Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / با پیش‌بینی‌های افزایشی كه از قیمت جهانی طلا برای هفته جاری میلادی صورت گرفته، روز گذشته بازار سكه تهران در میانه معاملات به روند كاهشی چهار روزه خود پایان داد و در مسیر صعودی حركت كرد. البته در این میان دلار هم سكه را همراهی می‌كرد.

دیروز بهای دلار در بازار تهران از ابتدای دادوستدها به تدریج رو به كاهش گذاشت و این ریزش‌ها موجب شد تا برای ساعاتی این ارز زیر 3000 تومان (2997 تومان) خرید و فروش شود. تا آن زمان بهای سكه در بازارهای نقدی و آتی هم نزولی بود. قیمت سكه در بیشترین ریزش به 952 هزار تومان رسید كه كاهش 11 هزار تومانی را نشان می‌داد و سكه‌های آتی هم در بیشترین ریزش بین 18 تا 40 هزار تومان از قیمت را از دست دادند. هر گرم طلای 18 عیار هم تا میانه روز 1000 تومان ریزش قیمت داشت. این در شرایطی بود كه اونس طلا در معاملات روز جمعه با كاهش 10 دلاری به 1340 دلار رسیده بود.
اما با توجه به اینكه پیش‌بینی می‌شد امروز در معاملات بازارهای بین المللی بر بهای طلا افزوده شود، جهت حركت سكه‌ها به تدریج معكوس شد. سكه نقدی تا میانه روز حدود 10 هزار تومان افزایش قیمت گرفت و بر گرم طلا هم حدود 400 تومان افزوده شد. این روند صعودی البته ادامه پیدا كرد. سررسیدهای آتی هم بین 10 تا 60 هزار تومان مثبت شدند. سكه اسفند تنها سررسیدی بود كه در برابر افزایش قیمت مقاومت می‌كرد كه البته طبیعی بود، اما در نهایت با بقیه هم مسیر شد. این سكه كمترین تعداد قراردادهای باز و معامله شده را هم دارا بود.
سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به كشورمان و ملاقات وی با مسوولان دولتی و همچنین امیدواری‌ها پیرامون حصول نتایج مثبت در مذاكرات پیش رو، دوباره تاحدودی جو بازارها را آرام كرد و رسیدن دلار به قیمت‌های زیر 3000 تومان در روز گذشته علاوه‌بر تاثیرپذیری از مسائل سیاسی و دیپلماتیك، بی‌ارتباط با اظهارنظر رئیس كل بانك مركزی پیرامون نوسانات بسیار محدود ارز در سال آینده و پیش‌بینی ثبات نرخ ارز در این سال نبود. سیف پیش از این، قیمت دلار سال 93 را 2960 تومان پیش‌بینی كرده بود. وی همچنین پیرامون مناسبات بانكی با كشورهای مختلف و بهبود روابط شبكه بانكی بین‌المللی هم ابراز امیدواری كرد. با وجود ریزش‌های روز گذشته دلار، به نظر می‌رسد این ارز تمایل ندارد در این قیمت‌ها باقی بماند و نوسان در بالای سطح 3000 تومان را ترجیح می‌دهد. پس از سقوط دلار به زیر 3000 تومان در روز گذشته، تقاضا برای خرید تاحدودی وارد بازار شد تا از این موقعیت استفاده كند؛ در نتیجه دوباره بهای دلار را تا 3043 تومان - تا ساعت 16:30 دیروز- افزایش داد.
به گفته سیف نرخ دلار در سال آینده نوسان شدیدی نخواهد داشت؛ ولی نرخ سكه تابعی از ارزش طلا در بازارهای بین‌المللی است. در همین حال وزارت بازرگانی آمریكا در تازه ترین گزارش خود از افزایش كسری تجاری این كشور در ماه ژانویه خبر داده كه این مساله می‌تواند به ضرر ارزش دلار و به نفع قیمت جهانی طلا باشد. كسری تجاری این كشور طی ماه ژانویه به بیش از 39.1 میلیارد دلار رسیده كه این رقم نسبت به دسامبر 0.3 درصد افزایش داشته است. این سیگنال‌های مثبت برای بازار طلا، پیش‌بینی‌ها از صعود قیمت را افزایش داده است.
