Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 15بهمن‌ماه) در چهاردهمین جلسه از ششمین روز رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه 93 به جزییات این لایحه رسیدگی کرد.

گفتنی است؛ امروز علاوه بر بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه کل کشور موضوعاتی به شرح زیر بررسی شد:

سود و کارمزد بانکی براساس مصوبه شورای پول و اعتبار دریافت می‌شود

در ادامه بررسی لایحه بودجه 93 کل کشور، نمایندگان مردم در مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره‌های الحاقی به این لایحه بانکها و موسسات مالی و اعتباری را مکلف کردند تا نسبت به دریافت سود و کارمزد بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار اقدام نکنند.

گفتنی است؛ با موافقت نمایندگان در خانه ملت با الحاق تبصره‌ای به لایحه بودجه سال آینده بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی مجاز به دریافت سود و کارمزد بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار نمی‌باشند.

مجلس با امهال بدهی تسهیلاتی کشاورزان خسارت دیده موافقت کرد

نمایندگان مردم در مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره های الحاقی به لایحه بودجه 93 کل کشور با الحاق تبصره 15 به ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براین اساس کلیه بانکهای کشور اعم از دولتی، موظفند تسهیلات کشاورزانی که دچار خشکسالی یا سرمازدگی یا آفات و بیماری‌های همه‌گیر و یا حوادث غیرمترقبه و یا آتش‌سوزی غیرعمدی شوند به مدت سه‌سال امهال کنند.

دولت مجاز به تسویه بدهی‌های وزارتخانه‌های صنعتی تا سقف 5 هزار میلیارد تومان شد

در ادامه جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور نمایندگان مردم با الحاق یک تبصره به ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن دولت مجاز به تسویه بدهی وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، تا سقف 5 هزار میلیارد تومان شد.

صندوق توسعه ملی مجاز به سپرده گذاری در بانک‌های تخصصی شد

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره های الحاقی به لایحه بودجه 93 کل کشور با الحاق تبصره به ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن صندوق توسعه ملی می تواند حداقل مبلغ 3 میلیون و 500 میلیون دلار نزد بانک های تخصصی سپرده گذاری کنند.

لازم به ذکر است؛ بر این اساس به دلیل مغایرت تبصره یاد شده با قانون برنامه پنجم توسعه تصویب آن نیازمند کسب دو سوم آراء نمایندگان بود که در نهایت نمایندگان در خانه ملت با 145 رأی موافق،با آن موافقت کردند.

تعیین نرخ مالیاتی واحدهای تولید کالا و خدمات

در ادامه بررسی بخش درآمدی بودجه نمایندگان با الحاق بند الحاقی 16 به ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس آن نرخ مالیاتی واحدهای تولید کالا و خدمات مشخص شد.

گفتنی است؛ براساس بند الحاقی 16 به ماده واحده لایحه سال 93 کل کشور مبلغ مندرج در ماده (202) قانون مالیات‌های مستقیم برای واحدهای تولید کالا و یا خدمات تولیدشده دارای پروانه بهره‌برداری (اشخاص حقیقی و حقوقی) به پنج میلیارد (5.000.000.000) ریال افزایش می‌یابد.

سقف سرمایه‌گذاری وزارت نفت در طرح های نفتی و گازی مشخص شد

بررسی لایحه بودجه 93 کل کشور به گونه‌ای در صحن علنی مجلس ادامه دارد که در جلسه نوبت عصر قوه مقننه نمایندگان به وزارت نفت برای سرمایه گذاری طرح های نفت و گاز تا سقف یکصد میلیارد دلار مجوز داده دادند.

نحوه تعیین قیمت نفت‌خام و میعانات گازی برای پالایشگاه‌های جدید غیردولتی مشخص شد

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور با بند ب تبصره الحاقی 21 لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن وزارت نفت در سال 93 مجاز است تا قیمت نفت خام و میعانات گازی برای واحدهای جدید پالایشگاهی غیر دولتی را تعیین کند.

