Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / پس از پشت سر گذاشتن یك افت و خیز شدید در بازارهای ارز و سكه طی هفته گذشته، دیروز شاهد تداوم ریزش‌ها بودیم كه از میانه هفته قبل آغاز شده بود. این ریزش‌ها باعث شد تا دیروز از قیمت اونس طلا، سكه نقدی و دلار به نسبت بالاترین بهای هفته گذشته به ترتیب، 12 دلار (8- درصد)، 32000 تومان (3.2- درصد) و 102 تومان (3.2- درصد) كاسته شود. سكه‌های بازار آتی هم با آغاز معاملات هفتگی خود روز گذشته كاهش قیمت داشتند. سررسیدهای نزدیك و دور آتی به نسبت بالاترین قیمت هفته گذشته خود، دیروز به ترتیب 5.8- و 13- درصد كاهش بها داشتند.

طلای جهانی كه نقش مهمی را در صعود و سقوط قیمت سكه بازی می‌كرد، تا میانه معاملات روزانه خود در روز جمعه، در محدوده 1350 دلار (قیمت نهایی پنجشنبه) نوسان می‌كرد اما به دنبال انتشار گزارش وزارت كار آمریكا مبنی بر ایجاد 175 هزار فرصت شغلی جدید در ماه فوریه، قیمت جهانی این فلز با افت روبه رو شد و در كمترین بها به 1330 دلار هم رسید. به گزارش سایت طلا این میزان شغل ایجاد شده بیشتر از انتظارات اولیه كارشناسان اقتصادی بوده و این مساله موجب امیدواری‌های بیشتر نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریكا شده است. اقتصاد آمریكا طی ماه ژانویه كمتر از 129 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد كرده بود و پیش‌بینی می‌شد كه این میزان در ماه فوریه 140 هزار فرصت شغلی باشد. انتشار این گزارش همچنین موجب شد تا نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله آمریكا از 2.74 درصد به بیش از 2.8 درصد افزایش یابد كه این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد كرده است.
در حالی كه به اعتقاد كارشناسان اقتصادی تحولات مربوط به بحران اوكراین و نشست فدرال رزرو آمریكا در روزهای 18 و 19 مارس، طی روزهای آینده بر نوسانات قیمت طلا تاثیرگذار خواهند بود، اغلب پیش‌بینی‌ها برای روند هفته میلادی جدید حكایت از افزایش بهای اونس طلا دارد. این گروه بر این باورند كه تشدید تنش در روابط غرب و روسیه بر سر اوكراین و وقوع جنگ ارزی بین آمریكا و روسیه، به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. قیمت طلا در شرایط كنونی به شدت نسبت به تحولات اوكراین واكنش نشان می‌دهد و اگر نگرانی‌ها پیرامون وضعیت اوكراین برطرف نشود، قیمت طلا همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد یا حداقل از سطح كنونی پایین‌تر نخواهد رفت. در مقابل اما كسانی كه به ضرر طلا رای داده‌اند معتقدند كه انتشار گزارش وزارت كار آمریكا در خصوص وضعیت بازار اشتغال در ماه فوریه موجب نخواهد شد كه فدرال رزرو در كاهش محرك پولی تردید كند. بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها قیمت طلا طی هفته آینده بین 1325 تا 1350 دلار در نوسان خواهد بود.
كاهش قیمت سكه‌های نقدی و آتی روز گذشته در پی نزولی شدن حركت اونس طلا در كنار افت بهای دلار در بازارهای داخلی اتفاق افتاد. دلار در این روز در كمترین و بیشترین قیمت - تا میانه معاملات - بین 3015 تا 3043 تومان نوسان می‌كرد در حالی كه قیمت پایان معاملات پنجشنبه آن 3049 تومان بود. سكه نقدی هم روز گذشته - تا ساعت 16:00 - بیش از 13 هزار تومان ریزش داشت. به این ترتیب سررسیدهای آتی سكه هم از قیمت‌ها كاستند. در آغاز معاملات این بازار به غیر از سررسید اردیبهشت، سایر سررسیدها بین یك تا سه درصد كاهش قیمت داشتند.
 پس از آن اردیبهشت هم با بقیه هم مسیر شد تا جایی كه در بیشترین افت قیمت، بیش از چهار درصد از بهای سررسیدهای دور آتی كسر شد. با نگاهی به نمودار حجم قراردادهای معامله شده سكه آتی درمی‌یابیم كه در یك ماه اخیر این حجم به میزان زیادی افزایش داشته است كه مرهون نوسانی شدن بازار ارز و سكه و جذاب شدن مجدد معاملات آتی است كه در اغلب موارد در زمانی كه قیمت‌ها صعودی بوده‌اند رخ داده است.
نمودارهای نوسان سكه نقدی و اونس طلا هم نشان می‌دهد كه در یك ماه اخیر سكه تا حد زیادی از روند اونس تبعیت كرده است. مقایسه این دو با نمودار تحركات دلار هم گویای این نكته است كه در زمان ثبات نسبی دلار، چشم سكه به حركات طلای جهانی بوده است. پس از آن در 12 اسفند، روزی كه شاهد اوج افزایش قیمت‌ها بودیم، هر سه این بازارها با هم صعود كرده‌اند.
شدت گرفتن افت و خیزهای سررسیدهای آتی سكه طی یكی دو هفته اخیر موجب شد تا در زمان افزایش قیمت، اختلاف میان سررسیدهای این بازار به شدت افزایش یافته و از نیمه هفته گذشته به این طرف، با نزولی شدن بازارها، از اختلاف قیمت بین این سكه‌ها هم كاسته شود. به این ترتیب روز گذشته قیمت نزدیك ترین سررسید این بازار با سكه نقدی برابری می‌كرد در حالی كه در یكی دو هفته گذشته این اختلاف به حدود 40 هزار تومان هم رسیده بود. دیروز از بهای هر گرم طلای 18 عیار هم تا میانه معاملات بازار نقدی، بیش از 1200 تومان كاسته شد.  با وجود دو گزینه متناقض برای اونس طلا (مساله اوكراین و آمار مثبت اشتغال) باید دید بازار ترجیح می‌دهد از كدام سیگنال تبعیت كند. از آنجا كه مذاكرات ایران با 1+5 مثبت ارزیابی می‌شود و از طرفی تقاضا برای دلار هم تا حدودی كاهش یافته و عده‌ای هم برای كسب سود از صعود بهای این ارز در هفته گذشته، اقدام به فروش آن كرده‌اند، قیمت آن طی روزهای اخیر رو‌به كاهش گذاشته است. البته صحبت‌های روز گذشته رئیس كل بانك مركزی پیرامون پیش‌بینی دلار 2650 تومانی در سال آینده هم در كاهش قیمت این ارز بی‌تاثیر نبود و به كاهش تقاضا دامن می‌زد. امروز در نبود معاملات جهانی طلا، دلار تا حدود زیادی مسیر سكه را روشن خواهد كرد و از فردا با آغاز مجدد معاملات بازارهای بین‌المللی، بهای جهانی طلا هم دوباره تعیین‌كننده خواهد بود. البته پیش‌بینی‌ها از قیمت این فلز افزایشی است، اما گزارش وزارت كار آمریكا هم بی‌تاثیر نخواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24