Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بورس تهران پس از دو هفته روند كاهشی مداوم كه شرایط پرالتهابی را برای این بازار به همراه داشت و افت حدودا 7 تا 8 درصدی شاخص در فاصله دو هفته گذشته را رقم زد، دیروز تغییر مسیر داد.

این در شرایطی است كه بورس فاصله رقم كنونی شاخص (82 هزار واحد) تا رقم پیك آن را كه نزدیك به 90 هزار واحد بود در حدود 44 روزه طی كرده اما كمتر از 14 روز این مسیر را به صورت معكوس پیموده است. افت شدید ارزش سهام در گروه‌های مختلف، بسیاری از سرمایه‌گذاران و به‌خصوص تازه‌واردان بازار را نگران ساخته است. در این میان به نظر می‌رسد بررسی عوامل اثرگذار بر این حركت نوسانی روند آتی بازار را مشخص نماید.
پژمان شعبان‌پور، مدیر سرمایه‌گذاری شركت سرمایه‌گذاری توسعه ملی با اشاره به اعلام گزارش‌های 9 ماهه شركت‌ها گفت: ریزش شاخص‌های بورس در روزهای اخیر عمدتا به دلیل گزارش‌های عملكرد نامناسب و بعضا كمتر از انتظار برخی صنایع در فصل پاییز از جمله صنایع فلزی و معدنی بوده است. وی گفت: در برخی صنایع نیز مانند صنعت دارو، به‌رغم عملكرد خوب در 9 ماهه سال جاری، قیمت سهام شركت به دلیل عملكرد ضعیف‌تر شركت‌ها نسبت به انتظارات سرمایه‌گذاران كه به نظر تا حدی اغراق آمیز بوده كاهش یافته است.
وی افزود: گزارش‌های نامناسب گروه فلزی و معدنی در فصل پاییز نیز به دلیل كاهش قیمت دلار و ركود در تقاضای محصولاتشان بوده است كه این مساله سبب كاهش قیمت فروش محصولات و متعاقبا منجر به كاهش حاشیه سود در 3 ماهه سوم نسبت به فصول بهار و تابستان شده است و از طرفی نیز ركود در بخش تقاضای محصولات فلزی و معدنی باعث كاهش مقداری فروش
 شده است كه به نظر می‌رسد این دو صنعت بورسی تا ماه‌های آتی نیز توان خروج از ركود كنونی را نخواهند داشت و به این ترتیب به نظر نمی‌رسد شاخص بورس اوراق بهادار تا اسفند ماه سال جاری بتواند سقف قبلی خود را كه در محدوده 89 هزار واحد بود دوباره به دست آورد.
شعبان‌پور افزود: ریزش شاخص بورس به طور عمده به دلیل عدم تحقق انتظارات سرمایه‌گذاران به‌طور تمام و كمال بوده است كه البته این امر از ماه‌های پیش و با رصد بازارهای كالایی كاملا مشهود بود.
مدیر سرمایه‌گذاری شركت تامین سرمایه‌گذاری توسعه ملی در خصوص تاثیر چگونگی عملكرد شركت‌های بورسی طی دوره 9 ماهه سال مالی جاری بر روند بازار سهام تصریح كرد: چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در سهام شركت‌ها با دید میان مدت و بلندمدت كماكان مثبت ارزیابی می‌شود، ولیكن در كوتاه‌مدت بازار با نوسان همراه خواهد بود؛ زیرا از هم اكنون تا اواخر بهمن‌ماه شركت‌ها اقدام به ارائه گزارش بودجه سال آتی خود خواهند كرد كه با توجه به رعایت اصل محافظه كاری در پیش‌بینی‌ها، احتمالا سودهای پیش‌بینی شده از آخرین سودهای پیش‌بینی شده سال جاری پایین‌تر خواهد بود.
