Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / همایش بررسی فرصت‌های تجاری كه عصر روز شنبه‌ در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد به بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال 93 پرداخت.

در دو پنل از این همایش كه به بازار سرمایه اختصاص داشت، طهماسب مظاهری، رئیس اسبق بانك مركزی، امیر رضا حسنی، عضو كمیسیون اقتصادی و بازرگانی دفتر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیركل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم و تحقیقات حضور یافته و سخنرانی كردند.
در پنل اول كه به بررسی سرمایه‌گذاری در بازارهای با درآمد ثابت و پروژه‌ها پرداخت، طهماسب مظاهری پیش‌بینی از وضعیت سرمایه‌گذاری در سال 93 را منوط به تصمیمات دولت در سال آینده دانست و اظهار امیدواری كرد تصمیمات در دولت یازدهم براساس تدبیر، مطالعه و دید كارشناسی اتخاذ شود تا شاهد مشكلاتی كه در اجرای سبد كالا رخ داد، نباشیم.
وزیر اسبق اقتصاد درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها به وجود دو نظریه اشاره كرد كه نظریه اول بر لزوم اجرای سریع این فاز و اصلاح سیاست‌های قیمتی تاكید دارد.
به عقیده وی، خطا بودن این نظریه با اجرای سبد كالا اثبات شده است. نظریه دوم نیز با استناد به عدم موفقیت دولت قبلی در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، اعتقادی به اجرای فاز دوم ندارد.
وی تصریح كرد: امروز همه به این جمع‌بندی رسیده‌اند كه برگشتن از اجرای فاز دوم مقدور نیست و متوقف كردن آن هم باعث سقوط است.
مظاهری كه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را همراه با یك افزایش در سطح عمومی قیمت‌ها می‌داند، بر لزوم توجه و عدم غفلت دولتمردان در این خصوص تاكید كرد.
وی در پیش‌بینی خود از نرخ تورم در سال آینده با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ابراز كرد: آنچه در حال حاضر قابل پیش‌بینی است تاثیر اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بر هزینه واحدهای تولیدی است و از سوی دیگر سال آینده ما با تداوم تورم قبلی و هزینه‌های دولت مواجهیم. وی با توجه به بررسی بودجه دولت در مجلس پیش‌بینی كرد بخشی از برنامه‌های بودجه‌ای دولت سال آینده محقق نشود كه این مساله دولت را با كسری بودجه مواجه می‌سازد؛ بر این اساس تامین منابع از سوی دولت، بر میزان تورم می‌افزاید.
رئیس كل اسبق بانك مركزی در ادامه به تعامل و روابط نظام بانكی و پولی با بازار سرمایه اشاره كرد كه در گذشته سیطره بانك مركزی بر بازار سرمایه، مانع از رشد و پویایی‌ این بازار شده بود؛ به طوری كه هر زمان كه بازارهای پول و سرمایه در تقابل با هم قرار می‌گرفتند بازار سرمایه به نفع بازار پول كنار می‌رفت.
وی یادآور شد: با اصلاح قانون بازار سرمایه و قرار گرفتن وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورای بورس این مشكل مرتفع شد.
ابراهیمی، مدیر مشاور شركت مشاور سرمایه‌گذاری نیكی‌گستر نیز به ابزارهای با درآمد ثابت اشاره كرد كه در بازار سرمایه 31 مورد اوراق با درآمد ثابت شامل اوراق اجاره، مشاركت، گواهی سپرده و مرابحه منتشر شده است.
وی از پرداخت سود در فواصل زمانی معین (ماهانه، 3 ماهه) دارای سررسید معین، قابلیت معامله ثانویه‌‌ در فرابورس، نقدشوندگی بالا، نرخ سودی معادل با نرخ سود سپرده‌های بلندمدت بانكی و در نهایت كمك به توسعه اقتصادی به عنوان ویژگی‌های مشترك این اوراق نام برد.
به گفته این كارشناس بازار سرمایه، در این بازار 29 هزار و 865 میلیارد ریال اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه منتشر شده است كه در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 5 درصد از حجم این اوراق به سرمایه‌های سهامداران حقیقی و خرد اختصاص یافته است.
مدیر مشاور شركت مشاور سرمایه‌گذاری نیكی‌گستر از معرفی مختصر این اوراق، سود 20 درصدی آن و لزوم مراجعه سهامداران به شعب كارگزاری‌ها برای خرید اوراق به عنوان دلایلی نام برد كه سبب شده است تا این اوراق از جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاران حقیقی برخوردار نباشند.
