Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / در پایان آخرین روز معاملاتی ژانویه 2014، بهای جهانی طلا بدون تغییر به نسبت قیمت روز پنج‌شنبه، روی 1243 دلار ثابت شد. هرچند روز جمعه بهای این فلز در بالاترین سطح به 1254 دلار هم رسید، اما مجددا رو به كاهش گذاشت. در اولین روز از ژانویه امسال، قیمت فلز زرد 1216 دلار بود؛ به این ترتیب اونس طلا در یك ماه گذشته 27 دلار افزایش قیمت داشته است.

انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریكا، به سرمایه‌گذاران نگران از خروج سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور اطمینان داد و مهر تاییدی بر تصمیم هفته گذشته فدرال رزرو آمریكا برای تعدیل بیشتر سیاست محرك اقتصادی‌اش بود. اگرچه در یك هفته گذشته قیمت جهانی طلا كاهش 27 دلاری را نشان می‌دهد، اما تازه ترین نظرسنجی از سرمایه گذاران و كارشناسان بازار طلا، از افزایش قیمت این فلز برای هفته جاری حكایت دارد. كسانی كه به این افزایش بها رای دادند، بر این باورند كه روند چارت تكنیكال كوتاه مدت از رشد قیمت طلا حمایت می‌كند، به‌ویژه از آن جهت كه در روزهای اخیر عملكرد بازارهای مالی خوب نبوده است. همچنین طی روزهای آینده تاثیر تصمیم بانك مركزی آمریكا بر طلا كاهش پیدا می‌كند و قیمت‌ها وارد روند صعودی خواهند شد. از طرفی برخی كارشناسان بازار طلا بر این باورند كه 1275 دلار سطح مهمی برای طلا به حساب می‌آید كه در چند روز گذشته چندین بار برای شكستن آن تلاش كرده، اما موفق نشده است.
به عقیده تحلیلگران بازار طلا، در حال حاضر دو گروه متفاوت از عوامل بر قیمت فلز زرد تاثیر دارند، از یك سو كاهش انتظارات تورمی، رشد ارزش دلار و عملكرد خوب بازارهای مالی طی ماه‌های اخیر از جذابیت طلا كاسته‌اند؛ اما از طرفی تقاضای فیزیكی و تقاضا برای حوزه‌های امن سرمایه‌گذاری موجب رشد قیمت‌ها می‌شوند.
در همین حال با توجه به شروع تعطیلات یك هفته‌ای سال نو چینی، بازار طلا موقتا حمایت ناشی از تقاضای فیزیكی از سوی بزرگ‌ترین مصرف كننده طلای جهان را از دست داده است. بانك اچ اس بی سی لندن در تازه ترین گزارش خود از افت تولیدات صنعتی چین خبر داده كه این مساله می‌تواند به ضرر قیمت جهانی طلا تمام شود. رشد تولیدات صنعتی چین در ماه ژانویه برای نخستین بار در 6 ماه اخیر با كاهش روبه‌رو شده است.
اگر كاهش خرید اوراق قرضه دولت آمریكا از سوی بانك مركزی این كشور ادامه پیدا كند، رشد ارزش دلار به كاهش قیمت طلا كمك خواهد كرد. باید دید طی هفته‌ها و ماه‌های آینده گزارش‌هایی كه از وضعیت اقتصاد آمریكا منتشر می‌شود، تا چه حد مثبت خواهد بود.
صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود چشم‌اندازی مثبت از وضعیت اقتصاد جهان و آمریكا ترسیم كرده است. از طرفی آنچه در رای گیری روز چهارشنبه گذشته در پایان نشست فدرال رزرو دیده شد این بود كه همگی به تداوم كاستن تدریجی از میزان خرید اوراق قرضه رای مثبت دادند و گویی این مساله را كه انتشار آمارهای اقتصادی بعدی می‌تواند بر این سیاست تاثیرگذار باشد، چندان مهم تلقی نكردند.
با پایان یافتن دوره ریاست برنانكی بر بانك مركزی آمریكا، از روز گذشته جانت یلن جانشین وی شد اما به‌طور رسمی از دوشنبه كار خود را آغاز خواهد كرد. هرچند بسیاری از اقتصاددانان وی را دنباله رو سیاست‌های برنانكی می‌دانند اما وی مخالفین بسیاری هم دارد كه معتقدند عقاید او ضربه‌های جبران ناپذیری بر اقتصاد آمریكا وارد خواهد ساخت. حال باید دید اولین رئیس زن فدرال رزرو چه تصمیماتی را پیرامون سیاست‌های بزرگ ترین و مهم‌ترین بانك مركزی دنیا در پیش خواهد گرفت و از این طریق چه روندی را برای آینده قیمت طلا رقم خواهد زد.
در حالی كه روز گذشته به دلیل تعطیلات پایان هفته میلادی، قیمت طلا ثابت بود، بهای سكه در بازار نقدی در ساعت اولیه دادوستدها به میزان اندكی نوسان داشت و در حدود 3000 تومان بر آن افزوده شد. در این زمان دلار بازار آزاد 10 تومان به نسبت پنج‌شنبه افزایش داشت كه گفته می‌شود یكی از دلایل آن بررسی روز گذشته مجلس شورای اسلامی پیرامون افزایش 50 تومانی نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی بود كه البته با مخالفت نمایندگان مواجه شد. این مساله كه دولت بخواهد از طریق افزایش این نرخ به جبران كمبود منابع بپردازد، جو روانی افزایش بهای ارز را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر بر اساس توافق صورت گرفته، دیروز قرار بود در چارچوب زمان بندی انجام شده، ۵۵۰ میلیون دلار دارایی ایران آزاد شود، اما با توجه به مصادف بودن این زمان با تعطیلات آخر هفته بازار جهانی، پرداخت مبلغ مذكور تا دوشنبه به تاخیر افتاد.
در این بین سررسیدهای جاری آتی سكه كه پیش از دادوستدهای نقدی كار خود را آغاز كرده بودند، با كاهش قیمت بین شش تا هشت هزار تومانی مواجه شدند و در ادامه كمی از شدت ریزش خود كاستند. به این ترتیب می‌توان گفت سكه‌های آتی بیش از نقدی به ریزش‌های پایان هفته گذشته در بازار بین‌المللی طلا واكنش نشان دادند چراكه قیمت ثبت شده برای پایان معاملات پنج‌شنبه و جمعه، 24 دلار كمتر از بهای روز چهارشنبه بود. دلیل صعود دور از انتظار اونس طلا در روز چهارشنبه گذشته، ریزش بازار سهام آمریكا عنوان شده است.
روز گذشته باز هم سررسید كم اقبال بهمن بازار آتی، زیر قیمت سكه نقدی معامله می‌شد و این در حالی بود كه سكه نقدی افزایش قیمت گرفته بود، اما سررسیدهای آتی همچنان زیر قیمت روز پنج‌شنبه معامله می‌شدند. كاهش قیمت روز گذشته سكه‌های آتی در حالی بود كه بهای دلار در بازار آزاد هم افزایش یافته بود. این ریزش‌ها موجب شد تا دیروز قیمت سررسید تیر این بازار پس از مدت‌ها به زیر 900 هزار تومان بازگردد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24