دنیای اقتصاد / مدیركل فنی و عمرانی وزارت كشور كه سال90 در مقام تدوینكننده طرح تفصیلی جدید تهران، كل متن این سند را مطالعه كرده بود و در حالحاضر به عملكرد یكساله اجرای این طرح و همچنین تغییراتی كه سال گذشته توسط دولت در آن اعمال شد، تسلط كامل دارد، میگوید: آنچه دولت یازدهم را بر آن داشته دستور بازنگری در طرح تفصیلی جدید تهران را صادر كند، «جمعیت حال و آینده شهر تهران» است.
هیربد معصومی، معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری تهران - با اشاره به مصوبه 30 دی امسال شورایعالی شهرسازی و معماری كشور مبنیبر تشكیل كمیتهای مركب از نمایندگان شورایعالی، وزارت كشور و شهرداری برای بازنگری دوماهه در طرحتفصیلی تهران، به «دنیایاقتصاد» اعلام كرد: در این طرح دو متغیر جمعیتی برای تهران پیشبینی شده است. از یكسو «جمعیتپذیری» شهر تهران 9 میلیون و 100 هزار نفر برای افق طرح و از سوی دیگر «ظرفیت مسكونی» شهر 10 میلیون و 500 هزار نفر تعیین شده تا معادل 1.4 میلیون نفر، امكان «ذخیرهسكونتی» از طریق ساختوسازهایی كه با ضوابط تشویقی اجرا میشود، در تهران فراهم بیاید.
معصومی تاكید كرد: هدف بازنگری در طرح، بررسی پیامد افزایش حداقل 1.4 میلیوننفر به سقف جمعیتپذیری تهران است. مدیركل فنیوعمرانی وزارت كشور در عینحال از لزوم برداشتن دو گام دیگر -علاوهبر تجدیدنظر بر جمعیت كلانشهر تهران- در جریان بازنگری طرحتفصیلی گفت و افزود: هدایت فضاهای خدماتی به جنوب تهران و محدود كردن ساختوساز در شمالشهر باید در این بازنگری لحاظ شود.
مدیریت سلیقهای نداریم!
معاون پیشین شهردار تهران گرچه بر نحوه اجرای طرح تفصیلی جدید انتقاداتی دارد، اما معتقد است با تصویب طرح تفصیلی جدید مدیریت سلیقهای و موردی از شهر تهران رخت بربسته و از ابتدای سال 91 تاکنون شهر تهران براساس سند شهرسازی مصوب اداره شده است. او در پاسخ به این سوال که با این وجود چرا بخشنامههای موردی و مصوبات موردی کمیسیون ماده پنج همچنان جایگاه ویژهای در اداره شهر تهران دارند، اظهار کرد: اینطور نیست. میزان پروندههایی که در کمیسیون ماده پنج تشکیل میشود، کمتر از یک درصد از مجموع پروندههایی است که برای ساخت در تمام شهر تهران تشکیل و شهرداری برای آنها پروانه صادر میکند.
او درباره علت طرح پروندهها در کمیسیون ماده پنج تصریح کرد: پروندههای موردی هم بنا به دلایلی مثل بزرگ بودن زمین یا مغایرت با دیگر بخشهای طرح تفصیلی در کمیسیون ماده پنج مطرح میشود که این موضوع هم از اختیارات کمیسیون ماده پنج بوده است؛ بنابراین از دیدگاه بنده از ابتدای سال 91، تهران در حوزه شهرسازی بر اساس همین سندی که اصطلاحا بهعنوان سند شهرسازی تهران تصویب شد، اداره شده است.
هیربد معصومی مدیرکل فنی و عمرانی وزارت کشور که تا زمان تصویب طرح تفصیلی جدید بهعنوان معاون شهرسازی و معماری در مجموعه شهرداری تهران حضور داشت، درباره علت تصمیم شورایعالی برای بازنگری طرح تفصیلی جدید تهران آن هم فقط یكسال پساز شروع اجرای این طرح گفت: در قالب این طرح امتیازاتی به سازندگان ساختمانی جهت تشویق به نوسازی ارائه شد که پس از بررسیهای کارشناسی مشخص شد این امتیازات میتواند جمعیتپذیری شهر را تا دو میلیون نفر افزایش دهد، به همین دلیل شورایعالی درصدد برآمد تا پیامد اجرای این طرح را بسنجد.
