Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / بالاخره موعد عملی شدن وعده‌ها فرا رسید و آخرین روز آذر 1392 را به روزی به یادماندنی تبدیل كرد. دیروز در حالی كه از همان ساعات ابتدایی روز، اخبار خبرگزاری‌های مختلف نشان می‌داد كه خوش‌بینی طولانی مدت بازارهای ارز و سكه بی دلیل نبوده است، باز هم شاهد افت قیمت در این بازارها بودیم. كاهش قیمت طلا و سكه در بازارهای داخلی در شرایطی بود كه قیمت جهانی طلا با شروع معاملات جهانی این فلز در روز دوشنبه، رو به افزایش گذاشته بود.

خبرهای خوش دیروز كم نبود. از آغاز اجرای برنامه اقدام مشترك ایران و 1+5 از دیروز و شروع لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گرفته تا دعوت رسمی از ایران برای حضور در كنفرانس ژنو 2 در آستانه برگزاری این كنفرانس در سوئیس. بان كی مون دبیر كل سازمان ملل متحد شب دوشنبه، ضمن تاكید بر نقش مثبت ایران برای حل بحران سوریه، به‌طور رسمی از تهران برای شركت در نشست ژنو 2 دعوت كرد. این خبری بود كه پتانسیل اثرگذاری بر بازارهای ارز و سكه را داشت؛ چراكه تا زمان این دعوت رسمی، حضور ایران در این كنفرانس قطعی نبود. مذاكرات موسوم به ژنو2 در تاریخ 22 ژانویه - 2بهمن- در مونترو سوئیس برگزار خواهد شد. از طرفی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی كه از روز شنبه وارد تهران شده بودند، روز گذشته در بازدید از سایت‌های نطنز، فردو و اراك، تعلیق غنی‌سازی 20 درصد توسط ایران را تایید كردند و این مساله آغازگر لغو تدریجی تحریم‌ها برای 6 ماه پیش رو شد. مباحث و مشاوره‌های مربوط به تعلیق غنی سازی، بین ایران و بازرسان آژانس تا ظهر دیروز به طول انجامید و مرحله تعلیق و اقدامات دیگر از بعدازظهر و با پایان این گفت‌وگوهای فنی آغاز شد.
همزمان با این تعلیق از سوی ایران، طرف مقابل هم قرار بود اقدامات متقابل را از روز گذشته آغاز كند. از جمله این اقدامات، تشكیل اجلاس شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروكسل و اصلاح قانون مربوط به تحریم‌ها بر اساس توافقات ژنو بود. به گفته عضو ارشد تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای كشورمان، قرار بود آمریكایی‌ها نیز دستورالعمل‌های لازم برای اجرای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را از روز دوشنبه آغاز كرده و این دستورالعمل‌ها را به شركت‌های مختلف كه طرف قرارداد با ایران هستند، اعلام كنند.
در سوی دیگر به گفته رییس سازمان انرژی اتمی كشورمان، اكنون پول‌های بلوكه شده ایران به صورت نقد وارد كشور می‌شود، خریدهای دیگر تحت عنوان انسان دوستانه آزاد می‌شود، صادرات و فروش محصولات پتروشیمی به اتحادیه اروپا سهل می‌شود و نقل و انتقال مالی بین ایران و اروپا به 10 میلیون یورو ارتقا پیدا می‌كند. به گفته صالحی برای فروش طلا مشكلی نداشتیم اما الان خرید و فروش طلا هم آسان‌تر می‌شود.
از طرفی مهم‌ترین نكته این توافق‌نامه، فروریختن جنبه روانی تحریم‌ها است. مساله‌ای كه هرچه بیشتر جو بازارهای ارز و سكه را به آرامش و كاهش تدریجی قیمت‌ها ترغیب می‌كند. برخی كارشناسان اقتصادی بر این باورند كه از جمله اثرات مثبت اقدامات روز گذشته ایران و غرب می‌توان به فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید در كشور و تبدیل بیكاری در كشور به ظرفیت اشتغال، همچنین كاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی اشاره كرد. از سوی دیگر دسترسی ایران به بازارهای جهانی و ایجاد فرصت برای نقل و انتقال منابع از دیگر اثرات این توافق مهم است و به‌طور كلی رفع تحریم‌ها باعث كاهش انتظارات تورمی در مردم و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد كشور خواهد شد.
از طرفی درحالی كه قرار بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود و اجرای توافق ژنو منتشر كند، روز گذشته مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره از سرگیری دور جدید مذاكرات هسته‌ای در چند هفته آتی ابراز امیدواری كرد. در دیگر سو با توجه به فرارسیدن روز اجرای توافقات ژنو و واریز 4.2 میلیارد دلار پول بلوكه ‌شده ایران (كه رقم كل آن بر اساس ارزیابی مجلس ایران به 60 میلیارد دلار می‌رسد)، روز گذشته سه بانك برای عاملیت انتقال این پول‌ها تعیین شدند. ورود این حجم عظیم ارز به كشور، به انتظارات كاهشی قیمت دلار دامن می‌زند.
