Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / در حالی بازار قراردادهای آتی سكه طلا روز گذشته با پنج سررسید به استقبال معامله‌گران رفت كه به دلیل بروز اشكال فنی، دادوستدهای این بازار با تاخیر آغاز شد. سكه‌های آتی در این روز به میزان اندكی از قیمت‌ها كاستند اما سررسید تازه وارد شهریور‌ماه، از میانه معاملات، مسیر خود را از سایر سكه‌ها جدا كرد و كمی بر بهای خود افزود. قیمت كشف شده برای این سكه در اولین روز معاملاتی، 930 هزار تومان بود كه با توجه به اختلاف قیمت بین سررسیدهای دیگر، معقول به نظر می‌رسید.

برخی معامله‌گران آتی سكه در تماس با «دنیای اقتصاد» اظهار كردند كه تاخیر در شروع دادوستدها، در كنار ركود در میزان نوسانات قیمتی این بازار، روز گذشته بسیاری از این معامله‌گران را دلسرد كرده است. به گفته این معامله‌گران علاوه‌بر تاخیر در آغاز معاملات، در حدود ساعت 14:30 روز گذشته، یك بار دیگر ارتباط اینترنتی با این بازار قطع شده است. روز گذشته بین پایین‌ترین و بالاترین قیمت اغلب سررسیدهای آتی تنها 1000 تومان اختلاف وجود داشت. به اعتقاد معامله‌گران این بازار، چنین ركودی در آتی سكه در چند سال اخیر بی سابقه بوده است. این گروه بر این باورند كه احتمال دارد این مساله به صورت دستوری رخ داده باشد چراكه بهای سكه نقدی و دلار هم در این روز با نوسان روبه‌رو بوده است.
در سوی دیگر اما در شرایطی كه بازارهای جهانی طلا روز گذشته در تعطیلی به سر می‌بردند، سكه‌های بازار نقدی هم از قیمت به میزان اندكی كاستند. بهای دلار هم روز یكشنبه كمی افت داشت كه همگی منجر به ریزش‌های آتی سكه شد. طلای جهانی كه روز جمعه با افزایش قیمت به كار خود پایان داده بود، تاثیر این افزایش را تنها برای یك روز در بازار داخلی سكه نقدی و آتی گذاشت. این افزایش قیمت در روز شنبه موجب شد تا دادوستدها در بازار آتی كمی رونق گرفته و حجم قراردادهای معامله شده این روز به بیشترین میزان از دو هفته اخیر برسد.
یك ماه پیش در چنین روزی سررسید تیرماه به جمع سكه‌های آتی پیوست كه قیمت كشف شده برای این سررسید، 942 هزار و 500 تومان بود. بهای روز گذشته این سكه در مقایسه با قیمت كشف شده آن، حدود 30 هزار تومان كاهش نشان می‌داد. در حال حاضر سررسیدهای دور آتی خریدار بیشتری به نسبت سررسیدهای نزدیك دارند و به همین دلیل قیمت آنها با در نظر گرفتن اختلاف بین سررسیدها، كمی بالا است و برعكس بهای سررسیدهای نزدیك كمتر از میزان مورد انتظار است. دلیل این مساله این است كه معامله‌گر آتی ترجیح می‌دهد از قابلیت پوشش ریسك این بازار، برای مدت زمان طولانی استفاده كند، به عبارت دیگر معامله‌گران بلندمدت آتی در شرایط حاضر، خریداران هستند. به این ترتیب یكی از دلایل پایین بودن قیمت سررسیدهای نزدیك آتی، فروش بیشتر این سكه‌ها است.
از آنجا كه عوامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا در هفته میلادی پیش رو كم نیستند، بازار گمانه‌زنی‌ها از روند قیمتی این هفته طلا همچنان داغ است و اغلب آنها رنگ و بوی افزایشی دارند.
 علاوه‌بر پیش بینی افزایشی «كیتكو» از تحلیلگران ارشد اقتصادی، برخی كارشناسان بازار طلا بر این باروند كه فدرال رزرو آمریكا نمی‌تواند به صورت همزمان تعادل لازم را بین ارزش دلار، نوسانات بازار سهام، نرخ بهره اوراق قرضه و روند ورود و خروج سرمایه به بازارهای مالی تنظیم كند؛ بنابراین نوسانات شاخص سهام و ارزش دلار در ماه‌های آینده در كنار پایین بودن نرخ بهره بانكی آمریكا از عوامل مهم در افزایش احتمالی قیمت طلا خواهند بود.
فردا جانت یلن برای اولین بار در مقابل كنگره به عنوان رئیس بانك مركزی آمریکا، سخنرانی خواهد كرد. در این سخنرانی، بخشی از گزارش 6 ماهه سیاست‌های پولی آمریكا و چشم‌انداز اقتصادی این كشور هم مطرح خواهد شد. سخنرانی وی بر پایه دو گزارش ناامید كننده متوالی از وضعیت بازار كار آمریكا و از سوی دیگر معطوف به تصمیم كمیته بازار آزاد بانك فدرال رزرو مبنی بر كاهش برنامه خرید دارایی‌ها خواهد بود.
در این روز همچنین مسیر آینده سیاست‌های پولی آمریكا تعیین خواهد شد. از سوی دیگر انتشار آمار اقتصادی چین به ویژه در بخش تورم از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته جاری خواهند بود. این آمار شامل شاخص‌های قیمت مصرف‌كننده و
تولید كننده و نرخ تورم آنها نیز است. در آمریكا، آمار اقتصادی بخش مصرف‌كننده و خرده فروشی از مهم‌ترین آمارهای اقتصادی این هفته خواهند بود. در چنین شرایطی و به‌رغم عكس‌العمل كم‌رمق طلا به گزارش اشتغال آمریكا، اكثر تحلیلگران بازار اعتقاد دارند كه این فلز در هفته پیش رو روندی صعودی را تجربه خواهد كرد.
پیرامون تقاضا برای طلا و اینكه افزایش تقاضا در آینده نزدیك به نفع طلا خواهد بود، اظهارنظر فراوان است. عده‌ای از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند كه باید منتظر علاقه خریداران چینی به طلا در هفته آینده بعد از یك هفته تعطیلات سال نو این كشور بود. به اعتقاد این گروه علائم اولیه نشان می‌دهد كه میزان تقاضا، بالا است. البته باید به این نكته هم توجه داشت كه ماه فوریه عموما زمان كاهش خرید چینی‌ها است. در كشورهای غربی نیز الگوی خرید در ماه فوریه عموما نزولی است، زیرا بعد از افزایش علاقه خرید افراد به طلا در اعیاد رسمی این كشورها است.
در این سو اما، روز گذشته گفت و گوهای دو روزه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان رسید اما به رغم اینكه قرار بود در پایان این مذاكرات بیانیه مشتركی منتشر شود، بنا بر این شد تا آژانس بین‌المللی، نظر خود پیرامون همكاری ایران در قبال تفاهم نامه‌های پیشین را در گزارش‌های دوره‌ای خود اعلام كند. بنابراین این گفت‌و‌گوها نتوانست تاثیری بر بازارهای ارز و سكه بگذارد. با این وجود آنچه پیرامون تحركات اونس طلا در روزهای پیش رو مشهود خواهد بود، مسلما بر بازارهای داخلی تاثیرگذار است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24