Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس24 :"در حال حاضر بازار سرمایه بهترین محل جهت سرمایه گذاری است و چشم انداز هیچ کدام از بازارهای موازی اعم از مسکن، طلا و دلار به اندازه چشم انداز بازار سرمایه مطلوب برآورد نمی شود،هر چند رشد نرخ سود اوراق مشارکت می تواند به تحرکاتی در سیستم بانکی منجر شود".

این ها بخشی از اظهارات پژمان شعبانپور مدیر سرمایه گذاری "وتوسم" است که به رغم گسترده بودن سایه رکود بر بازار سرمایه بازهم معتقد است،این بازار مناسب ترین محل برای سرمایه گذاری است و در این میان خواستار توجه سرمایه گذاران به این نکته مهم می شود که هم اکنون در بازار سرمایه شرکت هایی وجود دارد که به دلائلی از جمله تحریم و رکود در پائین تر از ظرفیت اسمی(نصب شده و قابل تولید) مشغول فعالیت هستند و می تواند گزینه های مورد توصیه جهت سرمایه گذاری تلقی شوند.از طرفی دیگر کسب منفعت در دو سال اخیر در بازار سرمایه از محل افزایش سود اسمی شرکت ها بوده است که امید آن می رود در سال های آتی این کسب سود از محل افزایش سود واقعی شرکت ها صورت پذیرد و از این پس بخش واقعی اقتصاد رشد کند.

وی در ارزیابی خود از رفتار بازار طی یک ماه اخیر، معتقد است که رفتار بازار در یک ماه گذشته تلفیقی از منطق و هیجان را به نمایش گذاشت ،به طوری که عکس العمل بازار نسبت به برخی موضوعات مانند عکس العمل بازار نسبت به گزارشات 9 ماهه بعضی صنایع و شرکت ها کاملاً منطقی بود.

پژمان شعبانپور این گونه ادامه می دهد که اما این رفتار به دلیل این که تمامی بازار را اعم از شرکت های با شرایط "قوی و بنیادی خوب" و شرکت های "بدون شرایط بنیادی قوی" را با کاهش همراه کرد، هیجانی تلقی می گردد. به عبارت دیگر متأسفانه بازار نتوانست مسیر شرکت های با وضعیت مالی مطلوب را از شرکت های ضعیف جدا کند لذا با تمامی شرکت ها به یک صورت برخورد کرد. محاسبات کارشناسی مؤید نیز این مطلب است که هم اکنون حتی در یک صنعت خاص که اکثر شرکت های آن بالاتر از ارزش ذاتی خود ارزش گذاری شده اند، کماکان شرکت های با ارزش جهت سرمایه گذاری وجود دارند و فرصت های مناسبی جهت سرمایه گذاری یافت می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در اشاره به مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: به نظر می رسد مبنای مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی که اثرات هزینه ای سنگینی بر شرکت های صنایع پتروشیمی و معدنی مترتب می کند، حاشیه سود دو سال اخیر این شرکت ها می باشد و متأسفانه توجهی به سودآوری طرح های جدید یا توسعه این شرکت ها که بایستی با هزینه سرمایه گذاری با دلار 30,000 ریالی کنونی هم خوانی داشته باشد، نشده است.

وی تصریح کرد: در صورت تائید مصوبات مجلس شورای اسلامی توسط شورای محترم نگهبان، قطعاً با کاهش سرعت رشد سرمایه گذاری در دو صنعت دارای مزیت اقتصادی کشور(پتروشیمی و معدن) در سال های پیش رو مواجه خواهیم بود.

شعبانپور در پیش بینی خود از با بازار سرمایه در سال آینده و محرک های پیش روی آن، با تاکید بر این که قطعاً محرک های سال 1392 در سال های نزدیک پیش رو وجود نخواهد داشت، از افزایش مقداری تولید و فروش شرکت ها به واسطه رفع تحریم ها، رفع رکود و به ثمر نشستن طرح های توسعه ای شرکت ها(که در دو سال اخیر تقریباً متوقف گردیده بودند) به عنوان مهمترین عامل محرک بازار در سال های پیش رو نام برد.

وی ادامه داد: همچنین بهبود نسبی فضای سرمایه گذاری و احتمالاً ثبات در محیط سیاسی و اقتصادی از دیگر عوامل تأثیرگذار بر محیط فعالیت شرکت ها خواهد بود که منجر به سرمایه گذاری بیشتر در شرکت ها خواهد شد و لذا با بزرگ تر شدن شرکت ها، بازار سرمایه نیز ارتقاء خواهد یافت.

مدیر سرمایه گذاری "وتوسم"در خصوص نوع حمایت های دولت در بازار سرمایه و امکان عملی شدن سیاست هایی که در بودجه در پیش گرفته، عنوان کرد: درست است که پیشنهادات افزایش هزینه بنگاه های اقتصادی در سال آینده از سوی دولت در قالب لایحه بودجه سال 1393 صورت گرفته است و این پیشنهادات توسط مجلس شورای اسلامی با تصمیماتی که تاکنون اخذ شده تائید شده است، اما این مسئله مؤید عدم حمایت دولت از بازار سرمایه نخواهد بود.

شعبانپور ادامه داد: به عبارت دیگر حمایت دولت از بازار سرمایه تنها از طریق مداخله در سود و زیان شرکت ها روی نمی دهد؛ هر چند که راهکار مطلوب که می توانست به حمایت از بازار سرمایه نیز بینجامد، لحاظ کردن بخشی از نظرات بنگاه های اقتصادی هدف این مصوبات است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24