Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

"رد نقش خصوصی‌سازی‌ در نزول بورس"، "جلسه شبانه خادم برای خصوصی‌سازی سرخابی‌" و "پرداخت پاداش های 300 میلیونی از سوی مدیران سهام عدالت" مهمترین خبرهای هفته گذشته پیرامون موضوع خصوصی‌سازی هستند.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ مهمترین خبرهای حوزه خصوصی‌سازی در هفته گذشته از این قرار است:

افزایش نرخ خوراک ارزش پرتفوی سهام عدالت را کاهش می‌دهد

در هفته‌ای که گذشت، عضو کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت گفت: هم اکنون 30 درصد از سبد سهام عدالت را سهام شرکت های پتروشیمی تشکیل می‌دهند و افزایش شدید نرخ خوراک و تاثیر آن بر سودآوری این شرکت‌ها، اثر مستقیمی بر ارزش سهام عدالت دارد.

محمدجواد شیخ با اشاره به این که امکان جابه جایی و خرید و فروش سهام در پرتفوی سهام عدالت وجود ندارد، تاکید کرد: با این تصمیم مجلس، کاهش ارزش پرتفوی سهام عدالت را شاهد خواهیم بود.

جلسه شبانه خادم برای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها

خبر دیگر این که، نماینده تام الاختیار وزیر ورزش و جوانان در امر خصوصی‌سازی سرخابی گفت: اگر افراد سرشناس و اقتصادی توانایی تامین هزینه‌های این دو تیم را داشته باشند، با آنان وارد مذاکره می شویم.

امیر رضا خادم در مورد آخرین وضعیت واگذاری این دو تیم پرطرفدار افزود: در حال حاضر نمی‌توان در خصوص واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نظر قطعی داد و ابتدا باید میزان بدهی‌های این دو باشگاه به طور دقیق مشخص شود.

خصوصی سازی پرسپولیس بعید است

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز گفت: هر چند نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش قولی برای کمک مالی به او نداده اما می‌شود دست به دست هم مشکلات مالی قرمزها را حل کرد.

علی پروین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ورزش و جوانان قولی برای کمک به شما داده است خاطر نشان کرد: اکنون در خدمت آقای خادم بودیم و با هم صحبت کردیم، ایشان به ما قولی ندادند، ‌اما دست به دست هم می‌دهیم تا مشکلات را حل کنیم.

فعلا شرایط واگذاری سرخابی‌ها فراهم نیست

همچنین مسئول خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال گفت: شرایط واگذاری و خصوصی شدن سرخابی‌ها در حال حاضر فراهم نیست.

امیررضا خادم افزود: این موضوع حساس است و برای ورودش به بورس، فرابورس و یا هر شکل دیگر باید بررسی دقیقی صورت بگیرد.

احضار وزیر ورزش به مجلس در صورت خصوصی‌نشدن پرسپولیس و استقلال

خبر دیگر این که سیدهادی حسینی در مورد خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس گفت: این موضوع قانون شده و تربیت بدنی مکلف به اجرای آن است. سال گذشته قانونی مصوب شد که این دو تیم خصوصی شوند. اگر این کار تا پایان قانون بودجه 92(یعنی پایان سال 92) انجام نشود، وزیر را به مجلس می‌آوریم.

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا می‌توان این دو تیم را خصوصی کرد، افزود: چرا نمی‌شود؟ خصوصی‌سازی 5 سال است که در کشور آغاز و از زمانی که شروع شده، خیلی از شرکت‌های بزرگ کشور را خصوصی کردند. بورس و فرابورس وجود دارد و شرکت‌های متعددی خصوصی‌سازی شدند.

چرا الان که پرسپولیس ۶۰ میلیارد بدهی دارد به فکر واگذاری افتادند

همچنین هفته گذشته معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی در تشریح مشکلات خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس گفت: جای سوال است چرا حالا که بدهی پرسپولیس ۶۰ میلیارد تومان شده عده‌ای به فکر واگذاری سهام این باشگاه افتادند.

اسماعیل غلامی افزود: دو سال پیش در سازمان خصوصی‌سازی برند باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس 42 و 45 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد و این سازمان آمادگی‌ خود را برای عرضه سهام این دو باشگاه اعلام کرد، اما متاسفانه نمی‌دانم چرا با خصوصی‌سازی سهام این دو تیم مخالفت شد.