بازار آتی سكه دیروز كاملا تابع حركات دلار و سكه نقدی بود و همزمان با افت و خیز این دو، نوسان كرد. زمانی كه معاملات آتی سكه برای مدت طولانی با ركود مواجه بود، حجم قراردادهای این بازار به دلیل كناره‌گیری بسیاری از معامله‌گران از حضور در بازار آتی به شدت كاهش پیدا كرد. حالا شركت بورس كالای ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام كرد ﺑﺮ‌اﺳﺎس ﻣﺼﻮﺑﻪ ﻛﻤﻴﺘﻪ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺑﻮرس ﻛﺎﻻی اﻳﺮان، از اﺑﺘﺪای اردﻳﺒﻬﺸﺖ‌ﻣﺎه 1393 ﻛﺪ ﻣﻌﺎﻣﻼتی ﻣﺸﺘﺮﻳﺎنی ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺪت ﺑﻴﺶ از 6 ﻣﺎه در ﺑﺎزار آتی ﻫﻴﭻ ﻓﻌﺎﻟﻴتی ﻧﺪاﺷﺘﻪ‌اﻧﺪ، ﻏﻴﺮﻓﻌﺎل ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و ﺑﺮای ﻓﻌﺎل كردن دوﺑﺎره آن باید ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺷﻨﺎﺳﺎیی ﻣﺸﺘﺮی و ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﺪارك وی ﻣﺠﺪدا ﺻﻮرت بگیرد.
از سوی دیگر ﻗﺮارداد آتی ﺳﻜﻪ ﻃﻼ، ﺗﺤﻮﻳﻞ آﺑﺎن‌ﻣﺎه 1393 از فردا دوﺷﻨﺒﻪ 19 آذر راه‌اﻧﺪازی ﺷﺪه و ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻻزم ﺑﻪ ذﻛﺮ اﺳﺖ ﻗﺮاردادﻫﺎی آتی در اوﻟﻴﻦ روز ﻣﻌﺎﻣﻼتی، ﺑﺪون ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن قیمتی، ﺑﺎ دوره ﮔﺸﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﺪت 30 دﻗﻴﻘﻪ در اﺑﺘﺪای ﺟﻠﺴﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼتی آﻏﺎز و ﺑﺎ دوره ﻋﺎدی ﻣﻌﺎﻣﻼتی و اﻋﻤﺎل ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﻴﻤﺖ روزاﻧﻪ اداﻣﻪ می‌ﻳﺎﺑﺪ. ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻪ ﻗﺮارداد آتی، ﻫﻤﺎن ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺸﻒ ﺷﺪه در ﺣﺮاج ﺗﻚ قیمتی ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﻛﻪ ﻣﺒﻨﺎی ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﻴﻤﺖ روزاﻧﻪ ﺑﺮای اداﻣﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼت در ﺣﺮاج ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺪیهی اﺳﺖ در ﺻﻮرت ﻋﺪم اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ در ﺣﺮاج ﺗﻚ قیمتی، ﻗﺮارداد آتی ﻣﺘﻮﻗﻒ و ﻣﺠﺪدا ﻫﻤﻴﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪ، روز ﻛﺎری ﺑﻌﺪ ﺗﻜﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. به این ترتیب آتی سكه از فردا با پنج سررسید به استقبال معامله‌گران خواهد رفت و به مدت یك هفته تا خداحافظی سررسید اسفند، این وضعیت ادامه خواهد داشت. در این مدت معامله‌گران فرصت دارند موقعیت‌های خود را تا از سررسیدهای نزدیك به دور انتقال دهند.   

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24