Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / اطمینان از روند صعودی قیمت مس در سال 93 به دلیل تغییر فرمول قیمتی آن، تقاضا در بازار این فلز را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده، به‌طوری‌كه بازار آزاد محصولات مسی در آخرین هفته از سال جاری با تقاضای قابل توجه همراه شده، اما این در حالی است كه روز گذشته فروشنده‌ای در بازار این فلز پایه وجود نداشت و فروشندگان بهانه عدم فروش محصولات خود را حسابرسی پایان سال عنوان كردند. از طرفی بورس كالا نیز در این روز عرضه‌ای نداشت و به گفته یكی از كارگزاران بورس كالای ایران هفته گذشته آخرین عرضه این محصول در رینگ محصولات صنعتی بوده است.

همچنین به عقیده فعالان بازار از آنجا كه نرخ مس طی هفته اخیر روزهای پرالتهابی را به دلیل روند متفاوت قیمت‌های داخلی و جهانی تجربه كرده، بر همین اساس تولیدكنندگان ترجیح دادند به دلیل این تناقض قیمتی از فروش محصولات خود در بورس خودداری كرده و معامله بعدی خود را به سال جدید موكول كنند.
البته افزایش نرخ مس در ابتدا در حد یك شایعه بود اما بعد از گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش نرخ این فلز، بازار غیررسمی مس و بورس كالا ملتهب شد و قیمت‌ها روند صعودی در پیش گرفتند. همچنین بر‌اساس اخبار منتشر شده وزیر صنعت دستورالعمل جدیدی را برای قیمت‌گذاری و نحوه عرضه داخلی مس صادر كرد كه به گفته فعالان صنعت، این مساله باعث افزایش قیمت این فلز می‌شود، به‌طوری كه قیمت مس تولید داخل ۲۵ درصد بالاتر از قیمت مس وارداتی خواهد بود.
به‌این‌ترتیب شركت ملی مس یك ماه قبل مجددا به فكر تغییر فرمول این فلز افتاده و طی نامه‌ای كه به وزارت صنایع ارسال كرده درخواست كرد، در تغییر روند قیمت‌گذاری این فلز از ارز متقاضی (ارز آزاد) به‌جای ارز مبادلاتی استفاده شود.
از طرفی نیز بر اساس پیش‌بینی فعالان آگاه با توجه به نگرش دولت مبنی بر تك نرخی كردن ارز و كاهش تفاوت میان نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد، به نظر می‌رسد طی سال آینده قیمت ارز در محدوده 2 هزار و 700 تا سه هزار تومان نوسان كند كه این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش نرخ این فلز داشته باشد؛چراكه در حال حاضر نرخ مبادلاتی 2 هزار و 500 تومان و گاه كمتر است و ارز آزاد نیز در محدوده سه هزار تومان نوسان دارد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24