Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

شایان آرانی کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اوضاع بورس بحرانی نیست و روند نزولی کاملا نرمال است، محدودیت باید در زمانی که شاخص ‌ها شتابان در حال صعود بود ایجاد می‌ شد نه الان که روند نزولی آن طبیعی است.

شاهین شایان آرانی اقتصاددان در گفت‌ و گو با فارس، در مورد طرح ویژه سازمان بورس برای حمایت از سرمایه ‌گذاران که بر اساس آن از صبح تا ظهر فروش سهام برای سهامداران محدود و بعد از 12 تا 12:30 محدودیت فروش برداشته می ‌شود، گفت: محدودیت دلهره و و ترس ایجاد می‌ کند،  وقتی تقاضا برای فروش زیاد است این موضوع باید عارضه‌ یابی شود و علت را جستجو کرد نه جلوی آن را گرفت.

وی افزود: عارضه ‌یابی علت افزایش صف فروش و تحقیق در مورد آن مهمتر از محدود کردن فروش سهام است و این قضیه به مانند محدود کردن سپرده‌ گذاران بانکی برای برداشت سرمایه ‌اشان از بانک و تبدیل سپرده‌‌اشان به پول نقد است که اصلا منطقی نیست.

شایان آرانی تصریح کرد: این نوع برخورد با سرمایه‌گذاران بازار سرمایه نگران کننده است، زیرا معتقد نیستم که وقتی تقاضا برای فروش  زیاد است بازار حتما با یک بحران مواجه است.

وی افزود: به نظرم الان بازار سرمایه بحرانی نیست که اقدام به چنین کاری کرده‌ اند، زیرا اگر بازار بحرانی باشد چنین کارهایی منطقی به نظر می ‌رسد مثل بحران‌ های 2009 - 2008 آمریکا و یا آسیای جنوب شرقی که مسئولین بازار برای جلوگیری از حرکات هیجانی و رساندن بازار به حالت نرمال اقداماتی مشابه این کار را انجام دادند.

این اقتصاددان اظهار داشت: محدود کردن فروش سهام در  بازار سرمایه پیام خوبی ندارد و نباید سهامدار را از حق طبیعی خود محروم کرد تا  شاخص‌ ها به صورت تصنعی مثبت شود.

شایان آرانی در پاسخ به این سؤال که در مواقعی که شاخص ‌ها در حال افت است، چه کار باید کرد، گفت: معتقدم شاخص باید روند منفی داشته باشد چون شاخص ‌ها بیش از حد رشد کرده بود، وقتی شاخص‌ ها به صورت شتابان رشد داشت، باید جلوی آن گرفته می‌ شد نه الان که شاخص‌ ها در حال بازگشت به حد نرمال است.

وی افزود: نمی‌ دانم، چرا آن موقع که شاخص ‌ها به صورت غیر طبیعی در حال رشد بود، کسی اقدام به پیشگیری از آن نکرد ولی الان که دارد به حالت طبیعی بر می‌ گردد همه نگرانند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: الان که چنین اتفاقی افتاده و بازار سرمایه در حال منفی شدن است، باید جلوی شیب تند را گرفت و شیب را کند کرد و بگذارند بازیگران بازار روند آن را تعیین کنند.

به گزارش فارس هم اکنون دامنه نوسان شاخص بورس روزانه ۴ درصد است که بر این اساس این شیب می تواند کاهش یابد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24