Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / در شرایطی كه بازار فلزات پایه در تلاش است تا ركود و سستی بازار را با ایجاد امواج مثبت قیمتی جبران كند، طی روزهای اخیر بحث و گفت‌وگو بر سر موضوع فروش قراضه مس به تولیدكنندگانی كه محصولات خود را در خارج از بورس عرضه می‌كنند داغ شده است.

به گفته برخی منابع آگاه با توجه به این مباحث و به‌خصوص بروز برخی نوسان‌های غیرمنطقی در بازار محصولات غیر‌آهنی، قطعا باید مسوولان راه چاره‌ای برای این موضوع پیدا كنند، به‌خصوص اكنون كه به روز‌های پایانی سال نزدیك می‌شویم و با وجود افزایش نسبی تقاضا با كاهش تولید و كمبود مواد اولیه در بازار مس مواجه هستیم.
طبق اعلام فعالان بازار برخی تولیدكنندگان مس در طول ماه‌های اخیر در شرایطی كه مواد اولیه خود را با نرخ‌های بالا و دردسر زیاد خریداری می‌كردند به دلیل كاهش واردات این كالا در طول این مدت، مجبور بودند محصولات خود را با قیمت‌های پایین بفروشند و مجددا همان محصول فروخته شده خود را كه توسط دلالان به صورت قراضه درآمده با نرخ بالاتری خریداری كنند، آن هم به این دلیل كه چرخه تولید در حركت باشد.
این موضوع حتی باعث شد تا معاملات بورس هم با رشد قیمت و تقاضای بالای بازار مواجه شود. از آنجا كه در نهایت هر انحصاری عامل داغ‌تر شدن بازار دلالی آن كالا می‌شود و همچنین با در نظر گرفتن تاثیر مستقیم قیمت مس بر قیمت تمام شده سیم و كابل در نتیجه فعالان آگاه پیش‌بینی می‌كنند كه قیمت این محصول در سال آینده نیز رشد بیشتری را تجربه كند.
 البته روند رو به رشد قیمت قراضه در بازارهای جهانی نیز در افزایش قیمت قراضه مس در بازار داخلی بی‌تاثیر نبوده است. این در حالی است كه قیمت قراضه مس هم‌اكنون در بازارهای داخلی ما به نرخ محصول نهایی نزدیك شده است و از همین رو اگر قراضه كماكان به روند صعودی خود ادامه دهد، بسیاری از فعالان بازار معتقدند خرید شمش مس و تبدیل آن به قراضه به صرفه‌تر خواهد بود.
به گفته كارشناسان یكی از عوامل تعیین‌كننده قیمت جهانی ضایعات مسی، وجود شركت‌های بزرگی است كه نفوذ بسیار زیادی در بازار دارند و كالاهای استراتژیك را قبضه می‌كنند؛ به طوری كه از طریق بانك‌ها و عواملی كه در اختیار دارند قیمت‌ها را هنگام فروش محصولاتشان بالا می‌برند و بعد از فروش با استفاده از همان عوامل، باعث افت قیمت‌ها می‌شوند و فروششان را جایگزین می‌كنند. برخی كارشناسان نیز تعیین‌كننده قیمت‌ها را ارزش دلار نسبت به یورو می‌دانند و می‌گویند: یكی دیگر از عوامل تعیین قیمت ضایعات مسی، نسبت ارزش دلار به ارزش یورو است. در حال حاضر هرچه ارزش دلار بیشتر باشد قیمت فلزات بیشتر افزایش می‌یابد؛ چراكه با افزایش قیمت دلار، قدرت خرید بین خریداران كم می‌شود.
در بازار فلزات پایه چه گذشت
در این میان روز گذشته روند سایر فلزات نیز در بازار آزاد با ثبات همراه شد و قیمت‌ها نسبت به پنج‌شنبه گذشته بی‌تغییر باقی ماند. این در حالی است كه آلومینیوم همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، البته این در شرایطی است كه آگاهان اقتصادی معتقدند این روند نزولی با توجه به آمارهای انتشار‌یافته از انبارهای جهانی لندن بلندمدت و ادامه دار نیست.
 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24