Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برخی كارشناسان اقتصادی در حالی افزایش تمایل سرمایه‌ گذاران برای خرید طلا را عامل اصلی صعود احتمالی قیمت ‌ها در هفته آینده میلادی ارزیابی می‌كنند كه این فلز در آغازین روز هفته گذشته میلادی توانست با گذشتن از مرز 1330 دلار، به بهای روزهای پایانی اكتبر 2013 نزدیك شود، اما در ادامه معاملات این هفته، از این سطح، تا حدودی پایین ‌تر آمد.

رویدادهایی كه طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاكنون پشت سر گذاشته، قیمت این فلز را نزدیک به  10 درصد افزایش داده است. این در حالی است كه یکی از مدیران وزارت بازرگانی چین به عنوان بزرگ ‌ترین كشور واردكننده طلا در جهان، به تازگی طی اظهارنظری اعلام كرده است كه طی سه ماه آینده به علت كاهش ارزش دلار در برابر سایر ارز‌های جهانی و عدم مقاومت ارزش دلار در برابر افزایش صعودی بهای طلا، در بازارهای جهانی شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود.

وی همچنین گفت: چین از ماه‌‌ های گذشته اقدام به خرید طلا از بازارهای جهانی كرده و به هیچ عنوان تا سال 2020 اقدام به فروش طلای خود نمی ‌كند. از آنجا كه لی ‌پینگ بازار جهانی طلا را از سه ماه آینده صعودی می ‌داند، بر این باور است كه شرایط كنونی برای خرید طلا مقرون به صرفه است.

البته برخی تحلیلگران بازار معتقدند كه شاید این صحبت‌ ها به این دلیل باشد كه چین قصد بالا بردن قیمت ‌ها را دارد تا بر خلاف آنچه اعلام می‌ كند، اقدام به فروش طلای خود در شرایط صعود قیمت كند. در همین حال صندوق SPDR هم در هفته گذشته 3 تن طلا خریداری كرده است. این مساله نشان می‌ دهد كه بازیگران بازار طلا به صعود بهای اونس در هفته پیش رو خوشبین هستند.

تحركات اونس طلا در هفته گذشته نشان‌دهنده افت 6/0 درصدی قیمت این فلز در بازارهای بین المللی طی روز جمعه (1322 دلار) در مقایسه با بهای آغازین روز هفته میلادی گذشته (1331 دلار) بود. این در حالی است كه قیمت طلا در طول معاملات روز پنج ‌شنبه هفته گذشته در بیشتر مواقع در سطح 1311 دلار و حتی كمتر از آن نوسان می‌ كرد.

به این ترتیب قیمت ثبت شده در پایان معاملات روز جمعه، در مقایسه با آن، حدود یك در صد افزایش را نشان می ‌دهد.  به این ترتیب دیروز در بازار آتی سكه شاهد افزایش بهای سكه‌ها به میزان بیش از یك درصد بودیم.

صعود سررسیدهای جاری سكه از 11 تا 18 هزار تومان روز گذشته در حالی بود كه سكه نقدی تا میانه معاملات این روز تا 7000 تومان افزایش قیمت داشت. در این میان دلار در بازار آزاد هم كمی بر قیمت افزوده بود و در محدوده 2955 تومان داد و ستد می ‌شد.

طبق آخرین اطلاعیه بورس كالای ایران، از پایان جلسه معاملاتی امروز وجه تضمین اولیه مورد نیاز برای این بازار با افزایش 20 هزار تومانی، دو میلیون تومان در نظر گرفته شده است. به این ترتیب و با توجه به صعود روز گذشته قیمت ها، باز هم احتمال كال مارجین شدن فروشندگان آتی وجود دارد. در شرایطی كه 20 هزار تومان بر وجه تضمین افزوده می‌ شود، در بازار صعودی، حركت بازار به اندازه 14 هزار تومان در خلاف جهت بازیگران آن، به كال مارجین شدن آنها خواهد انجامید.

كسانی كه در شهریور ماه امسال، برای سكه بیش از یك میلیون تومانی در صف خرید، كال مارجین شدند و اقدام به بستن پوزیشن كردند و همین طور كسانی كه با افزودن پول به حساب خود در موقعیت شان باقی ماندند، در حال حاضر بیشتر تحت فشار كال مارجین شدن قرار دارند. در حال حاضر فروشندگان آتی به دلیل زیاد شدن اختلاف سررسیدها، موقعیت فروش را در سررسیدهای دور این بازار قرار داده‌ اند.

تعداد قراردادهای باز و همین طور تعداد قراردادهای معامله شده سررسید شهریور روز گذشته به تنهایی با سایر سررسیدها برابری می ‌كرد. به عبارت دیگر هم سفته بازان و هم نوسان گیران در سررسید شهریور فعال هستند، چرا كه قیمت این سررسید نه برای آربیتراژور خریدار و نه فروشنده جذاب نیست كه به خرید و فروش بین این سررسید و سكه نقدی بپردازند.

اگر آتی سكه در روزهای آینده بین 20 تا 30 هزار تومان دیگر افزایش پیدا كند، بر میزان وجه تضمین باز هم افزوده خواهد شد. از آنجا كه اغلب پیش بینی ‌هایی برای نوسان قیمت طلا در هفته میلادی جدید هم افزایشی است، احتمالا سررسید شهریور در پایان معاملات امروز روی سقف قیمتی خود بسته خواهد شد. به گفته برخی فعالان بازار، نوسان‌ گیران بازار نقدی هم كه قصد خرید دلار را داشته‌ اند، اكنون به دلیل ثبات نسبی این ارز و به واسطه تحركات مثبت اونس طلا، سكه خریداری می ‌كنند.

منبع: دنیای اقتصاد

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24