Bourse24 Ads 236

زیرگذر عابر پیاده چهار راه ولی عصر که ساخت آن برای شهرداری تهران به غیر از تملک، 40 میلیارد تومان هزینه داشته است، آن گونه که باید مورد توجه عابران پیاده قرار نگرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به دلیل رفت و آمدخیل عظیمی از جمعیت در ساعات مختلف شبانه روز از چهار راه ولی عصر، مسوولان شهرداری تهران تصمیم گرفتند زیر گذری را در این محدوه طراحی کنند که با ساخت آن، عابرین به تراز منفی یک و زیر زمین هدایت شده تا شاید بخشی از ترافیک موجود در این چهار راه کاهش یابد و خوشبختانه این چنین نیز شد.
در حالی که تنها چند روز از افتتاح تنها زیرگذر عابر پیاده کشور در چهار راه ولی عصر تهران می گذرد، شاهد کاهش بار ترافیکی در این محدوده هستیم اما، عابرینی که قرار بوده به زیر زمین هدایت شوند و از زیر گذر استفاده کنند، از شرایط کنونی چندان راضی نیستند.
در این چهار راه، طبق اعلام شهردار منطقه ی 6 تهران در هر ساعت 15 هزار عابر پیاده رفت و آمد می کند و بخش قابل توجهی از این جمعیت هربار که می خواهند از خروجی های این زیرگذر عبور کنند با وجود اینکه راهنماهایی برای هدایت آنها به مسیرهای مورد نیازشان در سراسر مسیر قرار داده شده، باز هم با سر درگمی مواجه می شوند و شاید بهتر بود همانند خطوط مترو که هرکدام از آنها با یک رنگ خاص نشان داده می شوند، مسیرها در این زیرگذر نیز چنین تعیین می شدند.
در روزهای ابتدایی افتتاح این زیرگذر عابر پیاده، رفت و آمد در این مسیر نیز افزایش پیدا کرده است. شهروندانی هستند که برای عبور از این زیر گذر مسیر خود را به چهار راه ولی عصر تغییر داده اند تا برای نخسیتن بار از نخستین زیر گذر عابر پیاده کشور عبور کنند؛ همان طور که در روزهای ابتدایی افتتاح پل طبقاتی صدر شاهد این اتفاق بودیم و شهروندانی بودند که برای بازدید از این پل مسیر خود را تغییر می دادند.
علی جعفری، یکی از شهروندان بازنشسته ی تهرانی می گوید: از منزل خود در محله ی بهبودی برای عبور از این زیرگذر، راهی چهار راه ولی عصر شده است.
وی می افزاید: زمانی که در اخبار سیما مراسم افتتاح این زیر گذر را تماشا کردم، طراحی آن برایم بسیار جالب بود؛ به همین خاطر امروز تصمیم گرفتم با اتوبوس های BRT راهی چهار راه ولی عصر شوم و این زیر گذر را از نزدیک ببینم.
این شهروند تهرانی با اشاره به فضای داخلی زیر گذر بیان می کند: فضای این زیر گذر بسیار مطلوب است و در طراحی آن نیز دقت بسیار زیادی شده است اما زمانی که می خواهیم از پله های برقی این زیر گذر به بالا بیاییم به سختی می توانیم مسیر مورد نظر خود را پیدا کنیم.
وی می افزاید: افرادی به عنوان راهنما در این زیر گذر حضور دارند اما به دلیل تعداد اندک این عده، آنها نمی توانند پاسخگوی تمام شهروندان باشند.
چهار راهی که جنوب خیابان ولیعصر از جمهوری را به شمال آن و شرق خیابان انقلاب از پل کالج را به غرب آن یعنی میدان انقلاب متصل می‌کند و وظیفه اتصال طولانی‌ترین مسیر شرق به غرب یعنی خیابان دماوند به خیابان آزادی و طولانی‌ترین مسیر شمال به جنوب یعنی تجریش به راه آهن را برعهده دارد، این روزها حال و هوای دیگری را به خود گرفته است.
