Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / مبادلات محصولات پتروشیمی در واپسین روزهای سال 92 همچنان با قدرت ادامه دارد و رونق بازار طی ماه گذشته امیدواری‌ها را به بهبود این بازار مهم افزایش داده است. در دو ماه گذشته دو سیاست مهم در تالار این محصولات در بورس كالا اتخاذ شد كه این دو موضوع در رونق بازار اثرات فراوانی از خود بر جای گذاشتند؛ نخست افزایش دامنه نوسانات قیمتی در این بازار از 5 درصد به 10 درصد بود كه با تلاش مدیر واحد صنایع تكمیلی ملی پتروشیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس كالا عملی شد و این مساله انگیزه‌های لازم را برای ورود عرضه كنندگان به بازار ارتقا بخشید.

این مساله به دلیل اختلاف قابل توجه قیمت برخی محصولات در بورس و بازار، ضروری بود و به‌رغم آنكه پیش‌بینی اولیه نابسامانی بازار و افزایش شدید قیمت‌ها در بورس كالا و به تبع آن بازار بود، اما روند خودتنظیمی بازار طی مدت اخیر تا حدی به ثبات بازار منجر شد. این موضوع با توجه به اینكه در روزهای پایانی سال قرار داریم و در عین حال خریداران بازار معتقدند قیمت‌ها در سال جدید افزایش خواهند یافت، تقاضای بازار روند رو به رشدی را پشت سر می‌گذارد و این مساله هم رقابت بازار را قوی‌تر از گذشته رقم زده و هم باعث شده عرضه كنندگان با رغبت بیشتری نسبت به حضور در تالار محصولات پتروشیمی اقدام كنند.
مساله دیگر نیز خروج ثبت سفارش برخی محصولات از كانال بهین یاب است كه این سیاست نیز به گفته محتشمی پور باعث شد میزان برگشت این محصولات تا حدی اصلاح شده و تقاضا متوجه این بازار شود.
به هر حال تالار محصولات پتروشیمی این روزها منظم‌تر از بازار به مسیر خود ادامه می‌دهد، اما انتظار بر این است كه بازار آزاد این محصولات نیز از روند بورس كالا تبعیت كرده و به ثبات برسد مضاف بر اینكه تعادل بین بورس كالا و بازار در سال جدید برقرار شود. در این رابطه نیز مدیر معاملات شركت كارگزاری كالای خاورمیانه در گفت‌وگو با «سنا» اعلام كرد در هفته اخیر به محض افزایش عرضه برخی محصولات پتروشیمی در بورس، قیمت آن كالاها در بازار آزاد هم كاهش یافت كه اگر این روند در همه محصولات ادامه یابد، قیمت‌ها در بازار پتروشیمی به نقطه تعادل می‌رسد.
به گفته علی محمدی، در هفته‌های گذشته با وجود اینكه تقاضا برای گروه پلی پروپیلن‌ها در رینگ پتروشیمی بالا بود، اما رشد عرضه‌ها باعث كاهش منطقی قیمت‌ها شد كه امیدواریم رشد حجم عرضه‌ها در بورس ادامه یابد تا تمام تولیدكنندگان نیاز خود را به‌طور كامل از بورس تامین كنند.
وی افزود: یكی از اصلی‌ترین مشكلات تولیدكنندگان و صنایع پایین‌دستی در معاملات بورس این است كه آنها نمی‌دانند محصولی كه این هفته در بورس عرضه شده، آیا هفته آینده نیز عرضه می‌شود یا خیر، به این ترتیب سعی می‌كنند فراتر از نیاز خود خرید كنند تا اگر هفته‌های بعد محصولی راهی بورس نشد، آنها مشكلی نداشته باشند.
وی تصریح كرد: اما اگر مجتمع‌های پتروشیمی به صورت مستمر و براساس نیاز تولیدكنندگان كالاهای خود را در بورس عرضه كنند، هم تقاضا فروكش می‌كند و هم قیمت‌ها در رقابت آزاد و منطقی عرضه و تقاضا كشف می‌شود. علی محمدی همچنین با اشاره به عملكرد مطلوب بورس كالا در سال 92 اظهار كرد: با توجه به رویكرد مثبت و نگاه ویژه دولت به بورس كالا، امیدواریم كه از سال آینده مسیر رشد و توسعه معاملات فیزیكی و كاغذی بورس كالا هموارتر شود.
در این بین به تحلیل «دنیای اقتصاد» سال 93 متفاوت از 92 رقم خواهد خورد و این تفاوت از دیدگاه هزینه‌های تولید، وضعیت بازار داخلی (بورس كالا و بازار آزاد) و بازارهای جهانی قابل بررسی است. به‌طور مختصر می‌توان گفت افزایش هزینه‌های تولید از جمله اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت‌های حمل و نقل، دستمزد، مالیات و... عواملی هستند كه هزینه‌های تولیدكننده را افزایش خواهند داد و از آنجا كه محاسبات قیمتی در بورس كالا بر اساس قیمت‌های جهانی است تعادل بین قیمت‌های جهانی و قیمت تمام شده، مساله اساسی این دسته از تولیدكنندگان در سال جدید است.
در عین حال، در بازارهای داخلی نیز انتظار می‌رود رونق صنایع در سال 93 انگیزه‌های خرید بیشتر را فراهم سازد. پیش بینی‌ها بر آن است كه در بستر یك اقتصاد آرام، سال جدید سالی توأم با حركت‌های واقعی بازار و بدون سفته‌بازی باشد و این مساله می‌تواند به رونق بازارهای داخلی منتهی شود. البته به این دو نكته باید موضوع تجارت محصولات پتروشیمی را نیز افزود. حذف یا كاهش محدودیت‌های تجاری، چه از نوع محدودیت‌های دولتی و سیاستی و چه از نوع محدودیت‌های ناشی از تحریم می‌تواند به رونق این بخش منتهی شود و انتظار می‌رود با توجه به اینكه صادرات با فرض تامین نیاز داخل صورت می‌گیرد، بازارهای صادراتی و رونق صادرات به بازار داخل ضربه‌ای نزند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24