بورس24 :یک کارشناس صنعت خودرو با طرح پیشنهاد طبقهبندی تعرفه واردات خودرو، گفت: خودروهای وارداتی با برند کُرهای و اروپایی طی ۶ تا ۸ ماه آینده به طور رسمی به بازار ایران بر میگردند. فربد زاوه با بیان اینکه پیشبینی میشود شرایط بازار خودرو در سال 2015 به وضعیت عادی برسد، اظهار داشت: با توجه به لغو تحریمها، واردات خودرو با برندهای کُرهای تا 6 ماه آینده به طور رسمی به کشور تسهیل خواهد شد و خودروهای اروپایی نیز طی 8 تا 10 ماه آینده به طور رسمی به بازار ایران برمیگردند.
وی در مورد قیمت خودروهای وارداتی با رونق گرفتن واردات این محصول نیز گفت: قیمت این خودروها کاهش نخواهد یافت، بلکه عوارض حاصل از آن و درآمد دولت رشد مییابد.
این کارشناس بازار خودرو افزود: در حال حاضر شرکتهای واردکننده از استانداردهای شرکت مادر فاصله زیادی گرفتهاند و طی دو، سه سال اخیر مشکل زیادی در زمینه تأمین قطعه وجود داشته است که برای حل آن باید سرمایهگذاری زیادی صورت گیرد.
به گفته وی، شرکتهای واردکننده هزینه این کار را در قیمت مصرفکننده لحاظ خواهند کرد و در نتیجه به جز نوسان 5 درصدی قیمت، کاهش قیمت خودرو را شاهد نخواهیم بود.
زاوه در مورد بحثهای مطرح شده در خصوص تعرفه واردات خودرو نیز گفت: پیشنهاد ما این است که برای خودروهای با حجم موتور 1500 سیسی تعرفه 40 تا 50 درصد، برای خودروهای با حجم موتور 1500 تا 3000 سیسی تعرفه 75 تا 90 درصد و برای حجم موتور بالای 3000 سیسی تعرفه 90 تا 120 درصد اعمال شود. وی تأکید کرد: برای بهبود وضعیت آلودگی هوا نیز باید ضریب مصرف سوخت در واردات خودروها مدنظر قرار گیرد و برای واردات خودروهای کممصرف و هیبریدی، تخفیف در عوارض واردات لحاظ شود.
به گفته این کارشناس خودرو، از این طریق واردات خودروهای با تکنولوژی پایین و پرمصرف کُرهای کاهش خواهد یافت./ایسنا
هشدار نسبت به انحصاری شدن واردات خودرو
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان نسبت به هرگونه اقدام برای انحصاری شدن واردات خودرو هشدار داد.
محمد جعفری اظهار کرد: در شرایط فعلی که اندک رقابتی در واردات خودرو وجود دارد نیز واردکنندگان حقوق مصرفکنندگان را رعایت نمیکنند. وی با بیان اینکه گرانفروشی و عدم تحویل خودرو در موعد مقرر از مهمترین تخلفات نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی است خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در سیستم خدمات پس از فروش خودروهای خارجی نیز مشکلات زیادی وجود دارد که نارضایتی مصرفکنندگان را به دنبال داشته است.
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ادامه داد: در این شرایط هر گونه اقدام برای منحصر شدن واردات خودرو به نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی باعث تشدید مشکلات در این حوزه خواهد شد.
جعفری افزود: با انحصاری شدن واردات، نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی عنان بازار را در دست گرفته و قیمت خودروها را به دلخواه و بدون توجه به حقوق مصرفکنندگان تعیین خواهند کرد.
وی با بیان اینکه تمام سیاستگذاریها باید در راستای حفظ حقوق مصرفکنندگان باشد، تصریح کرد: در این زمینه ما خواستار افزایش رقابت در واردات خودرو و نظارت بیشتر بر عملکرد نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی هستیم./ایسنا
ردیف | نام خودرو | قیمت (تومان) | حجم تغییرات (تومان) |
1 | سوناتا | 132.000.000 | بدون تغییر |
2 | آزرا | 195.000.000 | " |
3 | IX55 | 217.000.000 | " |
4 | IX35 | 139.000.000 | " |
5 | i30 | 101.000.000 | " |
6 | اسپورتیج | 140.000.000 | " |
7 | سانتافه2014 | 180.000.000 | " |
8 | سراتو 2014 | 110.000.000 | " |
9 | یاریس هاچ بک | 85.000.000 | " |
10 | اوریون | 202.000.000 | " |
11 | كرولا | 128.000.000 | " |
12 | اپتیما | 132.000.000 | " |
13 | پژو206 تیپ2 | 37.000.000 | " |
14 | پژو206 تیپ5 | 36.500.000 | " |
15 | پژو206 تیپv9 | 49.000.000 | " |
16 | پژو206 تیپv8 | 37.000.000 | " |
17 | پژو206 تیپv20 | 35.500.000 | " |
18 | تندر ایران خودرو | 35.700.000 | " |
19 | تندر پارس خودرو | 37.000.000 | " |
2 | تندر E1 | 33.000.000 | " |
21 | پژو 405 بنزینی | 27.800.000 | " |
22 | پژو 405 دوگانه سوز | 29.000.000 | " |
23 | پارس سال | 35.500.000 | " |
24 | پارس دوگانه سوز | 36.500.000 | " |
25 | سمند lx | 27.500.000 | " |
26 | رانا | 32.000.000 | " |
27 | پراید111 | 19.000.000 | " |
28 | پراید 131 | 17.800.000 | " |
29 | پراید 132 | 17.300.000 | " |
30 | تیبا | 22.300.000 | " |
31 | پژو 207 اتومات | 56.000.000 | " |
32 | ماكسیما | 115.000.000 | " |
33 | ویتارا اتومات | 130.000.000 | " |
34 | ویتارای دندهای | 126.000.000 | " |
35 | مگان (با آپشن) | 89.000.000 | " |
36 | نیسان تیانا | 138.000.000 | " |
37 | مزدا3 | 117.000.000 | " |
38 | مزدا2 | 75.000.000 | " |
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.