Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / روند مبادلات سال 92 فلزات پایه نشان می‌دهد، بازار این محصولات در نیمه اول سال با نوسانات زیادی به دلیل افت و خیز‌های نرخ ارز روبه رو بوده، اما در نیمه دوم سال به علت ثبات نسبی نرخ ارز و همین‌طور بهای جهانی این فلزات، علاوه‌بر اینكه روند نزولی قیمت را تجربه كرده با ركود نیز همراه بوده است.

 در واقع مس و آلومینیوم از نخستین ماه سال جاری نسبت به آخرین معاملات سال گذشته كار خود را با روند صعودی قیمت‌ها آغاز كردند و تا خردادماه و انتخابات ریاست جمهوری با همین روند به معاملات ادامه دادند، اما پس از اعلام نتایج انتخابات، قیمت‌ این دو فلز روند نزولی در پیش گرفتند، البته از ابتدای خرداد تا پایان تیر ماه سال جاری نرخ ارز افت‌وخیز نسبی را تجربه كرد، اما چون جو به وجود آمده در بازار مثبت بود به همین دلیل قیمت‌ها ریزشی شد.
از شهریورماه نیز افت و خیزهای نامرتب جای خود را به نزول قیمت‌ها داد و در نتیجه ریزش كاذب قیمت‌ها موجب ركود معاملات این فلز شد تا اینكه با نوسانات نرخ فلزات در بورس جهانی لندن بازار فلزات پایه داخلی نیز در تب و تاب افتاد. این در شرایطی است كه در دی و بهمن ماه قیمت این فلز سرخ رشد كرد و در اسفند ماه به دلیل ریزش ناگهانی مس در بورس جهانی لندن دوباره قیمت این فلز نزولی شد. البته این در حالی است كه آلومینیوم نسبت به مس نوسانات كمتری را در این دوره متحمل شده و قیمت این كالا تنها با افت و خیز این فلز در بورس جهانی لندن تغییر كرده است.
علاوه‌بر این طی یك سال گذشته یكی دیگر از مهم‌ترین تحولات این دو فلز اساسی، تغییر روش قیمت‌گذاری این محصولات بوده است. مس و آلومینیوم از ابتدای سال با فرمول ثابتی كه از میانگین نرخ این فلز در بورس لندن بهره می‌برد، در بازار و بورس كالا عرضه می‌شدند تا اینكه دامنه نوسانات نرخ ارز در بازار داخل بیشتر شد و همزمان با آن مس در بورس لندن نیز افزایش یافت در نتیجه این عوامل موجب رشد بی‌رویه قیمت مس شدند به همین دلیل مسوولان برای اینكه این اتفاقات را سامان دهند به فكر تغییر روش قیمت‌گذاری این فلز افتادند، غافل از اینكه این تغییر روش اوضاع را از قبل ملتهب‌تر خواهد كرد.
به‌این‌ترتیب با توافق تولیدكنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت فرمول از بورس لندن به شانگهای تغییر كرد، اما قیمت‌ها نه تنها سامان نیافت، بلكه روزبه‌روز غیرمنطقی‌تر شد تا اینكه دوباره مسوولان تصمیم گرفتند با توجه به ثبات نرخ ارز فرمول را به حالت سابق برگردانند تا بازار به روال گذشته منطقی پیش رود. بعد از كلی اختلاف بین تولیدكنندگان و ستاد تنظیم بازار و عدم عرضه تولیدكنندگان به نشانه اعتراض سرانجام مس در بورس كالا عرضه شد، هرچند پس از بازگشت آرامش و نظم به رینگ فلزات، شركت ملی صنایع مس تصمیم گرفت فرمول را به حالت قبل برگرداند. برگشت این فرمول تغییری در قیمت این فلز ایجاد نمی‌كرد، اما ثبات در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تولیدكنندگان را تسهیل می‌كرد. به‌ این ‌ترتیب فرمول مجددا به حالت قبل بازگشت و تنها رقم پریمیوم 100 دلاری به 80 دلار تغییر كرد (میانگین هفتگی LME + 80 دلار پریمیوم ضرب در ارز مبادله‌ای).

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24