Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / طی هفته گذشته میلادی، بهای جهانی طلا با ایجاد یك نمودار U شكل، از قیمت 1253 دلار به تدریج رو به كاهش گذاشت تا در كمترین بها به 1241 دلار برسد و مجددا با طی مسیر صعودی در پایان معاملات روز جمعه، بهای 1255 دلار را ثبت كند. به این ترتیب طلا در معاملات روز جمعه با 13 دلار افزایش به نسبت روز قبل از آن، رقم 1255 دلار را به ثبت رساند. این صعود طلایی در پی ارائه آمارهای ناامید كننده از اقتصاد آمریكا در پایان هفته گذشته در كنار اظهارنظر اخیر رئیس فدرال رزرو این كشور مبنی بر نگرانی وی از ناپایداری اوضاع اقتصادی و بیكاری بلندمدت- كه موجب شد سرمایه‌گذاران به ادامه روند تسهیل پولی توسط بانك مركزی آمریكا امیدوار شوند- به وقوع پیوست.

با وجود اینكه اونس طلا چنین افزایشی را تجربه كرده بود، روز شنبه گذشته بازارهای سكه داخلی كاهش قیمت گرفتند. در این روز از بهای سكه تمام بهار طرح جدید 6000 تومان كاسته شد. روز شنبه البته دلار بازار آزاد هم كاهش قیمت داشت به طوری كه در صبح این روز بهای دلار 2955 تومان بود كه كاهش اندكی را به نسبت پنج‌شنبه گذشته نشان می‌داد اما به تدریج از بهای دلار كاسته شد تا جایی كه به 2920 تومان هم رسید. این رقمی بود كه برای اولین بار پس از اولین توافق تاریخی ایران با 1+5 (در تاریخ 4 آذر كه قیمت دلار به 2880 تومان هم رسید) به ثبت می‌رسید. پیش از آن در كمترین قیمت در تاریخ 12 آذر ماه قیمت دلار در بازار آزاد به 2930 تومان رسیده بود.
از دلایل كاهش چشمگیر بهای دلار در روز شنبه كه موجب شد به‌رغم صعود 13 دلاری بهای طلا در بازارهای بین‌المللی، سكه نقدی حتی با كاهش قیمت مواجه شود، می‌توان به خبر توافق نهایی با كشورهای غربی و اروپایی (یكی از دیپلمات‌های بلند پایه اتحادیه اروپا در این روز اعلام كرد كه همه اسناد در این باره آماده است و ما تنها باید در لحظه مناسب دكمه را فشار دهیم) و نزدیك شدن به آغاز مرحله‌ای لغو تحریم‌ها از امروز، در كنار اظهارنظر رئیس كل بانك مركزی پیرامون جلوگیری این بانك از هرگونه نوسانی كه خلاف جهت‌گیری‌ها و اصول اقتصادی باشد - حال جهت حركتی قیمت‌ها كاهشی باشد یا افزایشی - و نیز جلوگیری از تلاطم و شوك‌های زودگذر در بازار ارز، اشاره كرد كه توانستند دلار را وادار به ریزش كنند تا این ارز مهم كف قیمتی جدیدی را به خود ببیند. علاوه‌بر این مسائل، افت تقاضا به دلیل تعطیلات را هم می‌توان به عوامل ریزشی شدن بهای دلار اضافه كرد.
در مورد تغییرات قیمت سكه در بازار نقدی هم باید گفت كه با گذشت كمتر از یك هفته از توافق اخیر صورت گرفته در ژنو، در پایان معاملات روز شنبه گذشته قیمت سكه نقدی، 862 هزار تومان بود كه ریزش 11 هزار تومانی را به نسبت دوشنبه هفته قبل نشان می‌داد. دیروز هم با وجود اینكه بازارهای ارز و سكه به دلیل ولادت پیامبر اكرم (ص) در تعطیلات به سر می‌بردند اما سایت اتحادیه طلا و جواهر كشور از كاهش بهای سكه‌های نقدی خبر می‌داد. بنا بر اطلاعات این سایت، از بهای سكه تمام بهار آزادی – تا میانه این روز– 8000 تومان كاسته شد.
بازار قراردادهای آتی سكه طلا هم با ریزش دلار، روز شنبه از قیمت سررسیدهای خود كاست؛ البته ریزش‌های آتی كمتر از سكه نقدی بود. هرچند مساله لغو تدریجی تحریم‌ها از امروز مطرح است اما به عقیده برخی كارشناسان بازار ارز و سكه، انتظاری برای ریزش شدید قیمت‌ها وجود ندارد، چراكه این بازارها پیش از این واكنش خود را به این مساله نشان داده‌اند. از سوی دیگر برخی بر این باورند كه لغو تحریم‌های گفته شده بیشتر از اینكه ارزآور باشد، ارزبر است و بنابراین نمی‌توان انتظار كاهش تدریجی قیمت دلار را برای ماه‌های آینده داشت؛ مگر اینكه لغو این تحریم‌ها موجب گشایش‌های بانكی شود كه به نزدیك شدن نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد كمك كند وگرنه با دلار 2650 تومانی (مصوب در بودجه 93) و هزینه‌های حواله پول برای بانك مركزی، بهای دلار آزاد برای سال 93 نمی‌تواند كمتر از 2900 تومان باشد. اما در همین خصوص برخی دیگر از تحلیلگران اقتصادی معتقدند كه ورود پول‌های بلوكه شده ایران كه قرار است طی چند مرحله صورت بگیرد و در كمترین رقم به 400 میلیون دلار می‌رسد، حجم عظیمی است كه در برابر خروج تدریجی ارز، می‌تواند قد علم كند. به باور این گروه، از آنجا كه خروج ارز به دلیل رفع تحریم كالاهای وارداتی بسیار تدریجی صورت خواهد گرفت، حتی پیش‌بینی نمی‌شود كه تا بعد از عید 93 هم تقاضا برای ارز وارداتی شدت بگیرد. به هر ترتیب برای روزهای پیش رو، خبرهای ژنو 2، اخبار پیرامون توافق هسته‌ای و لغو تحریم ها، در كنار نوسانات اونس طلا، تا حدودی بر تغییرات قیمتی دلار و سكه اثر گذارند؛ ضمن اینكه آنچه برای مسیر قیمتی طلا در بازارهای جهانی در هفته پیش رو پیش‌بینی می‌شود، افزایش بها است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24