دنیای اقتصاد / آخرین ردهبندی خودروسازان جهان روز گذشته در حالی منتشر شد که شرکتهای خودروساز ایرانی در این ردهبندی حضور نداشتند. موسسه فیچ که از معتبرترین موسسات بینالمللی رتبهبندی در سطح جهان است، در سال 1913 فعالیت خود را آغاز کرد. این موسسه مورد قبول بسیاری از دولتها و سرمایهگذاران بوده و در حال حاضر نیز بیش از 1600بانک و موسسه مالی در فیچ رتبهبندی شدهاند.
اما ایرانخودرو که قرار بود سال گذشته به عضویت این موسسه بینالمللی درآید، هنوزنتوانسته به عضویت موسسه مذکور درآید.
راعی، قائم مقام مالی ایران خودرو نیز چندی پیش تاکید کرده بود که به دلیل تحریم ایران قادر به ثبت ایرانخودرو در موسسات معتبر آمریکایی نیستیم. از سویی دیگر ایران در انجمن خودروسازان جهان نیز عضویت ندارد. به همین دلیل اسامی خودروسازان ایرانی در بین خودروسازان برتر دنیا خالی است.
براساس آخرین ردهبندی خودروسازان جهان، شرکت جنرال موتورز آمریکا با تولید 9میلیون و 97هزار دستگاه خودرو، تویوتا با 7میلیون و 338هزار دستگاه، فورد با 6میلیون و 497هزار و رنونیسان با تولید 6میلیون و 110هزار دستگاه بزرگترین خودروسازان دنیا در سال 2005 میلادی بودند.
در رتبهبندی 5 خودروساز برتر دنیا در سال 2005 نسبت به سال 2004 تغییر ایجاد شد و شرکت تویوتا با یک پله صعود مکان دوم را کسب کرد و فورد با یک پله سقوط به مقام سوم رسید.
گروه رنونیسان نیز با تولید 6میلیون و 110هزار دستگاه خودرو، از گروه فولکس واگن، رقیب اصلیاش، فاصله گرفته و سعی میکند خود را به فورد برساند، البته این شرکت در صورت ادغام با جنرال موتورز یک گروه مشترک با تولید سالانه بیش از 15میلیون خودرو را شکل خواهد داد.
تویوتا نیز در سال 2005 با یک پله صعود در جای دوم قرار گرفت و سعی دارد تا سال 2006 جای جنرال موتورز را در صدر جدول تولیدکنندگان خودرو به دست آورد، هدفی که کمی دور از دسترس به نظر میرسد.
براین اساس اسامی 19 خودروساز بزرگ جهانی در سال 2005 براساس آمار ارائه شده توسط انجمن خودروسازان جهان به ترتیب زیر است:
1 - جنرال موتورز (اپل، واکسهال و دوو) با 9میلیون و 97هزار دستگاه 2- تویوتا با 7میلیون و 338هزار دستگاه 3- فورد (جگوار- ولوو) با 6میلیون و 497هزار دستگاه 4- رنو نیسان با 6میلیون و 110هزار دستگاه (گروه رنو 2میلیون و 616 هزار، گروه نیسان 3میلیون و 494هزار دستگاه)5- گروه فولکس واگن با 5میلیون و 212هزار دستگاه 6- دایملر کرایسلر با 4میلیون و 818هزار دستگاه 7- هوندا با 3میلیون و 436هزار دستگاه8- PSA (پژو سیتروئن) با3 میلیون و 373هزار دستگاه9- هیوندای- کیا با 3میلیون و 91هزار دستگاه 10- سوزوکی با 2میلیون و 71 هزار دستگاه 11- فیات با 2میلیون و 37هزار دستگاه 12- میتسوبیشی بایک میلیون و 331هزار دستگاه13- بی.ام.و با یکمیلیون و 323هزار دستگاه14- مزدا با یکمیلیون و 287هزار دستگاه15- دایهانسو با یکمیلیون و 11هزار دستگاه16- آفتاواز با 720هزار دستگاه17- دانگفنگ با 593هزار دستگاه18 - سوبارو با 591هزار دستگاه19- بیجینگ با 559هزار دستگاه.
با توجه به تولید 553هزار دستگاه خودرو در ایرانخودرو و تولید 413هزار دستگاه نیز در سایپا رتبه این دو شرکت در بین خودروسازان جهان قابل پیشبینی است.
به طوری که ایرانخودرو با توجه به تولیدات در جایگاه بیستم و سایپا نیز در رتبه بیست و ششم قرار میگیرند. هر چند کیفیت این دو خودروساز ایرانی هنوز از تولیدکنندگان اصلی خودرو فاصله دارد اما سایپا با سود سالانه 18درصد و ایرانخودرو با سود 10درصد از پرسودترین خودروسازان جهان در سال 2005 میلادی لقب گرفتهاند.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.