امکان حذف امتیازات ممنوعه
مدیرکل فنی و عمرانی وزارت کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود به علت اصلی بازنگری طرح تفصیلی اشاره و اضافه کرد: این بازنگری برای تصمیمگیری در مورد برخی از امتیازاتی که در این طرح دیده شده، انجام میشود. بهعنوان نمونه ما در طرح تفصیلی جدید تهران، به دنبال این بودیم که در تهران مالکی در پی تفکیک نباشد و به مرور زمان به سمت تجمیع تشویق شوند.
او درباره سازوکار پیشبینی شده در طرح برای تشویق مالکان به تجمیع عنوان کرد: برای عملیاتی شدن این تصمیم، باید یک سیاست تشویقی از سوی شهرداری تهران ارائه میشد تا مردم به دنبال ارائه درخواست تفکیک به شهرداری نباشند، علاوهبر این زمینهای تفکیکشده نیز دوباره یکپارچه شوند، برای همین تصویب كردیم مالکی که درخواست تجمیع به شهرداری تهران ارائه دهد در مقابل بهعنوان تسهیلات تشویقی یک طبقه تراکم اضافی از طرف شهرداری به او داده شود. این سیاست با تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری در دوره گذشته اجرایی شد.
او با اشاره به پیامدهای اجرای این تصمیم، گفت: مهمترین پیامد این تصمیم، افزوده شدن جمعیت 1.5 تا 2 میلیون نفری به جمعیت شهر تهران بود. به همین دلیل اخیرا در شورایعالی شهرسازی تصمیم گرفته شد تا پیامد این تصمیم سنجیده شود و به این سوال پاسخ دهیم که آیا جمعیت یک میلیون و اندی که به دنبال این سیاست تشویقی به جمعیت شهر اضافه میشود میارزد که در ازای آن ما دیگر در شهر زمین کوچکی نداشته باشیم یا خیر؟
معصومی در پاسخ به این سوال که آیا امکانپذیرش چنین جمعیتی در تهران وجود دارد یا خیر اظهار کرد: در طرح جامع یک جمعیتپذیری داریم که حدود 9 میلیون و 100 هزار نفر است و یک ظرفیت جمعیتپذیری داریم که 10.5 میلیون نفر است؛ یعنی با حساب 1.4 میلیون نفری که بابت ارائه تراکمهای تشویقی به جمعیت شهر اضافه میشود تقریبا به جمعیت 10.5 میلیون نفر میرسیم. او با اشاره به برخی اشکالات اجرایی طرح تفصیلی، عنوان کرد: در گام نخست بازنگری، باید به نوعی توسعه ساختوساز را در شمال تهران (محور انقلاب به بالا) به مرور محدود کنیم، البته این تفکر از ابتدا در طرح تفصیلی وجود داشت؛ به همین دلیل یک فضای هزار هکتاری برای بحث تجارت جهانی در جنوب شهر تهران پیشبینی شد، اما به نوعی در ادامه مورد غفلت واقع شد.
او افزود: در گام دوم باید توسعه فضاهای خدماتی را به سمت جنوب تهران ببریم، چون مناطق جنوبی هم ظرفیت توسعه را دارد، هم از شبکه دسترسی و اراضی نسبتا بزرگی برخوردار است. در راهبردهای طرح جامع هم بر این نکته تاکید شده است؛ بنابراین امیدوارم ستاد توسعه مناطق جنوبی شهر كه در دوره قبلی در شهرداری تشكیل شده بود، فعال شود.
هیربد معصومی که تاکنون درباره علت تغییرش در مجموعه شهرداری تهران از سوی شهردار در زمان اجرای طرح تفصیلی صحبت نکرده است، در پاسخ به این سوال که چرا در زمان اجرای طرح تغییر کردید به «دنیای اقتصاد» گفت: این سوالی است که بهتر است آقای قالیباف به آن پاسخ دهند، اما ایشان معتقد بودند اجرای طرح تفصیلی کار دشواری است، از همین رو باید برای اجرای این طرح از مدیری جوانتر استفاده کنند.
این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :
شما هم نظر دهید
برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.