Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / پس از اینكه آمارها نشان داد روند ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در آمریكا در دو ماه گذشته به میزان قابل توجهی افت داشته است، این موضوع احتمال كند شدن روند تعدیل سیاست محرك اقتصادی فدرال رزرو را افزایش داد و در نتیجه آن قیمت طلا روز جمعه با افزایش روبه‌رو شد تا جایی كه به بالاترین رقم از دو ماه اخیر (1273 دلار) رسید؛ هرچند این ارقام پابرجا نماند و در لحظات پایانی كار بازار نیویورك، بهای طلا با 9 دلار افزایش نسبت به روز پیش از آن، 1267 دلار در هر اونس معامله شد.

اما با وجود اینكه آمارهای منتشر شده از ایجاد مشاغل جدید در آمریكا در حد انتظارات نبود، نرخ بیكاری این كشور از 6.7 به 6.6 درصد رسیده است كه این مساله مانع از این شد تا در سایه آمارهای منفی، اونس طلا بتواند از تله‌ای كه در طول یك سال اخیر در آن گرفتار شده و بدترین عملكرد را ثبت كرده، به سوی صعود بیشتر، خلاص شود.
این هفته تعطیلات سال نو چینی هم به پایان می‌رسد كه این مساله از دو جهت دارای اهمیت است؛ از یك سو باز شدن بازارهای چین به عنوان بزرگ ترین خریدار طلا، می‌تواند به افزایش تقاضا و صعود قیمت طلا منجر شود و از سوی دیگر با نزدیك شدن به روزهای پایانی سال 92، امكان افزایش تقاضا برای واردات از چین به عنوان كشوری كه تراز تجاری منفی با ایران دارد، بالا می‌رود كه این مساله می‌تواند در سطح تقاضای ارز موثر واقع شود.
اما مشكل اساسی كه اكنون دولت آمریكا با آن مواجه است، مساله تامین بودجه است. چالشی كه در یكم اكتبر 2013 دولت فدرال این كشور را به تعطیلی كشاند و بهای جهانی طلا را با ریزش 41 دلاری طی یك روز به 1288 دلار رساند. در آن زمان جمهوری خواهان و دموكرات‌های كنگره توافق كردند اجازه دهند دولت تا هفتم فوریه (جمعه گذشته) استقراض كند، اما هنوز نتوانسته‌اند درباره تدابیر لازم برای بعد از آن تاریخ تصمیم بگیرند.
حالا وزارت خزانه‌داری آمریكا به كنگره این كشور هشدار داده تا تدابیر فوق‌العاده‌ای كه برای تامین بودجه دولت تصویب شده، احتمالا بیست و هفتم فوریه پایان می‌یابد و باید به فكر تمدید دوره استقراض برای دولت بود؛ اما در حالی كه منازعات تازه‌ای در كنگره آمریكا بر سر افزایش سقف بدهی‌های دولت آغاز شده، صندوق بین‌المللی پول از كنگره و دولت اوباما خواست تا برای افزایش سقف بدهی‌های این كشور هرچه زودتر به توافق نهایی دست یابند. به اعتقاد كارشناسان اقتصادی بحران سقف بدهی‌های آمریكا می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت جهانی كالاهای مختلف به‌خصوص طلا داشته باشد. نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت بدهی‌های آمریكا نیز می‌تواند بار دیگر موجب افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین‌المللی شود.
در چنین شرایطی نظرسنجی‌های صورت گرفته از تحلیلگران ارشد اقتصادی حاكی از افزایش مجدد بهای طلا برای هفته جدید میلادی است. این گروه بر این باورند كه نمودارهای مثبت تكنیكال قیمت طلا موجب ادامه روند صعودی قیمت این فلز طی هفته پیش رو خواهد شد. همچنین به باور این كارشناسان، سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا 1280 دلار در هر اونس خواهد بود و در صورت شكسته شدن این سطح احتمال افزایش قیمت طلا به بیش از 1300 تا 1335 دلار نیز وجود خواهد داشت.
