Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

دنیای اقتصاد، شروین شهریاری: دو صنعت فلزات اساسی و استخراج كانه ‌های فلزی 20 درصد ارزش روز بازار سهام كشور را تشكیل می‌ دهند. نرخ‌ های فروش شركت‌ های فعال در این صنایع به ‌طور مستقیم از دو عامل قیمت ارز و قیمت‌ های جهانی محصولات تاثیر می‌ پذیرند.

در سال‌ های 90 و 91، به دلیل تضعیف قابل ملاحظه ارزش ریال، طبیعتا نرخ فروش ریالی شركت ‌های این صنعت افزایش چشمگیری یافت و باعث جهش سود آوری آنها و اقبال گسترده به سهام این گروه شد. اما در سال 92 با توجه به كاهش نرخ ارزهای خارجی یكی از مهم‌ ترین عامل‌ های جذابیت این سهام از میان رفته و هر گونه رشد كوتاه مدت به عامل دوم یعنی همان چشم ‌انداز رشد قیمت ‌های جهانی وابسته شده است.

فلزاتی همچون مس، نیكل، آلومینیوم، قلع، سرب و روی در ادبیات تحلیلگران اقتصادی به عنوان «فلزات اساسی» خوانده می‌ شوند. وجه تسمیه این نام از آن جهت است كه عناصر مزبور در تولیدات صنعتی نقش زیر بنایی دارند و میزان مصرف آنها به نوعی بازتاب رشد اقتصادی كشورها و جهان محسوب می‌ شود. بنابراین، افزایش و كاهش قیمت فلزات پایه پیش ‌بینی ‌كننده دوران رشد یا ركود اقتصادی در آینده خواهد بود.
 
همان ‌طور كه اشاره شد، بررسی روند قیمتی این كالاها و تلاش برای پیش‌ بینی افق آتی آنها برای سرمایه‌ گذاران بورس تهران حائز اهمیت فراوان است، زیرا علاوه ‌بر ارتباط مستقیم شركت ‌های تولید كننده این محصولات (نظیر ملی مس، توسعه معادن روی، كالسیمین، آلومینیوم ایران و...) با قیمت فلزات اساسی، همبستگی تغییرات قیمت این كالاها با رشد اقتصادی جهان در نهایت تعیین ‌كننده روند بازار سهام در آینده خواهد بود.
 
در هفته‌ های اخیر، نرخ فلزات اساسی كاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه كرده‌ و نگرانی از در پیش بودن ركودی دیگر به‌ ویژه در بزرگ ‌ترین مصرف كننده فلزات یعنی كشور چین را نزد بسیاری از كارشناسان ایجاد كرده‌ است. نظر به اهمیت موضوع برای فعالان بورس تهران، نگارنده در ادامه، برداشت خود را از مطالعه تحلیل ‌های بین‌ المللی اخیر در خصوص چشم ‌انداز آتی قیمت برخی فلزات پایه ارائه كرده است:
 
1- آلومینیوم: قیمت آلومیینوم در یكسال گذشته حدود 15 درصد افت كرده است و در حال حاضر، دركف قیمت 4 ساله خود به سر می ‌برد. با این حال، اكثر تحلیلگران فلزات نسبت به چشم‌ انداز قیمتی این فلز در افق كوتاه ‌مدت خوش ‌بین نیستند؛ هر چند در بازه زمانی بلند مدت، به سبب زیان ده بودن تولید اكثر واحدها با نرخ‌ های فعلی، پیش ‌بینی رشد قیمت آلومینیوم وجود دارد.
 
چینی‌ ها از ابتدای سال میلادی كماكان ذخایر آلومینیوم و مواد اولیه آن (آلومینا) را با سرعت زیادی نسبت به میانگین سال 2013 افزایش داده‌اند، اما این مساله با توجه به تضعیف تقاضای درون چین احتمالا منجر به افزایش صادرات در ماه‌ های آینده و رشد مازاد عرضه این فلز در بازارهای جهانی خواهد شد.
 
تنها نكته مثبت برای چشم ‌انداز قیمت این فلز، بحران اوكراین است كه اگر منجر به یك رویارویی میان غرب و روسیه از نوع تحریم ‌های اقتصادی شود، با توجه به نقش بزرگ روسیه در عرضه آلومینیوم، می ‌تواند این فلز را با شوك قیمتی مواجه سازد. از منظر تكنیكال حمایت قدرتمند قیمت آلومینوم در 1671 دلار به ازای هر تن قرار دارد كه حدود یك درصد از قیمت‌ های پایان هفته گذشته كمتر است.
 
نشریه معتبر متال بولتن بازار آلومینیوم در سال جاری میلادی را به لحاظ عرضه و تقاضا متعادل پیش‌ بینی كرده (بدون كسری یا مازاد عرضه نسبت به تقاضا) و قیمت سال جاری و سال آینده میلادی را به ترتیب 1793 و 1895 دلار در هر تن پیش ‌بینی كرده است كه به معنای افزایش پلكانی و تدریجی قیمت در بلند مدت است. 
 
2- مس: نگرانی از وضعیت اقتصاد چین سنگین‌ترین سایه ركودی خود را بر سر فلز مس افراشته و باعث ریزش بیش از 10 درصدی قیمت‌ها در دو هفته اخیر شده است. واردات مس این كشور نیز در ماه گذشته میلادی افت 29 درصدی را نسبت به ماه قبل به ثبت رسانده كه حتی با در نظر گرفتن اثر تعطیلات سال نوی چینی، نشانه ای مهم از ركود تقاضا برای فلز سرخ است.
 
