Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مهر: بهترین طریق برای درك مقام بلند حضرت فاطمه (س)، تعریف و توصیفی است كه شوهر بزرگوارش حضرت علی (ع) از ایشان نموده اند، زیرا هر شوهری نسبت به افراد دیگر حتی پدر ومادر، همسرش را بهتر می شناسد.

افراد مختلف از زوایای متعددی نسبت به وجود مقدس ام الا ئمه حضرت فاطمه زهرا (س) سخن ها گفته اند، اما بهترین طریق برای درك مقام والای آن حضرت، تعریف و توصیفی است كه شوهرش حضرت علی (ع) از ایشان نمو ده اند، زیرا هر شوهری نسبت به افراد دیگر حتی پدر و مادر، همسرش را بهتر می شناسد و بر خفایای افكار و رفتار و عادت های خوب یا بد او آشناتر است. بنابراین حضرت علی (ع) همسرش زهرا (ع) را كاملا می شناسد و بهتر از دیگران می توانند او را تعریف و توصیف نمایند.

امیر المومنین (ع) در آغاز زندگی زناشویی در پاسخ به سوال حضرت رسول كه فرمودند:"همسرت را چگونه یافتی؟" حضرت زهرا را به عنوان بهترین همسری كه با كمك او می توان خدا را اطاعت نمود، كردند. همچنین امیرالمومنین (ع) همیشه در زندگی زناشویی نهایت علا قه خود را به حضرت زهرا(ع) ابراز می داشتند و بدون اطلاع او كاری انجام نمی دادند و از مشورت وهمفكری او بسیار مشعوف می شدند و حتی گاهی حضرت امیرالمومنین (ع) برای اثبات سخنان خود نزد دیگران به فرمایش های حضرت زهرا (س) استدلال و استشهاد می فرمودند.

همچنین حضرت علی (ع) هرگز كار شاق و تعب انگیز خانه را به دختر پیغمبر(ع) وا نمی گذاشتند ودر مقابل، حضرت فاطمه (ع) نیز كارهای سخت و طاقت فرسای خانه از جمله دستاس گندم یا جو و پخت نان را انجام می دادند و هیچ وقت از امیرالنومنین (ع) تقاضا و توقعی نداشتند و هیچ موقع چیزی از حضرت علی نخواستند، اعم از اینكه حضرت بتواند حاضر كنند یا نتوانند.

شدت محبت حضرت امیر به حضرت زهرا به حدی بودكه حتی در آخرین ساعت های عمر حضرت زهرا (س) نیز مقام عرفان، نیكوكاری تقوا و خوف از خدای آن حضرت را ستودند. هنگامی كه حضرت زهرا (س) در آخرین ساعت های وداع به امیرالمومنین (ع) فرمودند: ای پسر عمو در طول زندگی هرگز به تو دروغ نگفتم،خیانت نكردم و هیچگاه با تو مخالفت ننمودم.

امیر المومنین (ع) چون این سخنان ر شنیدند، در پاسخ فرمودند: آری ای دختر پیامبر معاذالله كه تو خلافی را مرتكب شده باشی. مرتبه خداشناسی، نیكوكاری، تقوا و خدا ترسی تو بالاتر از آن است كه با من مخالفت كرده باشی. جدایی از تو برایم مشكل است، ولی این كار چاره پذیر نیست. همچنین اشعاری كه حضرت علی (ع) در حال تب احتضار رحلت و فراق ای بانوی بزرگوار سروده اند نشان می دهد كه حضرت به دختر پیامبر (ص) علاقه وافری داشتند.

میزان علاقه امیر المومنین (ع) به حضرت فاطمه (س) و اینكه فرموده اند هرگز فراق تو بر من محو شدنی و فراموش شدنی نیست، می رساند كه حضرت، چگونه شوهری برای ام الائمه بودند.یك جا می فرمایند:"هر كسی بمیرد. مدتی برای او عزاداری می كنند و سپس فراموش می شود.

اما ای فاطمه عزیزم تو چنان در دل علی جا گرفته ای كه هرگز فراموش نمی شوی. محبت تو در دل علی با شیر عجین شده وبا جان به در رود" و در جای دیگری می فرمایند:"من هرگزفاطمه را در طول مدت زندگی مشترك به غضب نیاوردم و هیچگاه مخالف میل او رفتار نكردم و دوستی مانند فاطمه برای من دیگر پیدا نخواهد شد.

باز هم می توان میزان علاقه حضرت به دختر پیامبر(ص) را در موقع تغسیل ایشان فهمید كه چون دست امیر المومنین (ع) به بازوی حضرت فاطمه (ع) خورد مانند زن طفل از دست داده فریاد كشیدند. همان سرداری كه سر عمروبن عبدود را جدا كردند و مرحب خیبری را كشتند، اینجا بی اختیار از فراق همسر مهربانش و داغ فراق و سنگینی مصیبت او آنچنان فریاد زدند كه صدای ایشان سه خانه آن طرف تر رفت. در این باره آمده است كه حضرت علی (ع) همه روزه به سراغ قبرحضرت زهرا (س) می رفتند و از او یاد می كردند و خود را بر روی خاك قبر او می افكندند.

امیر المومنین امام علی (ع) فرمودند: من به فاطمه و پدرش مباهات می كنم و آن گاه به رسول خدا افتخار می كنم در آن هنگام كه فاطمه را به همسری من درآورد. وقتی رسول خدا (ص) پس از ازدواج از مولای متقیان علی (ع) سوال می كنند، همسرت فاطمه را چگونه یافتی؟ حضرت علی (ع) پاسخ می دهند: یاور خوبی در اطاعت كردن از خداست. (بحارالا نوار،ج 43، ص 59 ) و در نهج البلاغه، نامه 28 می فرمایند: بهترین زنان جهان فاطمه از طائفه ماست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24