پیشنهادات نمایندگان باید قبل از بررسی لایحه بودجه به چاپ برسد

محمدرضا پورابراهیمی -نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره های الحاقی به لایحه بودجه 93 کل کشور در تذکر آیین نامه ای با انتقاد از بررسی برخی پیشنهادات چاپ نشده نمایندگان در مجلس گفت: براساس آیین نامه داخلی مجلس نظارت بر انجام امور مربوط به گزارشات، چاپ و توزیع بر عهده هیأت رئیسه است.

این نماینده مردم در مجلس نهم در تذکر دیگری در خصوص حفظ جایگاه و شأن مجلس تصریح کرد: متأسفانه عباراتی که برخی نمایندگان در خصوص موضوعات اقتصادی مطرح می کنند به جایگاه مجلس لطمه می زند و به نظر می رسد عبارت صحیحی نیست و باید پیام مجلس حمایت از مسائل اقتصادی باشد بنابراین لازم است رئیس مجلس نسبت به این صحبت ها تذکر دهد.

حداقل قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی 15 سنت تعیین شد

در جریان بررسی تبصره های الحاقی به ماده واحده لایحه بودجه سال 1393 کل کشور نمایندگان مردم در مجلس بند ج تبصره الحاقی 21 را تصویب کردند که بر اساس این بند قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها به گونه ای تعیین می گردد که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذار (IRRE) این واحدها تا بیست و پنج درصد (25%) باشد به شرط آنکه از 15 سنت در هر مترمکعب کمتر نشود.

گفتنی است؛در ادامه بررسی این بند احمد توکلی پیشنهادی را برای تعیین کف و سقف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مطرح کرد که این پیشنهاد با 120 رای موافق به تصویب رسید.

لازم به ذکر است؛ در ادامه رسیدگی به این بند پیشنهاد ویرایشی از سوی محمدرضا پورابراهیمی مطرح شد که بر این اساس عبارت (IRRE) از این بند حذف شد.

نمایندگان نحوه تأمین اعتبار توسعه فازهای باقیمانده میادین مشترک را مشخص کردند

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره های الحاقی به لایحه بودجه 93 کل کشور با بند هـ تبصره الحاقی 21 لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن وزارت نفت مکلف به توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی و میادین مشترک توسط شرکت های بخش خصوصی شد.

انتقاد نعمتی از طرح پیشنهادهای چاپ نشده

در حالی که در جریان بررسی تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها احمد توکلی پیشنهادی مطرح کرد که در پیوست های پیشنهاد نمایندگان چاپ نشده بود؛ این موضوع مورد انتقاد برخی نمایندگان قرار گرفتکه از جمله آن‌ها بهروز نعمتی بود.

بهروز نعمتی -عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره های الحاقی به لایحه بودجه 93 کل کشور در واکنش به طرح پیشنهادی که در پیوست های پیشنهادهای نمایندگان چاپ نشده بود گفت:‌ در حالی اجازه طرح پیشنهاد بنده در جلسه علنی نوبت صبح داده نشد که اجازه طرح پیشنهاد چاپ نشده برخی نمایندگان از سوی هیأت رئیسه داده شد.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نعمتی گفت: پیشنهاد شما به دلیل اینکه از تبصره عبور کرده بودیم قابل طرح نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره طرح پیشنهاد توکلی که در پیوست پیشنهادهای نمایندگان چاپ نشده بود گفت:‌ پیشنهاد آقای توکلی از قبل در کمیسیون تلفیق مطرح شده بود که بنا به کثرت کارها در پیوست ها چاپ نشده بود اما این پیشنهاد با تأیید آقای مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق مطرح شد.

گرفتن و اعطای وام‌های بلاعوض در دولت باید با تصویب مجلس باشد

علیرضا محجوب- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس- در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره های الحاقی به لایحه بودجه 93 کل کشور در جریان بررسی بند ج تبصره 21 الحاقی به این لایحه، در اخطاری با استناد به اصل 80 قانون اساسی، گفت: در این اصل دادن و گرفتن وام یا کمک های بلاعوض داخلی و خارجی از سوی دولت، منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد:در بند ج تبصره 21 الحاقی به لایحه بودجه، تقریبا 20 میلیارد دلار روش بیع متقابل با ذکر بیوتی جلوی ما است.

