Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 در حالی که کمتر از یک ماه از اجرای توافق ژنو می گذرد بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش نامه نیوز، بازار خودروی ایران در سال های اخیر دستخوش تغییرات متعددی بوده است و در سال های گذشته شاهد تغییر و تحول های فراوانی در زمینه حضور شرکت های خودروسازی اروپایی و آسیایی در کشور بوده ایم.
پس از آن که تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران شدت گرفت بسیاری از شرکت های خودروسازی مطرح اروپایی از حضور در بازار ایران انصراف دادند و همین موضوع باعث شد تا خودروهای چینی در خیابان های ایران بیش از گذشته دیده شوند.
عدم حضور شرکت های خودروسازی مطرح اروپایی و آسیایی در ایران در سال های گذشته موجب افزایش قیمت محصولات این شرکت ها در ایران شده و همین موضوع نیز مشکلاتی را برای بازار ایران ایجاد کرد و مردم به استفاده از خودروهای چینی هدایت شدند.
البته در این مدت انتقادهای فراوانی به کیفیت و همچنین قیمت محصولات چینی موجود در بازار ایران مطرح می شد و این در حالی بود که روز به روز تنوع محصولات چینی در ایران افزایش می یافت و مردم خودروهای چینی را به عنوان جایگزین خودروهای اروپایی پذیرفته بودند.
اما پس از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 و اجرایی شدن این توافق نامه که بخشی از آن نیز به لغو تحریم خودروسازی ایران اشاره کرده است بسیاری از شرکت های خودروسازی که پیش از تحریم ها در بازار ایران حضور فعالی داشتند برای حضور مجدد در ایران ابراز تمایل کرده اند.
در همین رابطه خودروسازان فرانسوی که در گذشته حضور فعالی در بازار ایران داشتند بیش از سایر خودروسازان مطرح دنیا برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده اند و علاوه بر پژو، از رنو هم خبرهایی می‌رسد که نشان از بازگشت دوباره این خودروساز معتبر اروپایی به ایران دارد.
رنویی‌ها نیز اگرچه با تاخیر، اما مانند هموطن‌شان پژو، تحت تاثیر تحریم‌ها از ایران رفتند و حالا دوباره قصد بازگشت دارند. این خودروساز بزرگ فرانسه، تیر ماه امسال و پس از آنکه ایالات متحده آمریکا رای به تحریم صنعت خودرو ایران داد، فعالیت‌هایش را در جاده مخصوص به حالت تعلیق درآورد، اما تاکید کرد دلش با ایران است.
شرکت پژو که تا سال 2014 با ایران خودرو قرارداد داشت و قانونا نباید ناگهانی می‌رفت، اما به هر حال تحت فشار شریک آمریکایی اش، کاری را که نباید، انجام داد و دو سال زودتر به قراردادش پایان داد و این روزها بیش از سایرین علاقمه مند بازگشت به ایران است اما حضور مجدد آنها در ایران حاشیه های فراوانی را به همراه داشته است.
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفته است شرکت پژو باید تاوان گذشته را بدهد. ما همین طوری حاضر نیستیم چراغ سبز به این شرکت نشان دهیم و باید به نحوی گذشته را جبران کند.
علاوه بر خودروسازان فرانسوی، آمریکایی ها نیز برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده اند و احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه می گوید بسیاری از شرکت‌های خودروسازی اروپایی و امریکایی اکنون برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده‌اند و شاهد حضور و رقابت آنان برای حضور در کشور هستیم.
همچنین محمدرضا سروش مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن در خصوص حضور خودروسازان ژاپنی در ایران گفته است شرکت‌های خودروساز ژاپنی ملاحظه کارند و از همین رو می‌خواهند زمانی در ایران سرمایه‌گذاری کنند که شرایط بین‌المللی (شرایط سیاسی و اقتصادی بین ایران و جهان) اجازه پیاده کردن برنامه‌هایشان را بدهد.
ساسان قربانی دبیرانجمن قطعه سازان در همین رابطه گفته است کشور ما به لحاظ وجود ظرفیت های بازار و صنعت خودروسازی و قطعه سازی آمادگی لازم را برای مشارکت با شرکت های بین المللی و موفق دنیا دارد و به طبع این کشورها به دنبال بازار برای محصولات خود و ما هم به دنبال توسعه تکنولوژی و دانش روز و همچنین ارائه محصول جدید هستیم.
وی تاکید کرد اگر این شرکت ها آمادگی خود را برای ساخت پایگاه تولید در ایران نشان دهند شرکت های خودروسازی و قطعه سازی ما از آن ها پشتیبانی خواهند کرد. مسئولان نظام اقتصادی و صنعتی کشور هم بر این باورند که باید سطح کیفی خودروها را افزایش دهیم و در این راستا نیازمند همکاری با شرکت های پیشرو و صاحب دانش روز در دنیا می باشیم تا مشتری های ایرانی با رویکرد مطمئن تری از تولیدات داخل استقبال کرده و راحت تر محصول موردنظر خود را از بین تولیدات داخل که با تکنولوژی روز و قیمت رقابتی تولید می شود انتخاب کنند. برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری با شرکت های پیشرفته و صاحب صنعت خودرو در دنیا هستیم.
قربانی اعلام کرد که همه کشورهای صاحب صنعت خودرو و در این میان اروپایی ها که عمدتا در طراحی محصولات جدید و به روز با تکنولوژی پیشرفته خود خیلی موفق عمل کردند و در گذشته هم با ایران همکاری داشتند  اکنون هم می توانند مشارکت خود را با شرکت های ایرانی توسعه دهند.
دبیر انجمن فطعه سازان گفت ما هیچ گونه محدودیتی برای دعوت از کشورها نداریم و از تمام کشورهای صاحب صنعت خودرو در دنیا مثل آمریکا، ژاپن، کره، کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، سوئد، آلمان، فرانسه و حتی چین دعوت به عمل خواهیم آورد. البته در این مدت حضور چینی ها در ایران استقبال خوبی از این محصولات نشده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24