وی افزود: علاوه‌بر این در اسفند ماه
نیز عرضه سهام احتمالا از طرف شركت‌های با سال مالی 29/12/1392 و نیز شركت‌های بیمه‌ای افزایش خواهد یافت كه این امر افزایش شاخص بورس را با مقاومت‌هایی روبه‌رو خواهد ساخت، لیكن پیش‌بینی می‌شود از ابتدای سال آینده شاخص با یك روند افزایشی معقول همراه شود و با توجه به چشم‌انداز رفع تحریم‌ها و تسهیل خرید تجهیزات برای طرح‌های توسعه‌ای صنایع، صنایع دارای طرح‌های توسعه می‌توانند با طی كردن سریع دوران ساخت، حجم تولیدات خود را افزایش داده و در سال‌های آتی با افزایش سود همراه شوند.
شعبان‌پور با اشاره به اثرات متغیرهای كلان اقتصادی بر رشد شاخص گفت: چشم‌انداز كاهش تورم موجب می‌شود تا بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران افزایش یافته و این موضوع، اثرات كاهش نرخ ارز را كه در برخی صنایع سبب كاهش سود می‌شود را جبران كرده و به این ترتیب نگرانی از بابت كاهش نرخ ارز وجود نخواهد داشت.
وی در پایان گفت: انتظار می‌رود مباحث بودجه سال 1393 و تصمیمات تاثیرگذار بر بازار سرمایه نیز در نهایت كه امید است با اخذ تصمیمات معقول از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی خاتمه یابد و سبب ادامه روند توسعه در صنایع پتروشیمی و معدن به عنوان صنایع دارای مزیت اقتصادی شود.
این در شرایطی است كه تصمیم دولت برای اخذ عوارض 30 درصدی از سنگ‌آهن گویا به 10 درصد تقلیل یافته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» دكتر جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه در نشستی خبری اعلام كرد: این عوارض از سال 93 با 10 درصد شروع و تا سال 96 به 25 درصد می‌رسد و پس از آن متوقف می‌شود، برعكس عوارض صادرات كنسانتره و گندله به تدریج كم می‌شود و هر دوی این سیاست‌ها به صورت پلكانی اجرا می‌شود.
وی گفت: بهره مالكانه نیز در سال 1393 اعمال خواهد شد و قرار است درآمد آن معادل 600 میلیارد تومان به خزانه كشور واریز شود، این رقم در سال 92، 100 میلیارد تومان بوده است. وی بهره مالكانه برای شركت‌های بزرگ سنگ‌آهنی برای سال جاری را 5 درصد فروش هر تن كنسانتره ذكر كرد و گفت: این رقم در سال 93، 30 درصد فروش هر تن كنسانتره خواهد بود.
سرقینی گفت: بخشی از این رقم به وزارت صنعت، معدن و تجارت واریز و صرف توسعه معادن می‌شود و بخش دیگری از آن صرف عمران و آبادانی مناطق محروم همجوار با معادن می‌شود. با توجه به این موضوع بخشی از نگرانی‌های سنگ‌آهنی‌ها از افزایش عوارض به صورت یكجا برطرف می‌شود اما همچنان برخی مشكلات پابرجا است. همین مسائل در مورد قیمت خوراك مجتمع‌های پتروشیمی قابل طرح است؛ دولت با افزایش قیمت خوراك نگرانی‌هایی را در این بخش نیز ایجاد خواهد كرد.
در این میان علی شهریاری، مدیر سرمایه‌گذاری شركت سرمایه‌گذاری مسكن، با اشاره به روند رشد نزولی شاخص بورس در دو هفته گذشته گفت: طی دو سال گذشته با توجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها و افزایش حجم نقدینگی تا 500 هزار میلیارد تومان از یك طرف و تحریم‌های اقتصادی و بالطبع افزایش نرخ ارز از طرف دیگر، بخش‌های مختلف اقتصادی، نوسانات غیر‌قابل پیش‌بینی را تجربه كرده‌اند.
وی گفت: بازار ارز، بازار طلا و بازار مسكن در سال 91 و بازار سهام در سال 92 شاهد افزایش شاخص‌های قیمتی و رشد روزافزون بوده‌اند. وی ادامه داد: همه بازارها پس از یك صعود هیجانی دچار ركود و ثبات نسبی شده‌اند و می‌توان روند نزولی فعلی بازار سرمایه را نیز بر اساس اتفاقاتی كه برای سایر بازارها رخ داده است، تحلیل كرد.