در كنار خبرهای مثبت روز گذشته كه البته دور از انتظار نبودند، می‌توان به ابراز امیدواری وزیر امورخارجه آمریكا برای دیدار با رییس جمهور كشورمان در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس و گفت‌وگو با وی درخصوص مساله سوریه، برنامه‌ هسته‌‌ای ایران و سایر مسائل اشاره كرد.
در این سوی مرزها اما آنچه كه روز گذشته در بازارهای ارز و سكه مشاهده شد، ریزش نه چندان شدید بود، كه به پیش‌بینی‌ها جامه عمل پوشاند. در این روز از قیمت سكه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم – تا میانه روز - حداکثر 5000 تومان كاسته شد و نوسان قیمت این سكه‌ها بین 852 تا 857 هزار تومان بود. دیروز همچنین بازار قراردادهای آتی سكه شاهد افت قیمت‌ها بود. با شروع به كار این بازار در ساعت 10:30 صبح دیروز، دادوستدها با ریزش قیمتی بین 9 تا 15 هزار تومان صورت گرفت. در این بین بیشترین كاهش قیمت متوجه نزدیك ترین سررسید این بازار با كمتر از 16 هزار تومان افت بود.  سررسید اردیبهشت سكه‌های آتی كه مدت زیادی با قیمت بیش از 900 هزار تومان دادوستد شده بود، از روز شنبه گذشته با آغاز موج جدید ریزش‌ها، در محدوده كمتر از این میزان معامله می‌شود. كاهش قیمت‌های روز گذشته سكه در بازار نقدی و آتی در حالی صورت گرفت كه بهای جهانی طلا در این روز با افزایش به 1260 دلار هم رسیده بود و عمده نوسان طلا در این روز بالای 1255 دلار (قیمت پایان معاملات جمعه) صورت گرفت. هرچند ظهر روز گذشته به وقت تهران، بهای جهانی طلا با افت اندك در محدوده قیمت روز جمعه نوسان می‌كرد.
دیروز با آغاز به كار بازار نقدی و آمدن قیمت سكه، در ادامه معاملات در بازار قراردادهای آتی سكه طلا، شاهد كاهش اندك شیب ریزش قیمت‌ها و ثبات بودیم؛ به طوری كه دامنه این افت قیمت بین 11 تا 13 هزار تومان ثابت شد. دلیل این مساله البته روند عرضه و تقاضا بود به طوری كه ابتدا بازار كمی هیجانی ریخت اما در ادامه با ورود تقاضا، اندكی این ریزش
را جبران كرد.
دلار هم در این روز با تاثیرپذیری از رویدادهای مثبت، دوباره با افت بها مواجه شد به نحوی كه قیمت این ارز مهم در این روز با افت 22 تومانی به نسبت آخرین قیمت روز شنبه، در محدوده 2900 تومان معامله شد. به گفته برخی صرافان، قیمت دلار البته روز گذشته به كمتر از 2900 تومان هم رسیده اما در تابلوی صرافی‌ها درج نشده است؛ اتفاقی كه طی یكسال گذشته تنها در تاریخ 4 آذر ماه و پس از اعلام توافق نهایی در ژنو سوئیس با 1+5 روی داد و بهای دلار را به 2880 تومان رساند. ریزش مجدد دلار در روز دوشنبه به كاهش قیمت سكه منجر شد و باعث شد تا در كنار تشدید جو هیجانی بازارها، سكه از روند افزایشی اونس طلا تبعیت نكند.
همچنین گفته می‌شود دلیل دیگر ریزش قیمت دلار در روز گذشته، عرضه سهام بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی كشور در بورس اوراق بهادار و فروش دلار برخی موسسات حقوقی شبه دولتی به‌منظور خرید سهام این هلدینگ بوده است.
رو گذشته همچنین اختلاف میان سررسید‌های آتی سكه اندكی افزایش یافت. از طرفی مانند روال چندین ماه قبل بازار آتی سكه (زمانی كه بازارها روند می‌گرفتند و واكنش‌های آتی در جهت ریزش و افزایش بها شدیدتر از نقدی بود و اكنون مدت‌ها است شاهد این روند نیستیم) دیروز شاهد كاهش قیمت بیشتری به نسبت سكه نقدی بود. البته سكه نقدی در این روز بعد از مدت‌ها زیر قیمت طلای جهانی خود و سکه سررسید بهمن هم زیر بهای نقدی دادوستد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24