Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

فرارو- دعوت روحانی در اجلاس داووس از سرمایه گذران خارجی و تمایل به فروش سهام بخش دولتی خودروسازی ایران حالا فضای تازه ای را در صنعت خودرو ایجاد كرده است. به نظر می رسد با تغییر قانون خصوصی سازی مشكلات خرید سهام صنعت خودرو نیز كه سابقا مانعی بر سر راه خریداران خارجی بوده رفع شده باشد.

پیش از این بر اساس ماده 81 قانون اساسی خریداران خارجی تنها می توانستند صاحب سهام خودروسازان شوند و كنترل مجموعه زیرساخت‌ها و خطوط تولید خودروسازان از دسترس آنها خارج بود. اما حالا خریداران می توانند 40 درصد سهم دولت را بدون محدودیت های قبل خریداری كنند.
داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودرو سازان ایران در این خصوص معتقد است كه بخش اعظم مشكلات صنعت خودرو فقدان یا کمبود دانش فنی خودروسازی، اعم از تولید، فروش، مدیریت، لجستیك و... است. رسیدن به این مجموعه دانش فنی، تنها از راه خرید آنها و یا از راه شراكت خودروساز خارجی در سهام خودروساز ایرانی امكان پذیر است.
میرخانی در گفتگو با فرارو افزود: «عدم انتقال دانش فنی حلقه مفقوده صنعت خودرو در سه دهه اخیر است و انتقال آن بسیاری از چالشهای صنعت خودرو را حل خواهد شد. متاسفانه تداوم سیاست غرب ستیزی، عدم ثبات قوانین و.... در این مدت سرمایه گذار خارجی را از ورود به ایران بازداشته است.»
وی با اشاره به تجربه موفق تركیه ادامه داد: «كشور تركیه در ابتدا 30 درصد از سهام خودروسازی خود را به خارجی ها واگذار كرد. اما در ادامه و با مشاهده تاثیرات مثبت آن سقف واگذاری را به 51 درصد و در انتها به 100 درصد رسانید.»
مشاور انجمن خودروسازان با اظهار امیدواری در این مورد گفت: «در صورتی كه دولت كنونی بتواند ارتباط بین شركت های خارجی با خودروسازان داخلی را تسهیل كند و خودروساز خارجی بتواند در ایران صاحب سهام یک شرکت خودروسازی شود، به دلیل کار اقتصادی و کسب سود، خودش  دانش فنی تولید را می آورد و به قطعه سازان می دهد، به دنبال تولید مهندسی، یعنی با کیفیت پایدار می رود ،صادرات می کند، كاهش هزینه میدهد، تنوع محصول خواهد داشت.»
میرخانی با اشاره به تجربه رنو در ایران گفت: «خودروساز خارجی در این شرایط بدون دخالت افراطیون، استخدام 7000 نفری فرمایشی را نمی پذیرد، دست دولت را از دخالتهای غیر اقتصادی کوتاه می کند و خلاصه  همه کارهائی که ما توان انجامش را نداریم را انجام می دهد. حرکت های یاد شده  دست خودرو ساز و قطعه ساز داخلی را نیز باز می کند تا آنها هم همراه موج جدید استقلال عمل به حرکت در آیند و رقابت واقعی شکل بگیرد.»
وی با اشاره به وجود قوانین دست و پاگیر در محیط كسب و كار گفت: «اصلاح قوانین خصوصی سازی می تواند به پیشرفت همكاری ها كمك كند و تولید كننده ایرانی با دستیابی به دانش فنی می تواند در مسیر پیشرفت قرار گیرد.»

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24