Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / در نبود معاملات جهانی طلا در دو روز ابتدای هفته، دلار توانست به بازیگر اصلی میدان تبدیل شود. این ارز مهم در ادامه روند صعودی كه تقریبا از دو هفته گذشته آغاز كرده است، در طول دو روز گذشته در مسیر افزایش قیمت قرار داشت تا جایی كه دیروز برای ساعاتی از مرز 3050 تومان هم عبور كرد.

در این میان برخی صرافی‌ها 3055 تومان را هم برای فروش دلار بر تابلوی خود ثبت كردند. این قیمت البته پایدار نبود و در ادامه به حدود 3040 تومان بازگشت. از میان سه عامل مهمی كه بر بازار ارز اثرگذارند – میزان عرضه و تقاضا، تقاضای سفته بازی و سیاست‌های بانك مركزی - عامل اول به میزان فراوانی در نوسانات یكی دو هفته اخیر دخیل بوده است. این نوسانات البته سفته بازان را هم دوباره و پس از مدت‌ها به بازار ارز وارد كرده است. اما به نظر نمی‌رسد بانك مركزی در این میان در بازار ارز به شكل محسوس یا نامحسوس دخالتی كرده باشد و به‌طور قطع می‌توان گفت از روش‌های دولت‌های نهم و دهم نیز كه در ماه‌های پایانی سال با هدف كنترل بازار ارز اجرا می‌شد و در اغلب موارد به افت و خیزهای غیرمنطقی می‌انجامید، استفاده نكرده است. حتی سیاست جمع‌آوری ریال در ماه‌های پایانی سال به منظور پرداخت حقوق و عیدی كارمندان دولت، توسط این بانك از طریق انتشار اوراق مشاركت صورت گرفت كه عملا تاثیری بر بازار دلار نداشت.
به این ترتیب روند روزهای اخیر دلار كه بالاخره توانسته بازار راكد آن را رونق ببخشد، روالی عادی به نظر می‌رسد چراكه عوامل موثر بر این صعود واقعی‌اند. از آن جمله می‌توان به تقاضای مسافران نوروزی، خبر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در اوایل سال آینده و افزایش قیمت خوراك پتروشیمی‌ها اشاره كرد.
روز گذشته در نبود معاملات جهانی طلا، صعود دلار توانست باز هم سكه‌های بازار آتی را با خود همراه كند. در ابتدای دادوستدهای این روز سررسیدهای این بازار بین 14 تا 36 هزار تومان افزایش قیمت داشتند و به تدریج تا میانه معاملات در بالاترین قیمت بین
15 تا 40 هزار تومان صعود كردند. این در حالی بود كه افزایش بهای سكه نقدی تنها پنج تا 6 هزار تومان بود (قیمت سكه تمام بهار تا میانه معاملات دیروز بین 970 تا 975 هزار تومان در نوسان بود). البته آتی سكه هم در ادامه كمی از شدت افزایش قیمت‌ها كاست. اختلاف بین سررسیدهای آتی سكه در روز گذشته باز هم افزایش داشت و به 50 تا 70 هزار تومان می‌رسید یعنی ارقامی كه در زمان‌هایی همچون روزهای شدت گرفتن بحران سوریه به آن رسیده بود. این مساله موجب شد تا تفاوت قیمت سكه نقدی با دورترین سررسید آتی - كه در دو ماه گذشته به كمتر از 50 هزار تومان رسیده بود - روز گذشته به بیش از 200 هزار تومان برسد. در همین حال دو سررسید نزدیك و دور این بازار هم روز گذشته بیش از 180 هزار تومان اختلاف قیمت داشتند. همانطور كه در روزهای گذشته نیز عنوان شد، این اختلاف قیمت‌ها تا حدودی غیرمنطقی است و بازیگران آتی باید با آگاهی كامل وارد موقعیت‌های جدید شوند.
پیرامون تحركات جهانی طلا باید گفت برنامه تداوم كاهش خرید اوراق قرضه از سوی بانك مركزی آمریكا علاوه‌بر اینكه می‌تواند به پیش‌بینی شركت‌كنندگان در نظرسنجی كیتكو برای این هفته جامه عمل بپوشاند (بیش از 60 درصد شركت‌كنندگان در این نظرسنجی به كاهش قیمت طلا رای داده‌اند)، عملا به ضرر طلا وارد عمل شده و می‌تواند روند حركتی اونس این فلز را حداقل تا سیگنال بعدی تاثیرگذار بر نرخ فلز زرد، رو‌به كاهش نگه دارد.
به اعتقاد برخی تحلیلگران تكنیكال سطح قیمتی 1321 تا 1326 دلاری برای طلا طی روزهای آینده اهمیت زیادی خواهد داشت. اگر قیمت طلا نتواند این سطح قیمتی را در روزهای آینده حفظ كند، احتمال كاهش قیمت فلز زرد به كمتر از 1317 دلار نیز وجود دارد ولی در صورت حفظ این سطح قیمتی احتمال افزایش قیمت طلا به بیش از 1342 دلار نیز وجود دارد.
 قیمت این فلز در پایان معاملات روز جمعه 1326 دلار بود. به اعتقاد این گروه در صورت ادامه روند نزولی قیمت طلا احتمال افت بیشتر قیمت‌ها به كمتر از 1291 دلار نیز وجود دارد. به هر ترتیب امروز علاوه‌بر تحركات دلار، طلا هم دوباره وارد بازی شده و در مسیر پیش روی سكه‌های آتی اثرگذار است.
 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24