وی با اشاره به كاهش ارزش ریال به‌عنوان یك عامل اثرگذار بر روند نوسانی بورس اشاره كرد و ابراز داشت: كاهش ارزش ریال، افزایش ریالی درآمد شركت‌های پذیرفته‌شده در بورس بر اساس افزایش نرخ ارز و همچنین انتقال نقدینگی از سایر بازارها به بازار سرمایه، موجب افزایش شاخص‌های سهام طی 9 ماهه ابتدایی سال 92 شد؛ اما بازار سهام نیز مانند سایر بازارها با یك ركود پس از صعود هیجانی مواجه
شده است.
وی ادامه داد: با توجه به ثبات درآمد ریالی شركت‌های صادرات محور بر اثر ثبات نرخ ارز و كنترل نقدینگی در ماه‌های گذشته، بازار سهام شاهد اصلاح قیمتی و سپس شاهد یك دوره ثبات و استراحت خواهد بود.
شهریاری به كاهش نرخ ارز به‌عنوان دیگر عامل اثرگذار بر روند نوسانی بورس اشاره كرد و ابراز داشت: از آنجا كه نرخ ارز در حال كاهش است و میزان تولید شركت‌های صنعتی نیز با توجه به تحریم‌ها كاهش یافته، در نتیجه افزایش معنادار سود را در سال بعد متصور نیستیم؛ اما در سال‌های آتی با افزایش حجم تولید و افزایش درآمدها بهبود وضعیت شاخص‌های قیمتی را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: با توجه به ثبات نرخ ارز و طلا، كنترل تورم، توافقات مثبت هسته‌ای، تنها عاملی كه موجب افزایش و بهبود شاخص و قیمت‌های سهام می‌شود عملكرد شركت‌ها و بودجه برآوردی آنها در سال آینده است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در دوره‌ای كوتاه مدت روند افت شاخص به دلایل مذكور ادامه دار بوده و در دوره 6 یا 8 ماهه آینده، رشد شاخص روندی با ثبات را داشته سپس به‌دلیل بهبود عملكرد شركت‌ها البته با فرض توافق هسته‌ای و ثبات نرخ ارز و طلا شاخص بورس نیز بهبود خواهد یافت. مدیر سرمایه‌گذاری شركت سرمایه‌گذاری مسكن، دررابطه با دلایل اعلام گزارش‌های منفی 9 ماهه شركت‌ها گفت: می‌توان این دلایل را در موضوعات ذیل جست‌وجو كرد:
1. شركت‌ها به دلیل وقوع تحریم‌های شدید از سال 1391، افزایش بهای تمام شده به‌دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه دستمزد و در نتیجه كاهش قدرت خرید مردم، اقدام به كاهش تولید برای بقای خود نموده‌اند و بر این اساس به‌رغم افزایش قیمت‌ها، كاهش حجم تولید، شركت‌ها را با كاهش سودآوری مواجه کرده است.
2. كاهش درآمد ریالی شركت‌ها به‌دلیل كاهش نرخ ارز چنانكه برخی از شركت‌ها از جمله شركت‌های صادرات محور كه درآمد ریالی آنها به‌طور مستقیم به نرخ ارز ارتباط دارد، با توجه به كاهش ارزش دلار شاهد كاهش درآمد ریالی و سودآوری بوده‌اند.
وی افزود: پیشنهاد می‌شود به منظور سرمایه‌گذاری در سهام از تحلیل‌های بنیادی استفاده شود؛ زیرا متاسفانه طی چند ماه اخیر سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس تصمیم‌های هیجانی و احساسی استوار بوده است.
 وی در پایان خاطر‌نشان كرد: در حال حاضر بسیاری از شركت‌ها از لحاظ بنیادی بسیار مطلوبند و در میان‌مدت از بازدهی خوبی برخوردار هستند؛ اما برخی از شركت‌ها نیز وجود دارند كه بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24