Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / وجود چند عامل مهم باعث شد تا در هفته گذشته شاهد ركوردشكنی‌هایی در قیمت دلار، سكه نقدی و آتی باشیم، ارقامی كه در نیمه دوم سال 92 برای اولین بار به ثبت می‌رسیدند. از جمله مهم‌ترین این عوامل، جهش طلا در معاملات جهانی و عبور از مرز 1350 دلاری این فلز در كنار تداوم صعود قیمت دلار در بازارهای داخلی بود. تحركات این شاخص‌های مهم موجب شد تا در سه روز ابتدایی هفته گذشته، دلار و سكه با شدت مسیر صعودی را طی كنند و پس از آن با قرار گرفتن اونس طلا و دلار در سرازیری قیمت، سكه هم مسیر خود را تغییر داد. در این میان بحران اوكراین، بیشترین كمك را به طلا برای صعود كرد؛ طلایی كه می‌توانست با اعلام بانك مركزی آمریكا مبنی بر كاهش تدریجی خرید اوراق قرضه، به‌طور طبیعی در مسیر كاهشی حركت كند.

تاثیر طلا و دلار بر سكه‌های آتی و نقدی
به‌رغم اینكه در معاملات پایان هفته منتهی به 9 اسفند، قیمت جهانی فلز زرد رو به نزول گذاشت و دلار هم كاهشی شد و حتی پیش‌بینی‌ها برای روند حركتی اونس طلا در هفته گذشته میلادی حكایت از كاهش قیمت داشت، اما بهای سكه به تبع بالا رفتن قیمت دلار در بازارهای داخلی، طی دو روز اول هفته گذشته افزایش یافت.
شنبه گذشته دلار دوباره موفق شد از مرز 3000 تومان عبور كند و در میانه این هفته به بیش از 3117 تومان برسد. رفتار دلار از سه هفته گذشته تاكنون به میزان فراوانی با ماه‌های پیش از آن تفاوت داشت. در این مدت دلار نوسانات بیشتری را تجربه كرد تا بتواند جای پای خود را در قیمت‌های بالای 3000 تومان محكم كند. وجود تقاضا به دلایل گوناگون، به دلار برای این رسیدن به این هدف كمك كرد. در نهایت دلار موفق شد تا از هشتم اسفند به این سو در قیمت‌های بالای 3000 تومان دادوستد شود.
به این ترتیب طی روزهای شنبه تا دوشنبه هفته گذشته دلار توانست از قیمت‌های 3025، 3055 و 3115 تومان عبور كند. طی روزهای شنبه و یكشنبه همین صعود دلار موجب افزایشی شدن قیمت سكه‌های نقدی و آتی شد تا جایی كه به غیر از سررسید اسفند، تمام سكه‌های بازار قراردادهای آتی بورس كالا بالای یك میلیون تومان معامله شدند و اختلاف بین سررسیدهای این بازار هم به دلیل صعود شدید قیمت‌ها بسیار زیاد شد. در روز یكشنبه اختلاف بین سررسیدهای آتی به 50 تا 70 هزار تومان رسید. این مساله موجب شد تا تفاوت قیمت سكه نقدی با دورترین سررسید آتی - كه در دو ماه گذشته به كمتر از 50 هزار تومان رسیده بود – در این روز به بیش از 200 هزار تومان برسد. در همین حال دو سررسید نزدیك و دور این بازار هم روز یكشنبه بیش از 180 هزار تومان اختلاف قیمت داشتند.
همچنین روز دوشنبه بر قیمت سكه‌های بازار آتی بین 40 تا 60 هزار تومان افزوده شد. اختلاف قیمت سكه نقدی و دورترین سررسید آتی در این روز به بیش از 240 هزار تومان می‌رسید؛ این تفاوت بین سررسیدهای نزدیك و دور آتی سكه روز دوشنبه 215 هزار تومان بود. چنین افزایش قیمت‌هایی در شرایطی رخ داد كه وجه تضمین اولیه بازار آتی با شروع معاملات روز دوشنبه دو میلیون و 100 هزار تومان بود كه افزایش آن در نتیجه روند صعودی قیمت‌ها در دو هفته گذشته صورت گرفته بود.
اما با ادامه‌دار شدن این روند، بورس كالای ایران مجددا قصد دارد از پایان معاملات فردا، باز هم بر این وجه بیفزاید؛ به عبارت دیگر با شروع دادوستدهای روز دوشنبه وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺒﻠﻎ دو میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود. در صورتی كه تحركات اونس طلا و دلار طی روزهای پیش رو باز هم در مسیر افزایشی باشد، این مساله معامله‌گران آتی سكه را با ریسك كال مارجین روبه رو خواهد كرد؛ مساله‌ای كه طی دو هفته اخیر فروشندگان این بازار را متضرر كرده است.