این در حالی است كه 4 هزار میلیارد تومان از حجم سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به اوراق با درآمد ثابت اختصاص یافته است.
به گفته ابراهیمی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترك این اوراق را با نرخ‌های بالاتر از 20 درصد و تا سقف 23 درصد از ناشر خریداری می‌كنند، بر این اساس است كه این صندوق‌ها از سودی بالاتر از سود نرخ اوراق با درآمد ثابت برخوردارند. در این راستا وی خرید این اوراق را به سرمایه‌گذاران توصیه كرد.
ابراهیمی از ترویج فرهنگ مشاركت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، آزاد گذاشتن نرخ سود اوراق مشاركت، امكان انجام معاملات به صرف و كسر و تعامل بیشتر با بازار پول برای خرید این اوراق به عنوان اقداماتی نام برد كه می‌تواند فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت فراهم كند.
وی پیش‌بینی كرد كه با توجه به نرخ اوراق مشاركت قابل انتشار در بازار پول، سال آینده نرخ اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه اصلاح خواهد شد.
در ادامه این پنل، مدیركل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم و تحقیقات به موضوع شركت‌های دانش بنیان و لزوم راه‌اندازی بورس ایده پرداخت. وی طی مقایسه اجمالی شرایط كنونی جامعه طی 10 سال گذشته، به افزایش علاقه به ایجاد كسب و كار، تغییر زیرساخت‌‌های مالی، فیزیكی و قانونی، تعامل كشور با دنیا و حركت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان اشاره كرد.
كریمیان اقبال اظهار كرد: 15 سال پیش وقتی كه اولین استارت ایده و تجاری‌سازی محصولات در شهرك علمی تحقیقات اصفهان زده شد به این نتیجه رسیدیم كه دانشگاه‌های كشور كارآفرین نیستند و در صنعت ما نیز به تحقیقات و R&D اهمیت داده نمی‌شود.
وی با تاكید بر لزوم تعامل بیشتر دانشگاه و صنعت ابراز كرد: برای راه‌اندازی بورس ایده باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد؛ ضمن آنكه باید به این نكته توجه كرد كه دولت برای حمایت‌های اولیه از بورس ایده وارد شده است اما پول و منابع مالی دولت در این زمینه كارآمدی لازم را ندارد؛ لذا ورود بخش خصوصی در این زمینه شانس بیشتری را برای شركت‌های دانش‌بنیان به همراه دارد.
به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» پنل دوم با محور سرمایه‌گذاری در بازار سهام به مقایسه بازدهی برخی بازارها از سال 80 تاكنون پرداخته و عنوان شد كه بورس از بازدهی 2919 درصدی، طلا 1821 درصدی، مسكن 650 تا 700 درصدی و دلار 345 درصدی برخوردار بوده‌اند.
در این پنل عضو كمیسیون اقتصادی و بازرگانی دفتر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار توجه سرمایه‌گذاران به فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس به منظور ایجاد سود پایدار شد.
به گفته امیر رضا حسنی؛ لزوم توجه به فرآیند سرمایه‌گذاری سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران دستخوش نوسانات بازار نشوند و از اتخاذ تصمیم‌های لحظه‌ای و آنی پرهیز كنند. از سوی دیگر دبیركل كانون كارگزاران در بررسی بازار سرمایه در سالی كه گذشت، به افزایش ارزش اسمی این بازار و افزایش نرخ دلار اشاره كرد.
وی كه رشد چشمگیر بورس را به تعدیل درآمدهای شركت‌های بورسی در پی نرخ تسعیر ارز نسبت می‌داد، از تغییرات دولت و خوش‌بینی نسبت به بهبود تعاملات ایران با بازارهای جهانی به عنوان دیگر عواملی یاد كرد كه امید به افزایش سودآوری در بازار سرمایه را تقویت كرد.
روح‌اله میرصانعی یادآور شد: در واقع دمیده شدن روح امید در بازار سرمایه، سرمایه‌های خرد را به این بازار هدایت كرد؛ سرمایه‌هایی كه نتوانستند راه درست خود را در بازار سرمایه بیابند و در نهایت سبب شدند در برهه‌هایی، بازار از رشد هیجانی و غیرمنطقی برخوردار شود.
