین و امیدوار کننده، باعث سوق یافتن سرمایه از بورس به بانک ها خواهد شد .

به گزارش فارس، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس در گفت‌ و گوهای جداگانه بر حمایت از بازار تأکید کردند. معاون وزیر اقتصاد و همچنین وزیر در حالی از حمایت ویژه از بازار سرمایه سخن می‌ گفتند که بورس روزهای ناخوش احوالی را طی می ‌کرد.

محمدی که پس از روی کار آمدن دولت جدید به عنوان معاون اقتصادی وزیر اقتصاد از بورس انرژی راهی وزارتخانه شد، در گفت ‌و گویی از تشکیل صندوق ریالی حمایت از بازار سرمایه و تصویب قوانینی در جهت بهبود شرایط این بازار تأکید کرد.

در همین زمان وزیر اقتصاد نیز در جلساتی با بسیاری از شرکت ‌های حقوقی، درد دل‌ های آنها را شنید و وی هم نسبت به سرریز نقدینگی ‌های سرگردان با وجود تقویت بخش تولید ابراز امیدواری کرد.

اما اکنون با وجود گذشت چند ماه از این وعده‌ ها، طرف تقاضای بازار با وجود تصویب قوانینی که یک شبه عنوان می‌ شود، دچار مشکل شده و روند عرضه‌ ها، بازدهی منفی را نصیب سرمایه گذاران کرده است.

پس از انتشار اوراق جدید مشارکت با نرخ 23 درصد، بانک‌ها در مسابقه‌ ای به افزایش نرخ سود سپرده‌ های روزشمار، کوتاه‌ مدت و بلند مدت پرداختند، به طوری که متولی بازار پول هیچ ‌گونه نظارت دقیقی بر این افزایش ‌ها نداشت.

همین دلیل در کنار اجرای فاز دوم هدفمندی کافی بود، تا بازار سهام در روند پیش روی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند و این در حالی بود که بانک مرکزی با مجوز انتشار اوراق مشارکت با نرخ 23 درصدی حاضر به استفاده از پتانسیل بازار سرمایه برای فروش اوراق ریالی نشد و حتی مجوزی به بازار سرمایه برای افزایش نرخ نداد.

بسیاری از سرمایه ‌گذاران با وجود نرخ 23 درصدی اوراق مشارکت بدون ریسک و افزایش نرخ‌ های روزشمار که به شکلی سرسام ‌آور افزایش یافتند، بانک ‌ها را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب کرده ‌اند، تا بدون ریسک چنین بازدهی را کسب کنند.

فارغ از آسیب‌ های جدی که افزایش نرخ سود سپرده ‌های بانکی در صنعت کشور خواهد داشت، شائبه ورود نقدینگی به بازارهای غیر مولد از جمله سکه، طلا و ارز تقویت می ‌شود.

در این باره دولت که با شعار تدبیر و امید از ملت رأی اعتماد گرفته تاکنون هیچ نشانه ‌ای از تدبیر در تصمیمات اقتصادی خود نشان نداد و بانک مرکزی با افزایش سود سپرده ‌ها ضربه ‌ای مهلک به پیکره بازار سرمایه وارد کرده است.

هشداری جدی به دولت این است که خروج نقدینگی ‌ها از بازاری که صرفاً از تولید و اشتغال حمایت می‌ کند، در نهایت نتیجه ‌ای جز افزایش سفته ‌بازی در بازارهای غیرمولد و افزایش تورم و بیکاری نخواهد داشت.

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است، تأکید مسئولان بر نگهداری سهام توسط سرمایه‌ گذاران در شرایط رکودی بود، بنابراین سرمایه‌ گذاران که از سه ماهه پایانی سال گذشته دارایی ‌های خود را نگه داشته‌ اند، بیش از 20 درصد دیگر زیان کرده و نتیجه اعتماد خود به مسئولان را این چنین دریافت کرده‌ اند.

ناگفته نماند که قیمت سهام شرکت ‌ها در بورس با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود، اما تقاضای بازار با برخی تصمیمات نادرست اقتصادی به طور عجیبی تحت تأثیر منفی قرار گرفته و افزایش عرضه ‌ها منجر به افت شدید قیمت ها شده‌ است. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24