Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / با وجود اینكه هیچ نشانه‌ای از فروكش كردن تنش‌ها در اوكراین مشاهده نمی‌شود، و همزمان با تنگ‌تر كردن حلقه محاصره بركریمه از سوی روسیه، غرب به دنبال اقداماتی جهت مقابله با اقدام روسیه است، بهای طلا كه به دلایل فوق تا پایان معاملات روز دوشنبه با صعود چشمگیری روبه رو بود، دیروز رو به نزول نهاد. به اعتقاد تحلیلگران بازار طلا، ضعیف بودن تقاضا در بازار فیزیكی باعث شده تا افزایش اخیر قیمت طلا بسیار متزلزل و ناپایدار باشد. از سوی دیگر با رشد قیمت‌ها اكنون سرمایه‌گذاران برای بهره‌گیری از این وضعیت اقدام به فروش طلاهای خود در بازار كرده‌اند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران بین المللی از ترس و نگرانی تشدید بحران اوكراین در چند روز گذشته اقدام به خرید طلا كردند؛ اما از آنجا كه چنین تقاضایی واقعی نیست و به دلایل سفته بازانه وارد بازار شده، كارشناسان اقتصادی معتقدند كه كمرنگ یا ناپدید شدن این عوامل (تنش در اوكراین) منجر به كاهش مجدد بهای طلا خواهد شد. بنابراین بخش مهمی از سرمایه گذاران طلا بر این باورند كه اكنون بهترین زمان برای فروش طلا است.
 طلا از ابتدای سال‌جاری میلادی تا روز دوشنبه بیش از 11 درصد معادل 137 دلار افزایش قیمت داشته كه بهترین عملكرد قیمت این فلز از سال 1983 میلادی به شمار می‌رود و همین امر در كنار ناپایداری عوامل صعودی آن در چند روز اخیر موجب شد تا بسیاری در موقعیت به وجود آمده به‌منظور كسب سود اقدام به فروش طلای خود كنند.
به اعتقاد این گروه بهبود شرایط رشد و رونق اقتصادی آمریكا، احتمال افزایش نرخ بهره در این كشور و افزایش ارزش دلار می‌تواند دلایل مهمی برای فروش ذخایر طلا باشد. این گروه بر این باورند كه حتی بحران اوكراین می‌تواند موجب افزایش ارزش دلار شود و این مساله به ضرر قیمت طلا تمام خواهد شد.  به دلیل اعتبار ارز روسیه، وقتی یك آشفتگی در چنین اقتصاد مهمی رخ می‌دهد، این ناامنی به نفع طلا تمام می‌شود. به عبارت دیگر، آشفتگی در هر اقتصاد بزرگی در نهایت به نفع طلا می‌شود و همین موضوع هم می‌‌تواند بر افزایش قیمت سكه و ارز تاثیرگذار باشد. تحولات بازار طلا در شرایطی است كه نشست آتی فدرال رزرو آمریكا قرار است 18 و 19 مارس برگزار شود. پیش از این هفته گذشته مسوولان این بانك اعلام كردند كه به كاهش ماهانه میزان خرید اوراق قرضه ادامه خواهند داد. این مساله هم به چشم‌انداز كاهشی طلا در آینده نزدیك دامن می‌زند.
در بازارهای داخلی چه گذشت؟
ناپایداری صعود قیمتی طلا كه روز گذشته موجب شد تا بهای هر اونس این فلز تا 20 دلار - تا میانه معاملات - نیز سقوط كند، بازار آتی سكه را كه با تمام توان در مسیر افزایش قیمت حركت می‌كرد، ناگهان از حركت بازداشت و در خلاف جهت به سمت كاهش چشمگیر بها سوق داد. به این ترتیب سكه‌هایی كه از ابتدای هفته تا روز دوشنبه هر روز بین 40 تا 50 هزار تومان صعود كرده بودند، دیروز در بیشترین ریزش خود بین 50 تا 62 هزار تومان سقوط كردند (نزدیك پنج درصد برای هر سررسید، یعنی سقف روزانه ریزش قیمت). این رقم در شروع معاملات آتی سكه در روز گذشته بین 30 تا 45 هزار تومان به عبارتی كمتر از 4 درصد بود.
در این میان سكه‌های تمام بهار بازار نقدی كه روز دوشنبه بالاخره توانسته بودند بیش از یك میلیون تومان دادوستد شوند، دیروز به تبع ریزش اونس طلا بیش از 26 هزار تومان - تا ساعت 16:00 - كاهش قیمت داشتند. از قیمت هر گرم طلا در بازار آزاد نیز در این روز بیش از 2500 تومان كاسته شد. دلار بازار آزاد اما در ابتدای معاملات دیروز تا 3117 تومان هم بالا رفت، ولی در ادامه به 3070 تومان بازگشت و در همین محدوده نوسان می‌كرد. از سوی دیگر با گذشت سه روز از زمان تعیین شده برای واریز قسط دوم دارایی‌های ایران به حساب بانك مركزی روز گذشته هنوز خبری مبنی بر واریز قسط دوم منتشر نشده بود. این در حالی است كه قسط بعدی نیز قرار است در تاریخ 7 مارس
(16 اسفند) واریز شود. پیش از این قائم‌مقام بانك مركزی گفته بود كه ورود 4.2 میلیارد دلار از منابع بلوكه شده ایران به بانك مركزی برای پاسخ‌گویی به نیاز اساسی ارزی كشور كمك می‌كند. بازگشت این حجم ارز به كشور یكی از دلایل كسانی بود كه معتقد بودند دلار تا پایان سال جهش قیمتی چندانی نخواهد داشت.
ریزش قیمت‌های دیروز موجب شد تا سررسیدهای آتی سكه از اختلاف قیمتی میان خود بكاهند؛ به طوری كه تفاوت بین سررسید نزدیك و دور این بازار از 215 هزار تومان در روز دوشنبه، به 192 هزار تومان رسیده بود، در نتیجه اختلاف میان سكه نقدی و دورترین سررسید آتی هم كمتر شد. در همین حال طی امروز تا جمعه انتشار آمارهایی از اقتصاد آمریكا مثل شاخص تغییرات اشتغال رشته‌های غیركشاورزی، سخنرانی برخی از اعضای بانك مركزی آمریكا، آمار نرخ بیكاری این كشور و انتشار بیانیه بانك مركزی كانادا در كنار شاخص تراز تجاری آمریكا هم بر روند حركت طلا اثرگذار است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24