دوشنبه، اوج افزایش قیمت‌ها
روز دوشنبه هفته گذشته، زمانی كه بازارهای جهانی آغاز به كار كردند، معامله‌گران بازار طلا با افزایش 25 دلاری قیمت این فلز روبه‌رو شدند كه در نتیجه بحران اوكراین رخ داده بود. این مساله موجب شد تا این روز ركورددار صعود قیمت‌های دلار و سكه در این هفته باشد، به طوری كه دلار پس از ماه‌ها بالای 3100 تومان معامله شد و سكه‌های تمام بهار بازار نقدی با 27 هزار تومان افزایش، پس از حدود شش ماه به بیش از یك میلیون تومان رسیدند. در این روز سررسیدهای آتی هم پا را فراتر گذاشته تا پنج درصد (سقف افزایش بها) صعود كردند.
ناگهان ورق برگشت
صعود دسته‌جمعی اونس طلا، دلار و سكه كه تا روز دوشنبه ادامه داشت و در این روز به اوج خود رسیده بود، ناگهان از سه‌شنبه جهت عكس به خود گرفت و جالب اینجا بود كه این بازگشت هم به اندازه آن صعود، شدید بود. این روند البته فقط برای سه‌شنبه نبود و تا پایان هفته ادامه پیدا كرد. ناپایداری صعود قیمتی طلا كه روز سه‌شنبه موجب شد بهای هر اونس این فلز حدود 18 دلار کاهش یابد و بازار آتی سكه را بین 40 تا 60 هزار تومان (نزدیك پنج درصد برای هر سررسید) وادار به سقوط كرد.
در این میان سكه‌های تمام بهار بازار نقدی كه در روز دوشنبه بالاخره توانسته بودند بیش از یك میلیون تومان دادوستد شوند، روز سه‌شنبه به تبع ریزش اونس طلا بیش از 20 هزار تومان كاهش قیمت داشتند.
از گرم طلا در بازار آزاد نیز در این روز بیش از 2500 تومان كاسته شد. دلار بازار آزاد اما در ابتدای معاملات سه‌شنبه تا 3117 تومان هم بالا رفت؛ ولی در ادامه تا 3070 تومان پایین آمد و در همین محدوده نوسان می‌كرد. به این ترتیب ریزش قیمت‌های این روز موجب شد تا سررسیدهای آتی سكه از اختلاف قیمتی میان خود بكاهند؛ به طوری كه تفاوت بین سررسید نزدیك و دور این بازار از 215 هزار تومان در روز دوشنبه، به 192 هزار تومان رسیده بود، در نتیجه اختلاف میان سكه نقدی و دورترین سررسید آتی هم كمتر شد.
این رویدادها كه در نتیجه سقوط اونس طلا اتفاق افتاد تا پنج‌شنبه ادامه داشت. به اعتقاد تحلیلگران بازار طلا، ضعیف بودن تقاضا در بازار فیزیكی باعث شد تا افزایش اخیر قیمت طلا بسیار متزلزل و ناپایدار باشد و به خاطر فروش مقادیر زیادی طلا در بازارهای جهانی - به دلیل چشم‌انداز كاهشی - قیمت این فلز رو به نزول گذاشت. از سوی دیگر كاهش قیمت دلار طی روزهای پایانی هفته گذشته بر شدت افت قیمت‌های سكه اثرگذار بود. قیمت این ارز از پایان معاملات دوشنبه تا روز پنج‌شنبه نزدیك به 70 تومان كاهش را نشان می‌داد. به این ترتیب ریزش قیمت‌ها تا روز پنج‌شنبه ادامه پیدا كرد. قیمت سررسید اسفند آتی سكه در روز پنج‌شنبه به نسبت بهای دوشنبه كاهش پنج درصدی و بهای سررسید شهریور این بازار نسبت به روز دوشنبه افت 10 درصدی داشت. در این روز البته بهای جهانی طلا تحت تاثیر نشست بانك مركزی اروپا و تثبیت نرخ بهره در منطقه یورو با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد و در پایان معاملات به 1350 دلار رسید كه البته بازارهای داخلی پیش از آن به كار خود پایان داده بودند. روز گذشته هم قیمت این فلز - تا میانه معاملات – در بالاترین قیمت به 1352 دلار رسید.
با وجود ریزش قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته اما به نظر می‌رسد انتظارات افزایشی هنوز به‌طور كامل از بازار خارج نشده است؛ البته صعود مجدد بهای جهانی طلا به میزان فراوانی در این پیش‌بینی موثر بوده ‌است. به هر ترتیب قیمت پایانی معاملات روز گذشته طلا در كنار مسیر دلار بر بهای امروز و فردای سكه اثرگذار است و پس از آن دوباره نگاه‌ها به اونس طلا دوخته خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24