Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / درست یك هفته پیش زمانی كه اونس طلا توانست در معاملات جهانی خود از سطح 1330 دلار عبور كند، این سوال مطرح شد كه آیا بحران اوكراین می‌تواند این فلز را وادار به شكستن مقاومت 1340 دلاری كند؟ این در شرایطی بود كه فدرال رزرو آمریكا از تصمیم خود پیرامون كاهش ماهانه خرید اوراق خزانه داری گفت و این مساله به‌طور معمول می‌توانست به ضرر طلا تمام شود. اما این بار مساله اوكراین به داد فلز زرد رسید تا جایی كه موجب شد روز گذشته و با آغار دادوستدها در بازارهای نیویورك و لندن، قیمت طلا مرز 1350 دلاری را هم بشكند. در این روز كمترین و بیشترین قیمت این فلز - تا ساعت 16:00 به وقت تهران - به ترتیب 1329 و 1351 دلار بود.

تشدید تنش‌ها در اوكراین و كشمكش میان غرب و روسیه بر سر این كشور عامل تاثیرگذار جدیدی بر بازار طلا شده و موافقت پارلمان روسیه با اعزام نیروی نظامی به اوكراین به نگرانی‌ها در بازارهای بین المللی دامن زده است. در حالی كه دولت روسیه از مشروعیت حمله به اوكراین با هدف تامین امنیت
روس تبارهای این كشور خبر داده است آمریكا از روی میز بودن همه گزینه‌ها برای مقابله با این تصمیم روسیه سخن گفته است. گزینه‌هایی كه از عدم حضور اوباما در اجلاس گروه 8 در روسیه تا مداخله مستقیم نظامی آمریكا در اوكراین را شامل می‌شود.
تحت تاثیر این تحولات تقاضا برای طلا در بازار جهانی افزایش یافته و در نتیجه قیمت طلا روندی صعودی را طی می‌کند. در حالی كه تحولات اوكراین قیمت طلا را به سمت افزایش سوق می‌دهد، تصمیم فدرال رزرو آمریكا به كاهش سیاست محرك اقتصادی به عنوان عاملی در جهت سوق دادن قیمت طلا به سمت كاهش عمل می‌كند. همین عامل موجب شده بود تا اغلب فعالان بازار جهانی طلا برای هفته جاری پیش‌بینی‌های كاهشی داشته باشند. از سوی دیگر به اعتقاد كارشناسان اقتصادی اگر بحران اوكراین تشدید شود و روسیه اقدام نظامی خود را این كشور آغاز كند این مساله می‌تواند موجب كاهش شدید شاخص سهام در بازارهای مالی جهان شود و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود. در چنین شرایطی تحلیلگران بازار طلا بر این باورند كه سرمایه‌گذاران بین‌المللی با توجه به افزایش تنش‌های سیاسی، از بازار سهام و بورس خارج شده و به سوی بازار طلا و خرید دلار آمریكا روی خواهند آورد. همچنین تقاضا برای ارز كشورهای در حال توسعه و نوظهور نیز به شدت كاهش خواهد یافت.
صعود 25 دلاری طلا به نسبت قیمت نهایی روز جمعه موجب شد تا روز گذشته بر هر گرم طلای 18 عیار در بازارهای داخلی بیش از 2700 تومان افزوده شده و هرگرم طلا به بیش از 101 هزار تومان برسد. به این ترتیب سكه‌های تمام بهار بازار نقدی بالاخره توانستند پس از حدود شش ماه بالای یك میلیون تومان معامله شوند. افزایش قیمت این سكه‌ها به نسبت بهای روز یكشنبه، حدود 27 هزار تومان بود. (آخرین بار بهای سكه در تاریخ 24 شهریور امسال یك میلیون تومان بود و پس از آن دیگر به این قیمت باز نگشت. در آن زمان اونس طلا در حدود 1326 دلار و بهای دلار هم حدود 3180 تومان بود).
در همین حال بر سكه‌های بازار آتی بورس كالا نیز روز گذشته در ابتدا بین 30 تا 40 هزار تومان افزوده شد، اما در ادامه بیشترین افزایش قیمت آنها به 40 تا 60 هزار تومان رسید (تمام سررسیدها بیش از 4 درصد رشد قیمت داشتند). اختلاف قیمت سكه نقدی و دورترین سررسید آتی (هر دو در بالاترین قیمت) روز گذشته به بیش از 240 هزار تومان می‌رسید؛ این رقم در دوشنبه هفته گذشته 120 هزار تومان بود. این تفاوت بین سررسیدهای نزدیك و دور آتی سكه روز گذشته 215 هزار تومان و در هفته گذشته در چنین روزی، 120 هزار تومان بود.
دیگر عامل مهم تاثیرگذار بر صعود قیمت سكه، افزایش بهای دلار و رسیدن آن به 3100 تومان در روز گذشته بود. در این روز كمترین و بیشترین قیمت دلار - تا ساعت 16:00 - به ترتیب 3059 و 3115 تومان بود. به عبارت دیگر بر بهای دلار در این روز به نسبت روز یكشنبه (هر دو در بالاترین بها) 60 تومان افزوده شد. دلار از یك هفته گذشته تاكنون به ترتیب از 2960، 3025، 3045، 3080 و 3100 تومان گذشته است. برخی فعالان بازار ارز تحركات یكی دو روز اخیر دلار را به بحران روسیه و اوكراین هم نسبت می‌دهند.
این روند افزایشی در بازارهای دلار و سكه در حالی ادامه پیدا كرده كه پس از برگزاری مذاكرات وین با حضور هیات‌های ایران و گروه 1+5 با سیگنال‌های بعضا مثبت، اولین دور مذاكرات كارشناسی و سیاسی بین ایران و 1+5 از فردا در وین همزمان با نشست فصلی شورای حكام آغاز خواهد شد تا ماراتن مذاكرات هسته‌ای وارد مرحله جدیدی شود. این جلسه از چهارشنبه آغاز خواهد شد و تا جمعه ادامه خواهد داشت. نتایج حاصل از مذاكرات ژنو تاكنون منجر به صعود قیمت‌ها در بازارهای داخلی نشده و ارزیابی‌ها از مذاكرات آینده نیز همچنان خوشبینانه است. در همین حال رئیس‌جمهور آمریكا برای چندمین بار مخالفت خود را با اعمال تحریم جدید علیه ایران در زمان اجرای توافق ژنو اعلام كرد.
به این ترتیب، برخی از كارشناسان بازارهای ارز و سكه معتقدند كه اكنون مساله اوكراین در تاثیرگذاری بر این بازارها، از عوامل دیگر پیشی گرفته تا مسائل مربوط به تقاضا و پایان سال در درجه دوم اهمیت قرار بگیرد. بنابراین خبرهای مربوط به این مساله در روزهای آینده با تاثیرگذاری بر روند تحركات اونس طلا و دلار، مسیر سكه‌های نقدی و آتی را هم روشن خواهد كرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24