Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بر اساس مصوبه جدید بانک مرکزی،۳۰هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از روز 26 بهمن ماه جاری با نرخ سود 11.5 درصد برای یک دوره شش ماهه منتشر خواهد شد.این اوراق دارای دو کوپن سود 5.75 درصدی است که در مقاطع سه ماهه به سرمایه گذاران پرداخت می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، نرخ سود اوراق مشارکت و اصولا اوراق بادرآمد ثابت، وابستگی زیادی به نرخ تورم دارد و در هنگام افزایش نرخ تورم، نرخ سود اوراق نیز افزایش می یابد و به همین علت است که نرخ سود اوراق  مشارکت در چند سال گذشته از 15.5 درصد به 17 ، 17.5 ، 18 و نهایتا به 20 درصد افزایش یافته است.
درحال حاضر نرخ تورم کاهش شتابانی را در پیش گرفته و ( نرخ تورم نقطه به نقطه) از ارقام بیش از 40 درصد در خرداد ماه 92 به رقم 28 درصد در دی ماه 92 رسیده است و پیش بینی می شود تورم انتظاری در بهمن و اسفند 92 نیز با کاهشی شتابان به ارقام 24 و 21 درصد کاهش یابد. و این ارقام نوید بخش تحقق تورم زیر 20 درصدی در شروع سال جدید خواهد بود.
بر اساس پیش بینی ها (بر مبنای محاسبات و شبیه سازیهای انجام شده و به شرط تداوم وضعیت موجود) ،  این نرخ ( تورم انتظاری نقطه به نقطه) در مرداد ماه سال آتی (مصادف با سررسید اوراق مشارکت 6 ماهه بانک مرکزی) به ارقامی زیر 20 درصد رسیده و در محدوده 16 تا 19 درصد قرار خواهد گرفت.
در چنان شرایطی، اوراق مشارکت و اوراق اجاره موجود در بازار که دارای نرخ  سودهای 20 درصد با پرداختهای سه ماهه و حتی ماهانه هستند، با افزایش تقاضا و افزایش قیمت مواجه شده و قیمت آنها در بازار با توجه به طول عمر و فاصله شان تا سررسید به قیمتهایی بین 102 تا 110 هزار تومان خواهند رسید.
اوراق  جدید بانک مرکزی در 6 ماه، سود 11.5 درصدی را پرداخت خواهند کرد و این به معنای کسب 1.5 درصد بازده بالاتر در مقایسه با اوراق 20 درصد موجود در بازار است که در فاصله 6 ماهه سود 10 درصدی عاید سرمایه گذاران خود می کنند. اما از طرف دیگر بدلیل کاهش تورم، دارندگان اوراق 20 درصدی موجود در بازار از سود ناشی از افزایش قیمت معاملاتی اوراق از 100 هزار تومان به 102 تا 110 هزار تومان بدلیل ساختار رقابتی موجود در بازار سرمایه، منتفع خواهند شد. بنابراین مابه التفاوت سود اوراق مشارکت جدید بانک مرکزی با اوراق مشارکت موجود در بازار با افزایش قیمت اوراق در 6 ماه آتی جبران خواهد شد.
نرخ شکست 20 درصدی برای اوراق 23 درصدی
اما نکته دیگری که لازم است سرمایه‌گذاران کوتاه مدت به آن توجه کنند، وجود نرخ شکست 20 درصد برای اوراق مشارکت جدید بانک مرکزی است. به این معنا که سود سالانه  23 درصدی صرفا به اشخاصی پرداخت می شود که تا پایان دوره 6 ماهه اوراق را نزد خود نگهداری نمایند و سرمایه گذارانی که قبل از این مدت اقدام به فروش آن نمایند، مشمول نرخ شکست شده و تنها از سود 20 درصد منتفع خواهند شد.
فعالان بازار سرمایه می دانند که اوراق مشارکت و اجاره و مرابحه موجود در بازارهای بورس و فرابورس در حال حاضر بدون نرخ شکست معامله می شوند و این به معنای بهره مندی از سود 20 درصدی حتی در دوره‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری است. بنابراین برای سرمایه‌گذاران کوتاه مدت تفاوتی بین نرخ اوراق مشارکت بانک مرکزی و اوراق موجود در بازار نیست!
بنابراین می توان نتیجه گرفت که اوراق اجاره ، مشارکت و مرابحه 20 درصدی موجود در بازار که دارای سررسیدهای بیش از دو سال هستند با اوراق مشارکت 23 درصدی جدید بانک مرکزی با سررسید 6 ماهه، بدلیل ریسک سرمایه‌گذاری مجدد ReInvestment Risk برای سرمایه گذاران و احتمال بالای عدم امکان خرید مجدد همین اوراق در سررسید، تفاوت چندانی نخواهند داشت.
پیشنهاد به بانک مرکزی
بازار سرمایه از این اقدام بانک مرکزی که با هدف کنترل نقدینگی انجام می‌شود، استقبال کرده و این اقدام را مقدمه‌ای بر شروع «عملیات بازار باز» بانک مرکزی تلقی می‌کند. و مطمئن است که انتشار این اوراق ، آثار انقباضی مؤثری بر بازار پول داشته و به تبع آن حجم نقدینگی را در ایام پایان سال بطور مؤثری کنترل خواهد کرد.
بازار سرمایه و بطور مشخص شرکت فرابورس ایران نیز طی چند سال اخیر با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکتهای تامین سرمایه و صندوق‌های  سرمایه‌گذاری ، اقدامات مؤثری را برای توسعه بازار اوراق بهادار بادرآمد ثابت انجام داده و طی این مدت بیش از 30 هزار میلیارد ریال انواع اوراق را با نرخ‌های مورد نظر بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار منتشر  کرده است.
به نظر می‌رسد الان بهترین زمان همکاری بازار پول و سرمایه است و به همین منظور و برای کمک به راهی که بانک مرکزی با انتشار این اوراق شروع کرده است، پیشنهاد می کنیم که بانک مرکزی «عملیات بازار باز»  را بطور مؤثر و با استفاده از ابزارها و سامانه های معاملاتی بورس به انجام برساند.
علاوه بر اوراق مشارکت اخیر ، «اسناد خزانه اسلامی»نیز که در بودجه‌های سال 1392 و 1393 پیش‌بینی شده و خوشبختانه آیین نامه آن نیز به تصویب هیات وزیران رسیده است، با ساختار بدون سود (Zero Coupon) و سررسید کمتر از یکسال، بهترین ابزار برای کنترل نرخ در بازار می‌باشند که بانک مرکزی می‌تواند با ورود به این بازار و انجام معاملات، بر قیمت این اسناد و در نهایت بر نرخ مؤثر بازار تأثیر گذار باشد.
 
علیرضا توکلی کاشی؛ رئیس اداره ابزار های نوین مالی فرابورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24