Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 پس از اینكه بازارهای ارز و سكه داخلی در طول دو هفته گذشته نشان دادند كه مسائل و رویدادهای سیاسی مهم مثل آغاز لغو تحریم‌ها بر ضد ایران و نتایج مثبت مذاكرات ژنو، بیش از روند حركتی اونس طلا برایشان اهمیت دارد، انتظار می‌رفت با كمرنگ شدن اثرات این‌گونه اخبار، شاهد رویگردانی بازار طلا و سكه به سمت مسیر اونس طلا باشیم. این انتظار البته برای شنبه هفته گذشته به نتیجه رسید و به دلیل صعود مهم طلا به بالای 1270 دلار در معاملات روز جمعه (4 بهمن)، بر قیمت سكه در این روز،افزوده شد.

البته برخی فعالان بازار طلا بر این باورند كه صحبت‌های وزیر امورخارجه آمریكا در روز جمعه پیرامون وجود گزینه نظامی علیه ایران در صورت عدم پایبندی این كشور به توافقات صورت گرفته در ژنو، هم بر متشنج شدن بازار تهران و صعود ارز و سكه روز شنبه بی‌تاثیر نبوده است. در این روز قیمت دلار با افزایش 10 تومانی به 2950 تومان رسید و سكه تمام بهار آزادی هم 11 هزار تومان افزایش قیمت گرفت.
سررسیدهای بازار آتی سكه هم در این روز به تبع دلار و سكه نقدی بر قیمت‌ها افزوند تا جایی كه افزایش قیمت به بالای یك درصد و گاهی نزدیك به دو درصد رسید. این روند برای سكه در روز یكشنبه هم تكرار شد با این تفاوت كه در این روز در میانه معاملات مسیر حركت قیمت‌ها تغییر كرد تا در نهایت بازارهای نقدی و آتی سكه با كاهش قیمت به كار خود پایان دهند. البته قیمت‌های نهایی با بهای روز شنبه تفاوت چندانی نداشت؛ اما نكته اینجا بود كه سكه نقدی در این روز حباب منفی گرفته و آتی سكه هم اختلاف سررسیدها را كم كرده بود.
دلار هم با وجود همه اخبار خوش روزهای پیش از آن، در حدود 2950 تومان معامله می‌شد كه تفاوت قابل ملاحظه‌ای به نسبت هفته پیش از آن نشان نمی‌داد؛ اما با این وجود جو خوش‌بینی هنوز ادامه دارد و تقاضای سرمایه‌گذاری برای ارز و سكه وارد بازار نمی‌شود. در این میان كسانی كه بر صعود اونس طلا برای ماه‌های پیش رو امید دارند بر این باورند كه فلز زرد دوباره سكه را با خود بالا خواهد كشید تا جایی كه مجددا سرمایه‌ها به بازار ارز و سكه بازگردد و باز هم شاهد حضور سفته بازان در این بازارها باشیم. از طرفی تجربه نشان داده كه دادوستد سكه زیر قیمت جهانی طلا دوام چندانی نخواهد داشت و این امیدواری وجود داشت كه در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد اصلاح این روند باشیم كه البته نوسان اونس طلا در جهت كاهش قیمت نگذاشت این انتظار برآورده شود.
روز دوشنبه گذشته با آغاز به كار بازارهای بین‌المللی و شروع دادوستدهای طلا، در ساعات ابتدایی معاملات، بر قیمت این فلز افزوده شد تا جایی كه به رقم 1279 دلار هم رسید. تا میانه این روز كمترین و بیشترین قیمت طلا به ترتیب 1263 و 1279 دلار بود كه اختلاف 16 دلاری را نشان می‌داد. به این ترتیب با تاثیرپذیری بازارهای داخلی از اونس طلا، روز دوشنبه شاهد افزایش نوسانات بازار سكه – البته در دامنه محدود – بودیم. در این روز قیمت سكه بین 500 تا 5000 تومان بالا و پایین می‌شد که بر قیمت دلار هم به میزان اندكی افزوده شد. در ادامه معاملات جهانی طلا اما قیمت این فلز به تدریج رو به كاهش گذاشت تا در نهایت با كاهش 13 دلاری به نسبت قیمت روز جمعه، به 1257 دلار رسید. یكی از مهم‌ترین دلایل این امر گمانه‌زنی‌های قوی پیرامون كاهش 10 میلیارد دلار دیگر از میزان خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمریكا بود.
 سكه‌های آتی روز دوشنبه در هر دو محدوده مثبت و منفی نوسان داشتند. در ابتدا شاهد كاهش قیمت این سكه‌ها به نسبت روز یكشنبه بودیم اما به تدریج دو سررسید نزدیك این بازار افزایش بها گرفتند و كمی بعد دوباره با سایر سررسیدها هم مسیر شدند. در نهایت سررسیدهای آتی در این روز با كاهش قیمت كمتر از یك درصد از بازار خداحافظی كردند. گفتنی است حجم قراردادهای معامله شده سررسیدهای جاری سكه آتی همچنان بسیار محدود و غالبا روزانه كمتر از 3000 قرارداد است. 
روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته از این جهت دارای اهمیت بودند كه قرار بود بانك مركزی آمریكا در پی انتشار بیانیه‌ای در پایان نشست دو روزه خود خبر از تصمیم نهایی پیرامون كاهش خرید اوراق قرضه بدهد. به این ترتیب در این روز هرچند قیمت طلا با نوسانات زیادی روبه رو شد اما در نهایت با قیمت 1256 دلار – تقریبا هم قیمت روز قبل - از بازار خداحافظی كرد تا معامله گران همچنان منتظر پایان وقت روز چهارشنبه و نتیجه نهایی آن بمانند.
در این روز دلار در محدوده 2950 تومان خرید و فروش می‌شد كه تفاوت كمی با روز دوشنبه داشت و سكه‌های نقدی هم به میزان اندكی ریزش داشتند. در این میان سكه‌های آتی هم بین 1000 تا 3000 تومان كاهش قیمت داشتند. ریزش‌های تدریجی آتی سكه نشان می‌دهد كه فعالان این بازار برای حداقل پنج یا 6 ماه آینده انتظاری برای افزایش قیمت ندارند.
روز چهارشنبه در حالی كه بازار جهانی طلا با هیجان زیادی روبه رو بود و انتظار نتیجه نشست بانك مركزی را می‌كشید، در اغلب ساعات معاملاتی نوسان قیمت طلا زیر 1256 دلار بود تا از كاهش قیمت خبر دهد اما از حوالی عصر این روز به وقت تهران، بهای طلا رو به افزایش گذاشت و در نهایت قیمت 1267 دلار (11 دلار افزایش نسبت به روز سه‌شنبه) را ثبت كرد. فدرال رزرو آمریكا روز چهارشنبه سرانجام به انتظارات پایان داد و كاهش مجدد خرید اوراق قرضه را اعلام كرد. به این ترتیب برای روز پنج‌شنبه با كاهش 24 دلاری فلز زرد رنگ روبه‌رو شدیم.
این میزان ریزش البته كمی دور از پیش‌بینی‌ها بود چراكه این كاهش ارزش محرك پولی به
65 میلیارد دلار، مورد انتظار بود. البته فدرال رزرو همچنین تصمیم گرفته تا نرخ بهره بانكی را در شرایط فعلی بدون تغییر نگه دارد. به اعتقاد كارشناسان اقتصادی این دو تصمیم بانك مركزی آمریكا تاثیرات متفاوتی را بر ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت. افزایش نرخ بهره می‌تواند به ضرر قیمت طلا تمام شود و كاهش محرك پولی نیز می‌تواند ارزش دلار را افزایش دهد. در این میان اما برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند كه نقش چین و تقاضای این كشور بر تحولات قیمت طلا به مراتب مهم‌تر از سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریكا است. برخی سرمایه‌گذاران طلا بر این باورند كه قیمت طلا اكنون در كف خود قرار دارد و با افزایش بدهی‌های آمریكا و نااطمینانی‌های موجود در اقتصاد جهانی، قیمت طلا با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.
آنچه روز چهارشنبه در بازار طلاى تهران شاهد بودیم به‌رغم نوسان اونس طلا در جهت ریزش، افزایش بهاى سكه بود. در این روز تا میانه معاملات بر قیمت سكه تمام بهار طرح جدید، 5000 تومان افزوده شد، اما سایر سكه‌ها تغییرات قیمتى اندكى داشتند. در مقابل، بازار قراردادهاى آتى سكه كه پیش از سکه نقدى كار خود را آغاز كرده بود، با كاهش قیمت به استقبال معامله گران رفت كه این ریزش براى سررسید بهمن، 4000 تومان بود. به تدریج با آمدن قیمت سكه نقدى، از شدت ریزش آتى سكه كاسته شد اما با وجودى كه بازار نقدى سكه افزایش قیمت را نشان مى‌داد، سررسیدهاى آتى همچنان قیمت‌ها را پایین‌تر از بهاى روز سه‌شنبه نگه داشته بودند تا نشان دهند كه معامله گران این بازار كماكان انتظارى براى صعود قیمت‌ها براى چند ماه آینده ندارند. سررسید بهمن نیز باز هم زیر قیمت سكه نقدى معامله مى‌شد.
روز پنج‌شنبه با ریزش چشمگیر بهای اونس طلا، قیمت سكه در بازار نقدی به نسبت روز چهارشنبه 10 هزار تومان كاهش را نشان می‌داد. در این روز قیمت دلار هم كمی كاهش داشت و در محدوده
2940 تومان دادوستد می‌شد. سررسیدهای آتی سكه هم در این روز كمتر از یك درصد افت قیمت داشتند. دیروز هم معاملات جهانی طلا ادامه داشت و كمترین و بیشترین قیمت برای این فلز – تا عصر جمعه به وقت تهران – 1238 و 1249 دلار بود. اما آخرین قیمت این روز می‌تواند ملاك خوبی برای شروع بازارهای نقدی و آتی امروز باشد.  در چنین شرایطی كه پیش‌بینی‌ها از آینده طلا بسیار متفاوت است و برای دلار هم چشم‌انداز افزایشی متصور نیست، سكه‌های آتی هم چندان منتظر صعود قیمت نیستند. از طرفی این بازارها چشم به‌راه رویداد و اخبار مهمی هم نیستند و برای روزهای پیش رو روندی متفاوت از چند هفته اخیر پیش‌بینی نمی‌شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24