ارسال دعوتنامه سهام عدالت ۷میلیون کارگر فصلی و ساختمانی تا پایان سال

مدیرکل دفتر امور سهام تخصیصی و عدالت سازمان خصوصی سازی نیز در خصوص آخرین وضعیت پرداخت سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی گفت: در حال حاضر دعوتنامه این گروه از مشمولین به 26 استان ارسال و توزیع شده است و دعوتنامه کارگران فصلی و ساختمانی استانهای باقیمانده(تهران، خراسان رضوی، فارس و خوزستان) نیز تا پایان سال ارسال و توزیع خواهد شد.

دولت آبادی افزود: مشمولین این گروه می توانند با مراجعه به شرکتهای تعاونی سهام عدالت مستقر در شهرستانها دعوتنامه خود را دریافت کرده و با انجام مراحل ثبت نام به عنوان سهامدار نهایی شناخته شده و سهام عدالت خود را دریافت کنند.

نام یک شرکت دیگر از لیست واگذاری ها حذف شد

همچنین در جلسه اخیر هیات واگذاری با کلیات شیوه‌نامه تشویق بخش خصوصی به منظور جلب مشارکت در واگذاریها موافقت شد.

همچنین در این جلسه با اصلاح یک بند از قراردادهای واگذاری در مورد تعهد خریداران بلوک‌های کنترلی شرکتها مبنی بر پرداخت مطالبات شرکت‌های مادر تخصصی و سایر اشخاص دولتی از شرکت مورد خریداری موافقت بعمل آمد.

خروج نام شرکت صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی میراث فرهنگی از فهرست شرکت‌های قابل واگذاری نیز از دیگر مصوبات جلسه روز شنبه هیات واگذاری بود.

خروج یک شرکت نفتی دیگر از لیست خصوصی‌سازی

وزیر نفت به دلیل نقش لجستیک و استراتژیک شرکت پیراحفاری ایرن در عملیات تولید با خروج نام این شرکت از فهرست شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی اعلام موافقت کرد.

با منتفی شدن موضوع واگذاری شرکت پیراحفاری ایران به بخش خصوصی تعداد شرکت‌هایی که وزارت نفت مخالف واگذاری آنها بر اساس اصل 44 قانون اساسی است افزایش یافت.

پرداخت پاداش های 300 میلیونی از سوی مدیران سهام عدالت

هفته گذشته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که در بحث سهام عدالت سیستم رانتی وجود دارد گفت: این وضعیت رانتی که برای برخی مدیران سهام عدالت وجود دارد مثلا همین پرداخت پاداش 300 میلیونی اگر اجازه می داد صندوق سرمایه گذاری تشکیل شود دچار مشکلات امروزی در بحث سهام عدالت نمی شدیم.

رحیم زارع با اشاره به لایحه دولت مبنی بر آزاد سازی خرید و فروش سهام عدالت اظهار کرد: سهام عدالت یارانه ای بود که به افراد دهک های پایین داده شد اما قبل از این که سهام به مردم واگذار می شد بایستی تدابیری اندیشیده می شد.

روند اجرایی تحقیق و تفحص از سهام عدالت هفته آینده آغاز می‌شود

یکی از دستور جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس در روز سوم دیماه امسال، بررسی تحقیق و تفحص از عرضه‌ی سهام عدالت بود که کلیات آن بعلاوه تحقیق و تفحص از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌های ملی، ملت و صادرات رای آورد.

حالا قرار شده پس از پایان اجلاس بین المجالس اسلامی و نیز اتمام بررسی بودجه سال 93 روند اجرایی تحقیق و تفحص از سهام عدالت شروع ‌شود.

در این رابطه نیز محمدرضا پورابراهیمی از تقدیم طرح تحقیق و تفحص از سهام عدالت به هیئت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: مدتی پیش این طرح در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و در حال حاضر منتظر اعلام وصول هیئت رئیسه هستیم تا مراحل قانونی این تحقیق و تفحص به صورت رسمی آغاز شود.

خصوصی‌سازی‌ نقشی در نزول بورس نداشت

خبر دیگر این که معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ ضمن رد این موضوع با تشریح رقم واگذاری‌ها در طول دوره نزول روشن کرد که رقم عرضه سهام شرکت‌ها در این دوره بسیار کمتر از میزان کل معاملات بورس بوده است.

حسن محمد تبار در این‌باره گفت: رقم عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ در دوره نزول بسیار ناچیز بوده و اصلا قابل مقایسه با رقم کل معاملات نیست. او توضیح داد: از ابتدای سال تا دی ماه‌ روزانه بین 300 تا 500 میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد می‌شد حتی برخی روزها میزان دادوستد سهام در بورس از مرز 700میلیارد تومان هم عبور کرده است اما جمع عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ در این مدت کمتر از 250میلیارد تومان بوده است که قابل مقایسه با رقم معاملات نیست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24