دبیركل كانون كارگزاران پیش‌بینی كرد بازار سرمایه سال آینده راه خود را از میان بازارها انتخاب و بازدهی مناسبی را عاید سرمایه‌گذارانش می‌كند.
وی استراحت دو ماهه بازار در سال جاری را عاملی در جهت تقویت و رشد بازار در سال آینده دانست و گفت: اگر حركت و رشد بازار با این شتاب ادامه می‌یافت انتظار رشد بازار در سال آینده از میان می‌رفت. همچنین امیر اسماعیل كاویان، كارشناس بازار سرمایه نیز از سرمایه‌گذاران خواست كه شاخص بورس را ملاك مثبت و منفی بودن بازار سرمایه قرار ندهند.
وی كه كارآیی شاخص بورس را تنها مربوط به دوران تحریم و فشارهای اقتصادی می‌دانست به لحاظ شدن سود نقدی در این شاخص اشاره كرد كه مانع از ارزیابی مناسب بازار سرمایه می‌شود.
وی در این میان از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده به عنوان فرصت رشد در بازار سرمایه نام برد كه در مرحله نخست بازارهای كالایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی ابراز كرد: پس از یك فاصله زمانی از افزایش قیمت‌ها در بازارهای كالایی شاهد رشد بازار سرمایه خواهیم بود. كاویان همچنین از بورس به عنوان یك ابزار دیپلماسی اقتصادی در سیاست نام برد كه از سال آینده دولت یازدهم مانند دولت قبلی از آن بهره خواهد برد، بنابراین از اوایل سال آینده بازار به روند طبیعی و مثبت خود بازخواهد گشت.
وی تصریح كرد: سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند بورس در سال 93 از بازدهی امسال برخوردار نخواهد بود؛ بر این اساس تنها بازدهی بین 40 تا 50 درصدی برای این بازار در سال آینده قابل تصور است.
این كارشناس بازار سرمایه در بیان صنایع پیشرو در سال آینده عنوان كرد: شركت‌هایی كه از طرح‌های توسعه و افزایش سرمایه برخوردارند باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرند. از سوی دیگر با توجه به آنكه نمی‌توان انتظار زیادی از رشد قیمت دلار داشت، لذا شركتی كه بیشتر محصول خود را در بازار ارائه كند از موفقیت و برد بیشتری برخوردار است.
مدیر مشاور شركت مشاور سرمایه‌گذاری نیكی‌گستر نیز در ادامه این پنل به بررسی چشم‌انداز بورس در سال 93 پرداخت.
وی كه بازدهی 135 درصدی بورس تا تاریخ پانزدهم دی ماه را طبیعی می‌داند به بازدهی 125 درصدی بورس در سال 82 اشاره كرد.
وی همچنین یادآور شد: در سال 88 بورس تهران از بازدهی 57 درصدی برخوردار بود كه این بازدهی اكنون به 110 درصد افزایش یافته است.
ابراهیمی در اشاره به حجم ریالی معاملات خرید و فروش، 60 درصد معاملات خرید و 57 درصد معاملات فروش در این بازار را به سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت داد و این گونه نتیجه‌گیری كرد كه ماندگاری سهامداران حقیقی در بازار بسیار بیشتر از حقوقی‌ها بوده است.
به گفته وی بخش عمده‌ای از سهامداران حقیقی اخبار مربوط را از اخبار نامربوط تشخیص نمی‌دهند و وزن اطلاعات را به درستی نمی‌دانند، بر این اساس در اثر خرید و فروش‌های بی‌هدف به برآیند سود صفر می‌رسند.
وی ادامه داد: معامله‌گران وقتی ضرر می‌بینند كسی جلودار آنها نیست، بنابراین بازار را با دلخوری ترك می‌كنند.
مدیر مشاور شركت مشاور سرمایه‌گذاری نیكی‌گستر در این میان به شركت‌های بورسی نیز اشاره‌ای كرد كه تنها 61 درصد آنها از سود عملیاتی اندك مثبتی برخوردار بودند و سود 39 درصد از شركت‌ها از روند كاهشی برخوردار بوده است.
به گفته وی؛ در حال حاضر نسبت قیمت به سود (P/E) روبه اصلاح است و نرخ رشد نقدینگی كاهش یافته است.
وی پیش‌بینی كرد حمایت شاخص در مرز 77 هزار واحد است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24