Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت مسکن و خودرو افزایش می یابد.

به گزارش نامه نیوز، سرانجام پس از گذشت بیش از 3 سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها زمان ورود به فاز دوم این قانون فرا رسیده است و تا 3 روز دیگر نخستین گام برای ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها برداشته می شود و بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها متقاضیان دریافت یارانه نقدی باید مجددا برای دریافت یارانه ثبت نام کنند.
بر اساس این اطلاعیه ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آن‌ها «صفر» است از صبح روز ۲۰ فروردین ماه جاری، به طور همزمان در سراسر کشور و از طریق شبکه اینترنتی به نشانی www.refahi.ir و یا از طریق مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری ها و فرمانداری‌ها و دفاتر پستی و فناوری اطلاعات روستایی انجام می‌شود.
همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آن‌ها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت نام یعنی ۲۱ فروردین ماه جاری اقدام به نام نویسی در سایت رفاهی کنند. سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» در روز ۲۲ فروردین، عدد «سه» در روز ۲۳ فروردین، عدد «چهار» در روز ۲۴ فروردین، عدد «پنج» در روز ۲۵ فروردین، عدد «شش» در روز ۲۶ فروردین، عدد «هفت» در روز ۲۷ فروردین، عدد «هشت» در روز ۲۸ فروردین و در نهایت عدد «۹» در روز ۲۹ فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.
همچنین روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه جاری به ثبت نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که در طی ۱۰ روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت نام نشده‌اند.
در شرایطی دولت یازدهم قصد ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها را دارد که از اصلاح پرداخت یارانه نقدی، حمایت از تولید و همچنین ارتقا بیمه درمان به عنوان اصلی ترین اهداف فاز دوم هدفمندی یاد می شود و این در شرایطی است که تا کنون مسئولان دولتی اظهارنظر رسمی را درباره فاز دوم هدفمندی مطرح نکرده اند.
اما در این شرایط بسیاری از کارشناسان آینده بخش های مختلف اقتصاد کشور پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را مورد بررسی قرار داده اند و در شرایطی که بسیاری از آنها ورود به فاز دوم را یک امر ضروری می دانند معتقدند ممکن است در راستای اجرای این فاز شاهد گرانی در برخی بازارها نیز باشیم.
مسکن گران می شود؟
بازار مسکن یکی از بازارهایی است که در یکسال گذشته شاهد رکود و افت قابل توجه قیمت بوده است و این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان بدون درنظر گرفتن فاز دوم هدفمندی بازگشت رونق به این بازار را در سال 93 پیش بینی کرده اند.
اما با قطعی شدن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها پیش بینی ها در بازار مسکن تا حدودی تغییر کرده است و افزایش قیمت مسکن در ماه های آینده بارها مورد تاکید قرار گرفته است. در همین رابطه حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید در بهار 93 ما خیلی شاهد تغییر در قیمت نیستیم و ثبات بازار را داریم اما تقریبا از تابستان شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود و امیدوار هستم رونمایی طرح های مختلف از طریق وزارت راه و شهرسازی از موجبات پیشگیری و جلوگیری از افزایش قیمت شود. اگر دولت نتواند از طرح های خود رونمایی کند با توجه به گران شدن تراکم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم و هدفمندی یارانه ها و همچنین افزایش دستمزد کارگران، از تیرماه شاهد افزایش قیمت مسکن به صورت شیب ملایم هستیم.
همچنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته است اقتصاد یک کل به هم پیوسته است و اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز تاثیر خود را به صورت یکپارچه بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت، اما از آنجایی که سیاست دولت کنترل حجم نقدینگی و چاپ نکردن پول بدون پشتوانه است، فکر نمی کنم، با آثار تورمی جدیدی روبر شویم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها نوعی بازتوزیع بهینه منابع موجود برای افزایش کارایی اقتصاد است، به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و می گوید اصلی‌ترین فهم من از سیاستهای ابلاغی افزایش قدرت رقابت اقتصاد ایران در سطح جهان است، تا جایی که از یک سو میزان وابستگی به نفت کاهش یابد و از سوی دیگر در محیط های متفاوت اقتصادی پایداری اقتصاد ایران را نشان دهیم.