با این حال، به سبب نزدیك بودن به فصل رشد تقاضای مس، این افت قیمت با افزایش حجم خرید از سوی مصرف‌كنندگان توام شده و سمت تقاضا را در قیمت‌های فعلی تقویت كرده است. از منظر تكنیكال، در كوتاه‌ مدت نمودار مس وضعیت جالبی ندارد و احتمال سقوط قیمت تا محدوده 6 هزار دلار در هر تن زیاد است.
 
به ‌رغم شرایط منفی در كوتاه‌مدت، بخش مهمی از تحلیلگران فلزات در افق یكساله تداوم سقوط قیمت‌ ها برای مس را پیش‌بینی نمی‌كنند و مصرف چین را در مجموع بالاتر از سال قبل ارزیابی می‌كنند. در همین راستا، نشریه معتبر متال بولتن در بدترین سناریوی خود (كه مستلزم افت قابل ملاحظه رشد اقتصادی در چین است)، قیمت میانگین مس در سال 2014 و 2015 را به ترتیب 6600 و 6300 دلار در هر تن تخمین زده است كه به معنای عدم انتظار برای ادامه افت سریع ارزش این فلز سرخ است.
 
3- روی: چشم ‌انداز میان‌ مدت قیمت‌ ها برای فلز روی بهتر از سایر فلزات اساسی است. اكثر تحلیلگران در مورد این فلز به بسته شدن معادن فرسوده، افت عیار معادن در سراسر جهان و تاخیر در بهره ‌برداری از كارخانه ‌های جدید به عنوان عواملی اشاره می ‌كنند كه كاهش عرضه این فلز در آینده را رقم خواهد زد. به همین سبب، قیمت روی برای سال‌ های آینده در اكثر پیش ‌بینی‌ ها افزایش معناداری را نشان می‌ دهد.
 
همچنین واردات روی چین نیز در ماه‌های اخیر نوسانات كاهشی را تجربه نكرده كه دلیل آن استفاده از فلز روی به عنوان وثیقه بدهی نزد بانك‌ های چینی است. این مساله البته به عنوان یك ریسك در بازار روی باقی خواهد ماند؛ چرا كه در صورت محدود كردن این ابزار از سوی سیاست ‌گذاران چینی (كه می ‌تواند به عنوان یك رویداد محتمل پیرو سیاست‌ های انقباضی چین در زمینه كنترل رشد اعتبارات در نظر گرفته شود)، قیمت روی در كوتاه‌ مدت با كاهش ناشی از مازاد عرضه رو به رو خواهد شد.
 
با این حال، فارغ از نوسانات كوتاه‌ مدت، پیش ‌بینی ‌های طولانی ‌مدت ‌تر در مورد قیمت این فلز (نسبت به نرخ كمتر از 2000 دلاری كنونی) كماكان مثبت هستند و نشریه متال بولتن نیز میانگین قیمت 2120 دلاری و 2250 دلاری در هر تن را برای سال ‌های 2014 و 2015 در بازار روی پیش ‌بینی كرده است.
 
4- سرب: قیمت این فلز خاكستری نیز بعد از مس در هفته ‌های ‌های اخیر بیشترین افت را داشته و تقریبا 5 درصد كاهش ارزش را به ثبت رسانده است. با این حال هم نشانه‌ های تكنیكال و هم متغیرهای فاندامنتال از كاهش بیشتر قیمت ‌ها حمایت نمی‌ كنند. از منظر نموداری، حمایت مستحكمی در سطح 1986 دلار به ازای هر تن برای قیمت این فلز وجود دارد كه در روزهای اخیر نیز مانع از افت قیمت بیشتر شده است. از نگاه بنیادی نیز سرمای بی‌ سابقه در ایالات متحده باعث یك وقفه موقت در تقاضای سرب برای مصارف باتری شده كه انتظار می‌ رود، به تدریج به بازار برگردد. به این ترتیب اكثر تحلیلگران غلبه تقاضا بر عرضه سرب را در كل سال 2014 میلادی پیش ‌بینی می‌ كنند كه اوج عدم تعادل عرضه و تقاضا مربوط به فصل بهار خواهد بود.
 
علاوه ‌بر این، سرب تنها فلز در بین همگروهی‌ های خود است كه با كمبود عرضه نسبت به تقاضا تا سال 2016 مواجه خواهد بود از این رو پیش ‌بینی‌ های بلند مدت قیمت این فلز به مراتب بالاتر از نرخ كنونی است. نشریه معتبر متال بولتن، میانگین قیمت 2283 دلاری و 2550دلاری در هر تن را برای سرب در سال‌ های 2014 و 2015 پیش ‌بینی كرده است.
 
با جمع ‌بندی مطالب فوق درخصوص چشم‌ انداز قیمتی فلزات پایه می ‌توان گفت هرچند سرمایه ‌گذاران نسبت به شرایط اقتصاد چین در كوتاه ‌مدت نگران هستند، اما اكثر مراجع تحلیلی پیش ‌بینی تداوم افت معنادار قیمت فلزات اساسی به ‌ویژه پس از تصحیح اخیر نرخ ‌ها را ندارند.
 
بدیهی است این نتایج صرفا با اقتباس از چند تحلیل از سوی منابع معتبر حاصل شده است و نظرات دیگر كارشناسان می ‌تواند متفاوت باشد.  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24