Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :صحبت از سود است و این که چگونه سرمایه­ گذاری کنیم که در این روزهای پرالتهاب از تورم عقب نمانیم و باشناسایی سودی بیش ازسرمایه­ گذاری دربانک ها، اسیر نوسانات منفی بازار سرمایه هم نشویم. دراین راستاست که مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه فعال دربازار سرمایه پیشنهادی قابل اعتنا را مطرح می کند تا به واسطه آن باتمرکز سرمایه­ های خرد و کلان در صندوق­ ها،نقدینگی در بازار سرمایه حفظ شود. پیشنهادی که بر تمرکز سرمایه­ های مردمی درصندوق­ های با درآمد ثابت استوار است؛صندوق هایی که با توجه به تصویب نرخ اوراق مشارکت 23 درصدی می توانند نرخ سود خود را افزایش داده ومردم را نه تنها دربازار سرمایه نگهدارند،بلکه سرمایه گذاران جدیدی را نیز به سمت بازار سرمایه هدایت کنند. بر اساس این پیشنهاد، سرمایه­ گذاری مردمی در ابزاری برپایه اوراق بدون ریسک و سپرده ­های بانکی صورت می ­گیرد،اوراقی که به صورت روزانه ازقابلیت خرید و فروش برخوردارند و اصطلاحا سرمایه ­های معطل را هم که فقط چند روزی می خواهند مهمان بازارهای سرمایه گذاری باشند راجذب می­ کنند. ضمن آن که خرید و فروش این اوراق ازکارمزد بسیار ناچیزی در بازار سرمایه برخوردار است. جزئیات بیشتر را از زبان دکتر ولی نادی قمی مدیرعامل تامین سرمایه نوین می خوانیم.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ، به تجربه هفت ساله بازار مالی کشورمبنی بر حضور صندوق­ های سرمایه ­گذاری اشاره کرد که در این زمان کوتاه، به مدد همت بالای فعالان بازار سرمایه و تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید (بهمن 1388) انواع صندوق­ های سرمایه­ گذاری تشکیل شده و توسعه پیدا کرده است. صندوق­ هایی که پاسخگوی نیاز اقشار مختلفی از افراد جامعه با ریسک پذیری بالا، متوسط و پایین هستند.

وی در اشاره به سرمایه گذاران این نوع از ابزارهای مالی، خصوصیت مشترک این افرادرا " فقدان دانش و یا فرصت کافی برای سرمایه­ گذاری مستقیم در بازار سرمایه" عنوان کرد.

به گفته ولی نادی قمی ؛ در حال حاضر 111 صندوق با حجم منابع 40 هزار میلیارد ریال در بازار فعال هستند که 28 درصد منابع این صندوق ­ها، سهم افراد با ریسک ­پذیری بالا، 55 درصد سهم افراد متوسط ریسک و مابقی (17درصد) سهم افراد با ذائقه ریسک نزدیک به صفر است.

وی تشدید وضعیت مثبت یا منفی بازار سهام از سوی صندوق ­ها را در درجه نخست مربوط به صندوق­ های پر ریسک و تا حدودی متوسط ریسک دانست و این گونه توضییح داد: اکثرا سرمایه گذاران این صندوق­ ها را افراد حقیقی غیر حرفه­ ای تشکیل می دهند که به سرعت به اخبار مثبت یا منفی واکنش نشان داده و به راحتی به صندوق وارد یا از آن خارج می­شوند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین در توصیف این گروه از سرمایه گذاران، ابراز داشت: این افراد معمولا تصور درستی از ریسک و وزن اخبار منتشره در بازار سرمایه نداشته و به دلیل مقیاس کوچکتر سرمایه ­گذاری، چابکی در تصمیم­گیری و افق کوتاه مدت سرمایه­ گذاری اقداماتی در جهت خلاف منافع خود و بازار انجام می­ دهند.

وی از این قبیل تصمیمات به عنوان پدیده­ای نام برد که در سال­ های اخیر بازار سهام درگیر آن بوده است و باید برای آن راه حل مناسبی یافت؛ راه حلی که باید سرمایه­ گذاران را به سمت تصمیمات بلند مدت سوق دهد تا در این مجال مدیران سرمایه ­گذاری صندوق­ ها قادر به خلق ثروت باشند.

نادی قمی همچنین بر لزوم برنامه صحیح برای جلب سرمایه­ گذاران جدید و سرمایه ­گذارانی که مخارج روزمره خود را از محل سود ماهانه یا فصلی سپرده­ های بانکی انجام می­ دهند، تاکید کرد.

وی به این گروه از مشتریان بازار پول پیشنهاد داد که می توانند به ­جای اکتفا به سود محدود بانکی، در صندوق­ های با درآمد ثابت با تضمین سود سرمایه­ گذاری کنند تا در این صورت حداقل سود 20 درصدی روزشمار برای حتی وجوه کوتاه مدت تضمین گردیده و از محل تقسیم سود ماهانه یا فصلی صندوق نیز می­ توانند مخارج زندگی خود را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین اضافه کرد: همچنین این امکان وجود دارد که مازاد بازدهی بین 5 الی 10 درصد نصیبشان شود.

وی بیان چرایی تعلق گرفتن کمترین حجم منابع صندوق ­ها به این گروه از صندوق­ ها ( صندوق های با در آمد ثابت)، ابراز داشت: به نظر می ­رسد که مشتریان سنتی بازار پول درک صحیحی از این صندوق­ ها ندارند. به طوری که وقتی صحبت از صندوق به میان می ­آید حافظه تاریخی بسیاری از مشتریان بازار پول به موسساتی معطوف می­ شود که بدون مجوز بانک مرکزی، اقدام به جمع­ آوری سپرده از مردم کرده­ اند.

نادی در این میان صندوق را ترجمه واژه Fund عنوان کرد که از جمله مفاهیم مدرن مالی است.

او در تعریف این مفهوم مدرن مالی، گفت: این نهادهای مالی با تکیه بر تجربه مدیران حرفه ­ای خود می­ توانند با هزینه پایین، بازده بالاتری برای سرمایه­ گذاران ایجاد کنند بدون آن که سطح ریسک را افزایش دهند.

وی معتقد است که عمومیت یافتن سرمایه­ گذاری در صندوق­ های با درآمد ثابت با تضمین سود، به زمان و تبلیغاتی در سطح وسیع نیاز دارد. این درحالی است که کارمزد مدیریتی اندک این صندوق ­ها، برای مدیر این دسته از صندوق ها تحمل هزینه تبلیغات را مشکل می­ کند.

بر این اساس مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین پیشنهاد داد که برای افزایش جذابیت صندوق ­های با درآمد ثابت و قابل رقابت شدن آن با ابزارهای قدرتمند بازار پول باید ضمن بازنگری در شرایط این نهادهای مالی، فرهنگ­سازی از طرف ارکان نظارتی و عملیاتی بازار صورت گرفته و بخشی از درآمد های صندوق صرف انجام تبلیغات شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24