شهروندانی که فارغ از توجه به هزینه ی 40 میلیارد تومانی شهرداری تهران برای ساخت این زیر گذر عابر پیاده، تلاش می کنند که از نرده های آبی رنگی که در سراسر چهار راه ولی عصر نصب شده، عبور کنند و باز هم همان موضوع تکراری پرش از نرده های خطوط BRT را این بار با کمی تغییر در این چهار راه شاهد هستیم.
همچنین برای کنترل رفت و آمد شهروندان از مسیر های در نظر گرفته شده و اجازه ندادن به آنها برای ورود به سطح خیابان، پلیس راهور ناجا به کمک مسوولان شهرداری تهران آمده است.
در این چهار راه در هر شیفت کاری، 8 مامور راهور ناجا نیز در محل ورودی های این زیر گذر، مشغول به راهنمایی و هدایت مردم هستند اما در پاره ای از مواقع آنها نیز تسلیم خواسته شهروندانی می شوند که می خواهند از میان نرده های لوزی شکل طراحی و نصب شده از سوی شهرداری تهران عبور کنند.
یکی از ماموران راهور ناجا در گفت وگو با خبرنگار موج در رابطه با وظایفی که برای جلوگیری از عبور شهروندان از سطح چهار راه ولی عصر به آنها محول شده است، گفت: به ما اعلام شده اجازه ندهیم شهروندان از نرده ها عبور کنند اما چه طور می توانیم جلوی افرادی را بگیریم که یا عجله بسیاری دارند و یا به دلیل عبور از سطح این زیر گذر خسته شده و می خواهند هر چه سریع تر در این هوای آلوده به مسیر مورد نظر خود برسند.
وی بیان کرد: قبل از افتتاح این زیر گذر، در بدو امر نیاز بود فرهنگ رفت و آمد از آن به شهروندان آموزش داده می شد. شهرداری تهران می توانست در غالب تیزرهای آموزشی، از شهروندان بخواهد به صورت صحیح از این زیر گذر رفت وآمد کنند و صدا و سیما نیز می توانست در این راه به همت شهرداری تهران بیاید؛ اما هیچ یک از این اقدامات صورت نگرفت و به یک باره از شهروندان خواسته شد برای رسیدن به مسیر خود و پس از خروج از این زیر گذر در صورتی که نمی خواهند از مترو و یا اتوبوس استفاده کنند، مسیر طولانی پیاده رو را طی کنند.
بی تردید این اقدام شهرداری تهران بسیار مطلوب بوده و همان که در روزهای ابتدایی بهره برداری از این زیر گذر عابر پیاده، شاهد کاهش بار ترافیک در این محدوه هستیم، نشان دهنده ی کار آمد بودن این پروژه است.
نتایج مثبت این پروژه و کاهش ترافیک در این منطقه تا حدی بوده که برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواستار احداث زیر گذرهای این چنینی در سایر مناطقی شده اند که در آن رفت و آمد عابر پیاده و خودروها بیش از حد معمول است.
حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی در گفت وگو با خبرنگار موج در این باره می گوید: زیر گذر عابر پیاده چهار راه ولی عصر یکی از پروژه های خوب شهرداری بوده که سبب کاهش ترافیک در این منطقه شده است. پیش از این شاهد تصادف های بسیاری در این چهار راه بودیم که در برخی از موارد نیز منجر به فوت شهروندان شده بود.
وی می افزاید: امیدوار هستیم بعد از افتتاح این زیرگذر، این حوادث تا حدود زیادی کاهش پیدا کند.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران می تواند در سایر مناطق پر رفت و آمد پایتخت از جمله میدان هفته تیر و میدان ونک نیز، زیرگذر این چنینی را احداث کرده تا در این مناطق نیز شاهد کاهش ترافیک باشیم.

با توجه به شرایط ویژه ی شهر تهران و آلودگی بیش از اندازه ی هوا، کاهش ترافیک پایتخت یکی از موضوعاتی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد اما می طلبد مسوولان شهرداری پیش از هر اقدام این چنینی در گام نخست، با کمک شورایاری های مناطق نسبت به فرهنگ سازی در رابطه با نحوه ی صحیح استفاده از این پروژه ها و در گام های بعدی با راهکارهای تشویقی و تبلیغی شهروندان را به استفاده ی صحیح از پروژه های جدید ترغیب کنند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24