همچنین ابوالفضل صومعلو معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید به نظر می‌رسد در سال 93، تثبیت قیمت مسکن منتفی می‌باشد، اما این سخن به هیچ وجه به معنای ورود شوک قیمتی به این بخش نمی‌باشد، بلکه آنچه بیش از سایر گزینه‌ها، محتمل به نظر می‌رسد این است که در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت ساخت مسکن و همچنین افزایش دستمزدها در کنار افزایش عرضه مسکن، نرخ رشد قیمت مسکن در سال 1393 کمتر از تورم عمومی بانک مرکزی باشد.
افت شاخص بورس ادامه دارد؟
در شرایطی که شاخص بورس سال 92 را با رکوردشکنی های پیاپی آغاز کرده بود اما روزهای پایانی سال این رکوردشکنی ها ادامه نیافت و در اسفند ماه شاهد افت قابل توجه شاخص بورس بودیم و این موضوع نگرانی سرمایه داران را بیش از گذشته افزایش داد.
اواخر سال 92 با تصویب فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و اجرای آن از اوایل سال 93 و پیش‌بینی‌های مطرح‌شده مبنی بر افزایش بیش از 50درصدی حامل‌های انرژی، بورسی‌ها نگران‌تر از همیشه شدند و قاسم نیکجو یک کارشناس بازار بورس تهران در این رابطه اعلام کرده است با توجه به اهداف دولت مبنی بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ، مطمئنا این هدف بر بازار بورس تاثیرگذار خواهد بود.
به گفته نیکجو عامل اصلی و تاثیر گذار بر بازار بورس «برآیند نیروها» است. نظر قطعی پیرامون این موضوع  وابسته به این است که برآیند دولت در آینده چه چیز خواهد بود. وضعیت بورس در سال 93 معلول متغیرهای زیادی هم در داخل کشور (بودجه و برنامه‌های دولت پیرامون فاز هدفمندی یارانه‌ها) و هم در خارج (تحریم‌های بین‌المللی و سیاست های خارجی) است.
همچنین محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه تحلیل آثار اجرای فاز دوم هدفمندی بر دو بخش درآمدی و هزینه‌ای پیش‌بینی می‌شود، گفته است یکی از توصیه‌های مهم این است که سرمایه‌گذاران حتماً این آثار را در تحلیل‌های خود داشته باشند و به لحاظ هزینه‌ای و در آمدی آن را در روند سود‌آوری شرکت‌ها مد نظر قرار دهند.
پور ابراهیمی می گوید امکان دارد پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اجرای فاز دوم برخی بنگاه‌ها متضرر و برخی سودآوری داشته باشند که این امر مستلزم تحلیل درست از وضعیت بازار است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با اجرای فاز دوم امکان تعدیل قیمت بهای تمام شده کالاها وجود دارد، می گوید در این میان برخی صنایع قیمت فروش محصولات را به نسبت این تعییرات، تعدیل خواهند کرد.
پورابراهیمی می گوید در فاز دوم هدفمندی، دولت در کنار افزایش نرخ حامل‌های انرژی، مبلغ 10 هزار میلیارد تومان را با اولویت حمایت از بخش تولید، حمل و نقل و بهینه‌سازی مصرف تخصیص داده که این امر نیز اثرات جداگانه‌ای بر سودآوری صنایع و درآمد آنان دارد.
ابهام در بازار خودرو همچنان ادامه دارد؟
بازار خودرو از جمله بازارهایی است که به واسطه رابطه مستقیم میان خودرو و حامل های انرژی بیشترین تاثیر را از ورود به فاز دوم هدفمندی می پذیرد و همین موضوع باعث شده تا رکود و بی ثباتی در بازار خودرو بیش از گذشته نمایان شود.
در شرایطی که دولت برای تامین منابع مالی فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت حامل های انرژی را افزایش خواهد داد و این موضوع نیز به احتمال فراوان در 3 ماه نخست سال 93 اجرایی می شود به نظر می رسد تغییرات جدید قیمتی در بازار خودرو در راه باشد.
در همین رابطه یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید که قرار است ظرف هفته آینده، کارگروه تخصصی خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل جلسه دهد تا در آن، در رابطه با چگونگی تصمیم گیری در مورد قیمت خودرو بحث شود.
وی می گوید افزایش قیمت خودرو با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت ها، طبیعی است، مگر دولت بخواهد یارانه خاصی به خودروسازان اختصاص دهد که البته با توجه به سیاست دولت مبنی بر کنترل نقدینگی و تزریق های مالی، بعید به نظر می رسد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24