دکتر لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: مجلس به این نوع مسائل توجه دارد اما باید تفسیر شورای نگهبان را مورد توجه قرار دهیم.

انعقاد قرارداد طرح‌های افزایش بازدهی نیروگاه‌ها تا سقف 12 هزار میلیارد تومان

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره های الحاقی به لایحه بودجه 93 کل کشور با بند الف تبصره الحاقی 22 لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن وزارت نیرو برای اجرای طرح های افزایش بازدهی نیروگاه ها تا سقف 12 هزار میلیارد تومان با سرمایه گذاران بخش خصوصی و عمومی قرارداد منعقد می کنند.

انعقاد قرارداد 10 میلیارد دلاری وزارت نیرو با بخش‌خصوصی برای مهار آب‌های مشترک مرزی

در جریان ادامه بررسی لایحه بودجه 93 کل کشور نمایندگان مردم در خانه ملت با تبصره های الحاقی به لایحه بودجه 93 کل کشور، با بند ب تبصره الحاقی 22 لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن وزارت نیرو برای اجرای طرح های آب و فاضلاب و مهار و بهره برداری از آب های مشترک مرزی تا سقف 10 میلیارد دلار با سرمایه گذاران خصوصی یا دولتی قرارداد منعقد می کنند.

نرخ تعویض گواهینامه‌های عادی به هوشمند 15 هزار تومان تعیین شد

امروز نمایندگان مردم در مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه در بخش درآمدی آن با الحاق یک تبصره به ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس آن نرخ تعویض گواهینامه‌های عادی به هوشمند 15 هزار تومان تعیین شد.

دولت فضای تعاملی تحسین برانگیزی با کمیسیون تلفیق مجلس داشته است

محمدحسن ابوترابی‌فرد-نایب رئیس مجلس شورای اسلامی- در پاسخ به تذکر اسماعیلی درباره اینکه صحبت های نوبخت مبنی بر افزایش پیشنهادات الحاقی کمیسیون تلفیق نادرست است٬ گفت: آنچه که از صحبت های معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بر می آید تعامل مجلس و دولت در راستای کیفیت بودجه کارآمد است.

درآمد حاصل از فروش نفت به پتروشیمی‌ها وپالایشگاه‌ها ماهانه به خزانه واریز می‌شود

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 93 کل کشور با بند ج تبصره 2 این لایحه درباره نرخ خوراک نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه ها و پتروشیمی ها که برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده بود موافقت کردند.

وزارت نفت مجاز به صرف بخشی از منابع اعتباری خود در طرح‌های محیط زیستی شد

با تصویب نمایندگان خانه ملت وزارت نفت مجاز به صرف بخشی از منابع اعتباری خود در طرح‌های محیط زیستی شد.

در جریان بررسی لایحه بودجه 93 کل کشور نمایندگان با 134 رای موافق با تنفیذ بند 15-3 بودجه سال 92 کل کشور به لایحه بودجه سال 93 موافقت کردند که بر اساس آن وزارت نفت مجاز به صرف بخشی از منابع اعتباری خود در طرح‌های محیط زیستی می ‌شود.

عوارض واردات خودروهای سواری افزایش یافت

نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 93 کل کشور با تبصره الحاقی به ماده واحده این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5 درصد قیمت روی کشتی افزایش یافت.

در پایان جلسه علنی نوبت عصر مجلس که برای بررسی لایحه بودجه 93 تشکیل شده بود 202 نماینده مجلس در بیانیه‌ای با آسیب‌دیدگان بارش برف اظهار همدردی کردند.

لازم به ذکر است؛ شیفت شب صحن مجلس در ساعت 18 و 30 دقیقه برای بررسی لایحه بودجه با نظر هیات رئیسه برگزار خواهد شد./

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24