Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / این روزها بازار فولاد از چند سو تحت فشارهای افزایشی است، به طوری كه روزانه سطح قیمت‌ها نسبت به روز گذشته چند درصدی افزایش می‌یابد و نرخ آهن‌آلات در سطوح جدیدی قرار می‌گیرد.

علاوه بر جو روانی ایجاد شده در بازار كه به افزایش بیشتر قیمت‌ها دامن می‌زند، افزایش نرخ ارز نیز در دو روز گذشته بر دور تند قیمت‌ها در این بازار افزوده است، به طوری كه شمش‌های بلوم وارداتی به كشور و كلاف سایز 6.5 چینی و روس نیز تا میانگین 50 تومان در هر كیلو بالا رفته‌اند. هم‌اكنون قیمت بیلت روس در بندر انزلی به 1630 تومان در هر كیلو رسیده و نوع تركیه و كره‌ای شمش نیز تا سطح قیمت 1620 تومان بالا رفته‌ است.
در این میان، معامله‌گران بازار با ابراز نگرانی نسبت به روند فزاینده بهای آهن‌آلات كه روزانه تا سقف 6.5 درصد گزارش می‌شود، رشد اخیر قیمت‌ها را بی‌ضابطه و تنها ناشی از بازارسازی فولادسازان می‌دانند. فعالان بازار معتقدند، با آنكه تا به امروز هیچ‌گونه تقاضای واقعی راهی بازار نشده، اما نرخ‌ها بدون هیچ‌گونه دلیل روشنی، تنها بر‌اساس یكسری اخبار و بازار گرمی تولیدكننده‌ها  تا حد نسبتا زیادی رشد كرده است.
در واقع در كمتر از دو هفته متوسط قیمت میلگردهای سایز نرمال با تجربه رشد 14 درصدی از رقم 1630 تومان  در هر كیلو تا حدود 1900 تومان بالا رفته است. در همین حال میانگین شاخه‌های سبك تیرهای ذوبی نیز از حدود 332 هزار تومان تا رقم 357 هزار تومان، افزایش قیمت را طی این دوره تجربه كرده است.
علاوه بر این، بازار شمش‌های وارداتی به كشور نیز كه تا اواسط هفته گذشته در آرامش نسبی و تعادل حجم عرضه و تقاضا به سر می‌برد، هم‌اكنون به شدت تحت تاثیر فضای التهاب‌آلود بازار محصولات فولادی قرار گرفته؛ چرا كه انواع ابعاد بیلت فابریك وارداتی از سطوح قیمتی زیر 1500 تومان تا محدوده قیمتی بالای 1600 تومان رشد كرده است.
در شرایط فعلی معامله‌گران پیشنهاد می‌كنند، خریداران محصولات فولادی تحت تاثیر فضای روانی بازار قرار نگیرند و تنها به اندازه نیاز روزمره خود خرید كنند؛ چراكه قیمت‌ها بنا به دلایل گوناگونی پتانسیل برگشت به سطوح قبلی را دارد.
البته آهن فروشان معتقدند اینكه برگشت قیمت‌ها تا پایان سال محقق خواهد شد یا خیر چندان محتمل نیست، زیرا فولادسازان مصمم به جبران كمبود نقدینگی خود از محل رشد فعلی قیمت‌ها و فروش محصولات فولادی به خریداران هستند، بنابراین از روند فعلی كه در پیش گرفته‌اند عقب نخواهند نشست، مضاف بر اینكه از سال آینده نیز با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نظارت‌های دولتی روی واحدهای تولیدی فولاد بیشتر خواهد شد و آنها قادر نخواهند بود بهای محصول نهایی را بیش از حد معینی بالا ببرند، از این‌رو در تلاشند تا افزایش قیمت را نه در سال جدید، بلكه تا پایان امسال و در شرایطی كه خریدهای پایان سال آغاز شده، انجام دهند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24