اما در این سوی مرزها آنچه كه در اولین روز كاری بازارهای طلا و سكه مشاهده شد، افزایش قیمت بود. روز شنبه بازار آتی سكه طلا در همان آغاز فعالیت خود در ساعت 10:30 صبح بر قیمت‌ها افزود به نحوی كه سررسیدهای دور تا نزدیك این بازار بین 5 تا 7 هزار تومان صعود كردند. پس از آغاز به كار بازار نقدی، سكه‌های تمام بهار طرح جدید و قدیم بیش از هفت هزار تومان - تا ساعت 16:00 این روز- به نسبت قیمت روز پنجشنبه افزایش داشتند. اما پس از آن سررسیدهای آتی كمی از شدت افزایش قیمت‌ها كاستند.
خبرهای مربوط به بازار سهام روز گذشته بسیار پررنگ بود از جمله بسته شدن نماد شركت‌های پتروشیمی كه در انتظار تصمیم شورای نگهبان در خصوص نرخ خوراك هستند باعث شد تا برخی اظهارنظرها پیرامون این مساله به اینجا بینجامد كه اگر درخواست نقد شدن سهم‌ها از سوی سهامداران به میزان زیادی صورت بگیرد، حجم عظیمی از نقدینگی را وارد بازار آزاد خواهد كرد و حالا سوال اینجا است كه بهترین بازار برای جذب این سرمایه‌ها كدام است؟
در بازار آتی سكه، اختلاف قیمت سررسیدها روز گذشته به شدت كاهش داشت به طوری كه دو سررسید اول، تنها 3000 تومان اختلاف بها داشتند و سررسیدهای بعدی هم تنها 14 و 17 هزار تومان با هم تفاوت داشتند. در این میان سررسید اسفند آتی با قیمت سكه نقدی برابری می‌كرد و سكه بهمن هم همچنان زیر نقدی معامله می‌شد. هرچند حجم معاملات این بازار به میزان زیادی كاهش یافته اما به اعتقاد برخی كارگزاران این مساله نمی‌تواند تاثیر منفی در نقدشوندگی این بازار داشته باشد. از طرفی اختلاف قیمت بین خرید و فروش یك سررسید در بازار آتی سكه بسیار اندك است كه به عقیده این گروه این مساله از كاهش التهابات بازارهای ارز و سكه نشات می‌گیرد و از سوی دیگر نبود سفته بازی در این بازار و بازارهای ارز و سكه نقدی، به نفع اقتصاد كشور است.
از امروز سكه شهریور به جمع سررسیدهای جاری آتی می‌پیوندد. نكته مهم اینجا است كه سررسیدهای یك ماهه به تدریج از این بازار فاصله می‌گیرند و در اول فروردین 93، معامله‌گر آتی می‌تواند سکه آخر آبان این سال، را معامله كند، به این ترتیب پوشش ریسك در گذر زمان، كه وظیفه اصلی این بازار است به آتی بازگردانده می‌شود و می‌تواند بر جذابیت آن بیفزاید.
دیروز در حالی بازارهای ارز و سكه به تبع صعود اونس طلا بر قیمت‌ها افزودند كه دور جدیدی از گفت‌وگوها بین نمایندگان سازمان انرژی اتمی كشورمان با نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صبح این روز در تهران آغاز شد و محور اصلی این مذاكرات آینده مسیر همكاری‌ها بین ایران و آژانس بود. احتمال دو روزه شدن این گفت‌و‌گوها وجود داشت و باید دید نتایج آن‌چه خواهد بود و آیا تاثیری بر بازار امروز خواهد داشت یا خیر اما آنچه مسلم است بازارهای داخلی نشان داده‌اند كه واكنش‌شان به  این گونه اخبار به صورت بلندمدت نخواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24