Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / پس از مدت‌ها مجادله و كشمكش، سر انجام نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته قبل درباره نرخ خوراك شركت‌های پتروشیمی تصمیم‌گیری كردند؛ تصمیمی كه به مذاق معامله گران خوش نیامد و فعالان بازار به شدت به تصمیم ناگهانی مجلس در خصوص افزایش نرخ خوراك شركت‌های پتروشیمی به 15 سنت اعتراض كردند. این در حالی است كه معاون برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در نشست خبری روز یكشنبه درباره نظر دولت برای افزایش قیمت خوراك پتروشیمی‌ها گفت: رشد و جهش بزرگی در این‌ باره در بودجه 93 رخ داد، ولی باید واقع‌بینانه حركت كرد، دولت اعتقاد دارد نرخ خوراك پتروشیمی‌ها به زیر 10 سنت برسد، به همین منظور اعداد مختلفی را مدنظر داریم كه در صورت امكان ارائه خواهیم داد.

از طرفی نیز برخی از فعالان آگاه معتقدند قیمت محصولات پتروشیمی از نرخ خوراك تاثیر نمی‌گیرد و حتی نرخ خوراك و قیمت محصولات پتروشیمی باهم ارتباطی ندارند، چرا كه در تمام بازارها قیمت عرضه یك كالا ناشی از عوامل موجود در بازار است و قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی نیز از قیمت‌های جهانی و این عوامل تبعیت می‌كند.
یكی از كارشناسان حوزه پتروشیمی نیز با تاكید بر اینكه نرخ خوراك گاز با هر مقداری كه تعیین شود تاثیر زیادی بر بازار این محصولات خواهد گذاشت، خاطر نشان كرد: خوراك گاز فقط برای تولید سه محصول متانول، اوره و آمونیاك استفاده می‌شود، ضمن اینكه این سه محصول سهم زیادی در بازار داخلی ندارند و عمده تولید این سه محصول صنعت پتروشیمی، صادر می‌شود.
یكی از كارشناسان با بیان اینكه از حدود دو میلیون تن محصولات شیمیایی كه در بورس كالا فروخته می‌شود، كمتر از 150 هزار تن را متانول تشكیل می‌دهد، اظهار كرد: حدود دو میلیون تن محصول پلیمری نیز در بورس كالا فروخته می‌شود كه بخش بسیار كمی از آنها تابع خوراك گاز است.
از طرفی نیز رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در این رابطه در مصاحبه با «نیپنا» اظهار كرد كه حاشیه سود برای محصولات متانول، اوره و آمونیاك امن است و نگرانی نیز برای صادرات این محصولات و رقابت و قدرت آنها در بازار‌های جهانی وجود ندارد.
محتشمی پور با اشاره به اینكه افزایش قیمت خوراك باعث كاهش سود مجتمع‌ها شده و بالطبع منجر به كاهش قیمت سهام مجتمع‌ها در بورس اوراق بهادار می‌شود، افزود: البته باید توجه داشت كه این موضوع فقط برای تولیدكنندگان متانول، اوره و آمونیاك صدق می‌كند.
وی خاطرنشان كرد: افزایش یا كاهش قیمت گاز ضمن آنكه با بخش بزرگی از محصولات صنعت پتروشیمی ارتباطی ندارد، تاثیری هم در قیمت تمام‌شده نخواهد داشت.
همچنین او كاهش عرضه محصولات در بورس در هفته‌های گذشته را ناشی از كاهش عرضه گاز در منطقه ماهشهر و عسلویه به دلیل موج سرمای كشور عنوان كرد و گفت: به دلیل كمبود برق توزیعی در ماهشهر واحد‌های پی وی سی از سرویس خارج شده بودند كه در نتیجه شاهد كاهش عرضه پی وی سی در بورس بودیم.
رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی افزود: از هفته گذشته واحدهای پی وی سی اروند، بندر امام و غدیر تولید را آغاز كرده‌اند و امیدواریم روند عرضه‌ها به زودی به حالت قبل بازگردد.
به این ترتیب مبادلات رینگ پتروشیمی روز دوشنبه با رقابت به كار خود پایان داد، البته در این روز قیمت برخی از محصولات نسبت به هفته گذشته اندكی كاهش یافت كه این افت قیمت چشمگیر نبود. اكثر محصولات نیز در محدوده 5 تا 10 درصد قیمت بالاتر رقابت كردند.
بر این اساس تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شاهد عرضه 54 گرید انواع مواد پلیمری مجتمع‌های پتروشیمی اروند، امیركبیر، ایلام، آبادان، آریاساسول، بندرامام، پلی نار، تبریز، تندگویان، جم، رجال، شازند، غدیر، قائد بصیر، لاله، مارون، مهر، پلی پروپیلن جم و نوید زرشیمی بود. از جمله این محصولات می‌توان به انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، ABS، PVC، SBR و پلی استایرن اشاره كرد كه در این میان استایرن بوتادین رابر روشن 1502 پتروشیمی بندرامام بیشترین تقاضا را در این روز ثبت كرد همچنین پلی وینیل كلراید S65 بندر امام نیز در این روز با تقاضای 33 هزار و 70 تنی با رقابت 10 درصدی مواجه شد و با قیمت 2 هزار و 696 تومان در هر كیلو به فروش رسید. از طرفی پلی‌پروپیلن نساجی HP510L شركت پلی پروپیلن جم هم به دلیل افزایش تقاضا از نرخ پایه 3 هزار و 754 تومانی با قیمت رقابتی 4هزار و 129 تومانی در هر كیلو به فروش رسید. این در حالی است كه پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825 پتروشیمی تندگویان كمترین تقاضا را در این روز تجربه كرد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24