Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

یک کارشناس بازار سهام با تشریح دلایل افت و خیز بازار سهام در دوره فعلی و بررسی تحلیلی و کارشناسانه از روند بورس، تأکید کرد: افت و خیزهای بازار از طبیعت بازار بوده و نمی ‌تواند برای مدتی همواره یک‌ سویه باشد.

نصرالله برزنی در گفت ‌و گو با فارس، با اشاره به اینکه شاخص ‌های بازار سهام از مرداد ماه 91 با نوسان همراه شده است که جزء جدا نشدنی آن به حساب می‌ آید، اظهار داشت: شاخص بورس نمی ‌تواند برای مدتی همواره یک‌ سویه باشد.

وی با بیان اینکه این نوسانات می‌تواند برای اصلاح قیمت، اتفاقات در کلان اقتصاد، روابط سیاسی و اقتصادی واکنش نشان دهد گفت: طبیعت بازار کارا این است که بر روی مسائل کلان اقتصادی واکنش نشان دهد که اگر غیر از این باشد کارآمدی در بازار نخواهد بود.

برزنی افزود: انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آن نقطه عطفی برای تحول شگرف در بازار به شمار می ‌رود و بر همین اساس شاخص بورس از 25 خرداد 92 شاخص از رقم 46 هزار و 600 واحد در بالاترین حد یعنی 16 دی ماه 92 به 89 هزار و 501 واحد رسید.

وی افزود: در فاصله زمانی کوتاه انتظارات خوش‌بینانه و اصلاحاتی که مدنظر بود، روند رشد و افزایش شاخص را رقم زد؛ یکی از دلایل این رشد شاخص ورود سرمایه‌های بسیاری از سایر بخش‌های اقتصاد است.

این کارشناس با تأکید بر اینکه بسیاری از سرمایه‌ گذاران برای اولین بار وارد بورس شدند که پیش از این در بازارهای طلا و سکه و حتی ساخت و ساز بودند، گفت: این گروه از سرمایه ‌گذاران با رقم بسیار بالایی وارد بازار شده و در آن مدت روزانه شاهد ورود نقدینگی‌های جدید و بسیار بالا بودیم که متناسب با آن قیمت‌ ها افزایش یافت.

این مدیرعامل کارگزاری با تأکید بر اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه وارد به کاهش ارزش سهام عادت ندارند، گفت: این گروه با اولین اتفاق و حرکت طبیعی بازار سعی در خروج سراسیمه از بازار داشتند علیرغم اینکه علایم و نشانه‌ های امیدوارکننده از اقتصاد و روابط سیاسی مشاهده می ‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: عملیاتی شدن توافق ژنو و برداشته شدن تحریم ‌ها به شکل تدریجی از جمله موارد بسیار مهمی بود که منجر به رشد شاخص خواهد شد؛ همچنین سخنان رئیس جمهور در جمع بزرگان اقتصاد مبنی بر حضور سرمایه ‌گذاران خارجی در کشور نشاندهنده علایم مثبتی است که برای آینده بازار رشد شاخص پیش ‌بینی می ‌شود.

وی یکی از دلایل افت شاخص طی هفته گذشته را هجوم برخی شرکت های حقوقی بازار برای عرضه سهام برای شناسایی سود عنوان کرد و گفت: در این میان یک توهمی وجود دارد که قیمت ‌ها در حال تشکیل حباب است که در این باره باید تأکید کنم که به هیچ عنوان شرایط بورس به سمت حبابی شدن پیش نمی ‌رود و دلایلی مختلفی در آن نیز وجود دارد. برزنی ادامه داد: طبق محاسبات انجام شده از تولید ناخالص داخلی کشور و قیمت‌های ثابت شاخص 89 هزار واحدی متناسب با ارزش واقعی ریال رقم خورد؛ بنابراین شاخصی که در مقطعی از سال 90 حدود 30 هزار واحد و اکنون که به 84 هزار واحد رسیده به نسبت تغییرات ارزش ریال کمتر از 3 برابر رشد داشته است.

وی با اشاره به تغییرات عرضه‌ های خارجی مهم از جمله دلار و یورو در برابر ریال خاطرنشان کرد: تغییرات شاخص و افزایش میزان آن به دلیل تغییرات مهم نرخ‌های خارجی است، بنابراین از این میزان رشد شاخص هیچ نگرانی وجود نداشته است.

این مدیرعامل کارگزاری تأکید کرد: بازار سهام، بازاری منسجم و محکم است که اتفاقات و انتظارات خوش‌ بینانه آن را همواره تقویت می ‌کند که با ورود سرمایه ‌گذاران خارجی و رفع تدریجی تحریم‌ ها چشم‌ انداز مثبتی برای آن وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت پیش ‌بینی شده است، گفت: استفاده کوتاه‌ مدت و روزانه از این بازار یکی از دلایل رشد ارزش معاملات و نوسانات غیر طبیعی در برخی مقاطع زمانی می ‌شود.

وی ادامه داد: برخی سرمایه‌گذاران به معامله‌ گران روزانه تبدیل شده‌ اند که به عنوان مثال در یک روز خریدار و فروشنده و یا به فاصله مدت کوتاهی اقدام به تغییر رویه می‌ دهند.

برزنی درباره چشم‌ انداز بازار سرمایه و برآورد کارشناسانه و تحلیلی از وضعیت آن تأکید کرد: اقتصاد به تدریج و در بلند مدت به سمت بهبودی و شرایطی بهتر حرکت خواهد کرد، شاخص هم به موازات آن در آینده تغییراتی خواهد داشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24