Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / در هفته جاری خبر لغو سقف قیمت‌ها مهم‌ترین خبر بازار پتروشیمی بود، اما مهم‌تر از آن مشكلاتی بود كه با افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد این محصولات رخ داد. به گفته فعالان بازار، فروشندگان در بازار غیررسمی پتروشیمی حاضر به معامله نیستند، در صورتی كه تقاضا افزایش یافته و معاملات را با هیجان گسترده‌ای روبه رو كرده است. از طرفی نیز افزایش قیمت برخی از محصولات در بورس موجب شده تا تفاوت قیمت بازار و بورس افزایش یابد، به طوری كه میانگین قیمت پلی‌پروپیلن‌ها حدود 800 تومان بیشتر از نرخ اعلام شده در بورس كالا است، با این حال فروشنده‌ای برای این محصول در بازار پیدا نمی‌شود. به گفته مدیر بخش پتروشیمی كارگزاری توسعه سرمایه دنیا، هیجان به وجود آمده روز گذشته در رینگ پتروشیمی و عرضه‌های كم تولید‌كنندگان موجب شد تا كالاهایی هم كه طی این مدت به دلیل تغییر فصل تقاضای چندانی نداشتند با رقابت به فروش برسند. شهاب كاكاوند افزود: عرضه‌ 500 تنی پتروشیمی امیركبیر هم موجب تفاوت نرخ 900 تومانی پلی اتیلن سبك خطی 0209AA با بازار آزاد شد. این در حالی است كه چندی پیش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به چهارمین نشست اتاق گفت و گوی بورس و پتروشیمی، از توافق برای اصلاح دامنه نوسان قیمت آن دسته از محصولات كه قیمت آنها در بورس كالا با بازار آزاد اختلاف بالایی دارد، خبر داده بود.

وی افزود: پی‌وی‌سی بندر امام نیز در این روز با افزایش سقف 10 درصدی تقاضای زیادی را ثبت كرد. به گفته این كارشناس افزایش سقف 10 درصدی نه تنها كمكی به بازار این محصولات نكرده، بلكه موجب افزایش قیمت‌ها در بازار و بورس شده است. این در حالی است كه مدیر تالارهای بورس كالا در گفت‌و‌گو با «شانا» سقف دامنه نوسان مجاز قیمت هفت محصول در بورس كالا را حمایت از عرضه شفاف و منظم در بازار و منافع مطلوب برای تولید‌كنندگان اعلام كرده و معتقد است: این افزایش سقف بر تنظیم نظام عرضه و تقاضا تاثیر مثبتی خواهد داشت و در شرایط نوسان بازار امكان تغییر سقف امكان‌پذیر است.
از طرفی نیز به دلیل جو به وجود آمده در بورس عملا تمامی محصولات با رقابت معامله می‌شوند، در حالی كه سقف دامنه نوسان مجاز قیمت برای ٧ محصول شامل محصولات گروه پلی‌پروپیلن گروه نساجی، كوپلیمرهای پلی‌پروپیلن (گرید لوله)، انواع پلی‌اتیلن سنگین اكستروژن (گرید لوله)، گروه پلی‌استایرن انبساطی، جوش شیرین، دی‌اتیل هگزانول و منومر وینیل استات، 10 درصد اعلام شده بود.
به این ترتیب روز سه‌شنبه در بورس كالا، معاملات پتروشیمی با سقف قیمت در اكثر كالاها همراه بود. به طوری كه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG821 شركت پتروشیمی تندگویان و پلی‌اتیلن سبك فیلم 0075 بندر امام بیشترین تقاضا را در این روز ثبت كردند. همچنین در این روز 12 هزار تن وكیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس، 2 هزار و 500 تن پالایش نفت تبریز و 13 هزار و 878تن انواع مواد پلیمری در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی داد‌و‌ستد شد.  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24