Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به آثار جانبی توافق ژنو از جمله آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران، گفت: اثرات جانبی این اقدام قابل اهمیت بوده و نباید تنها به حجم منابع آزادشده، توجه کرد.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌ و گو با فارس، در خصوص آثار اجرای توافقات ژنو از 30 دی ماه (فردا) اظهار داشت: اتفاقات پس از توافق ژنو در حوزه اقتصادی می ‌تواند باز شدن فضای فعالیت برای بانک‌ های تحریم نشده، صنعت پتروشیمی و خودروسازی باشد.

وی ادامه داد: اینکه این بنگاه‌ های اقتصادی چگونه با آن مقوله برخورد می ‌کنند را باید در عمل مشاهد کرد و اینکه روابط تجاری که بین بنگاه‌ های اقتصادی داخل با خارج فراهم می‌شود، از چه منظری است.

*فضای اقتصادی پس از اجرای توافقات ژنو حداقل از شرایط کنونی بهتر می ‌شود

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد فضای اقتصادی پس از اجرای توافقات حداقل نسبت به شرایط کنونی بهتر باشد، نتیجه کار این خواهد بود که بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند برای افزایش سطح تولید و اشتغال برنامه‌ریزی کرده و در نهایت به افزایش عرضه کالا و خدمات منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پدیده در میان مدت می‌تواند به تدریج قیمت‌ها تثبیت کند، گفت:  در دوره‌های بعدی با بهبود شرایط در حوزه‌های مختلف، حتی می ‌توان به کاهش قیمت برخی اقلام مصرفی امیدوار بود.

مستخدمین حسینی گفت: در این توافق تحولی در نظام بانکی به وجود نمی ‌آید، اما بانک ‌هایی که از ابتدا مورد تحریم قرار نگرفته و به سوئیفت متصل هستند، می‌ توانند این خدمات را به بنگاه ‌های اقتصادی ارائه کنند.

وی افزود: بانک‌ هایی که تحریم شده ‌اند هم می ‌تواند برخی فعالیت‌ های خود را از طریق‌ بانک ‌هایی که تحریم نیستند، انجام دهند.

*آثار جانبی آزاد شدن منابع مهم ‌تر از حجم آن است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آزاد شدن 4.2 میلیارد دلار چه تاثیری در اقتصاد خواهد داشت، گفت: به عنوان مثال وقتی بانک جهانی با پرداخت تسهیلات به برخی فعالیت‌های اقتصادی موافقت کند، در واقع مجوزی برای سایر بانک‌ها است تا آنها به تبع بانک جهانی، امکانات و خط اعتباری مناسبی را به فعالان اقتصادی و یا مبادلات بین بانکی ‌دهند.

وی افزود: اگر بانک جهانی بابت طرح فاضلاب 20 میلیون دلار پرداخت می‌کند، مبلغی نیست که راهگشا باشد اما این خود مجوزی برای جذب تسهیلات از سایر نهادهای تامین مالی است.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه نباید به میزان مبلغ آزاد شده چندان توجه کرد، تصریح کرد: در این زمینه امکانات اعتباری که بابت این مساله برای بانک‌ ها و بنگاه ‌های اقتصادی داخلی به وجود می‌ آید، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: به عنوان مثال ممکن است بانک خارجی یک میلیارد دلار برای وارداتی که از طریق آن بانک انجام می‌شود و در واقع ضمانتی برای ایفای تعهدات در آینده است در نظر بگیرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: به نظر می ‌رسد حرکت‌ های مثبتی صورت گرفته و نشان می ‌دهد این اتفاق به لیل حضور بیشتر ایران در عرصه اقتصادی تعریف شده است.

*آزاد شدن منابع، زمینه را برای باز شدن فضای اقتصادی ایجاد می‌ کند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بحث‌های مطرح راجع به میزان منابع ارزی آزاده شده،‌ اظهارداشت: وقتی منابع آزاد می‌شود، در واقع زمینه‌‌ های بعدی برای باز شدن فضا و عدم ممانعت از مبادلات بانکی در آینده ایجاد خواهد شد، بنابراین نباید تنها به حجم منابع ارزی آزاده شده، توجه کرد.

وی تاکید کرد: البته همه این مسائل منوط به ایفای تعهدات و توافقات طرفیت است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24