Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه در جلسه قبل کمیسیون صنایع قیمت خوراک پتروشیمی‌ها 18 سنت تصویب شده بود، گفت: کمیسیون تصمیم گرفت برای دادن فرصت به پتروشیمی‌ها در مصوبه قبلی بازنگری شود و قیمت 15 سنت در هر متر مکعب تصویب و در کنارآن وضع عوارض صادراتی و نحوه هزینه‌کرد درآمدهای حاصله نیز معین شد.
مؤید حسینی صدر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه در جلسه قبل کمیسیون صنایع قیمت خوراک پتروشیمی‌ها 18 سنت تصویب شده بود، اظهار داشت:‌هرچند محاسبات ما در کمیسیون صنایع نشان می داد قیمت 20 سنت هم برای پتروشیمی‌های گازی توجیه اقتصادی دارد، اما با توجه به مراجعات مکرر بخش‌های مختلف درباره گران‌ بودن قیمت 18 سنت کمیسیون تصمیم گرفت برای دادن فرصت و ارفاق به واحدهای پتروشیمی و ملایم کردن شیب واقعی کردن قیمت خوراک در مصوبه قبلی بازنگری شود و قیمت 15 سنت در هر متر مکعب به اتفاق آرا تصویب شد.
*وضع عوارض صادراتی روی مواد خام پتروشیمی
 وی با اشاره به دو مصوبه دیگر کمیسیون صنایع در این باره گفت: بر اساس یکی از مصوبه‌ها دولت موظف است، برای جلوگیری از خام فروشی در صادرات محصولات پتروشیمی روی بعضی محصولات بخصوص محصولات خام مانند اوره،‌ متانول و آمونیاک عوارض وضع کند تا محصولاتی مانند متانول خوراک صنایع پائین دستی شود.
رئیس کمیته پتروشیمی کمسیون صنایع تاکید کرد: میزان عوارض بر عهده دولت گذاشته شده و دولت موظف است طی یک ماه بعد از تصویب این قانون میزان این عوارض را به مجلس گزارش کند.
وی اضافه کرد: این عوارض برای تشویق پتروشیمی‌ها بخصوص پتروشیمی‌های گازی به سرمایه‌گذاری در پائین دست صنعت پتروشیمی و جلوگیری از خام‌فروشی وضع می‌شود.
*نحوه هزینه‌کرد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت خوراک گاز
 حسینی صدر در ادامه مشخص کردن نحوه هزینه‌کرد میزان درآمد ناشی از افزایش قیمت خوراک گاز را دومین مصوبه کمیسیون صنایع در این باره دانست و گفت: 40 درصد از این درآمدها برای آماده کردن شهرک‌های تخصصی صنایع پائین دست پتروشیمی اختصاص می‌یابد تا با توجه به اشتغالزایی صنایع پائین‌دست احداث این صنایع را تشویق کنیم و در عین حال مواد خام از کشور صادر نشود.
وی افزود: 8 درصد از این درآمد برای پژوهش، خرید دانش فنی و تولید کاتالیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و 32 درصد دیگر نیز برای مشارکت شرکت ملی پتروشیمی در طرح‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
عضو کمیسیون صنایع اضافه کرد: 20 درصد باقیمانده این درآمد برای تکمیل خطوط انتقال خوراک پتروشیمی‌ها اختصاص خواهد یافت.
به گزارش فارس در جلسه قبلی کمیسیون صنایع قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی 18 سنت در نظر گرفته شده بود و قرار بود در صورت سرمایه‌گذاری در صنایع پائین دست 5 سنت در هر مترمکعب به آنها تخفیف داده شود که این مصوبه مورد اعتراض شدید ذینفعان عمده این پتروشیمی‌ها قرار گرفت.
بر اساس این گزارش در حال حاضر پتروشیمی‌های گازی خوراک خود را با قیمت 2.8 سنت در هر مترمکعب دریافت می‌کند که به اذعان کارشناسان و مسئولان صنعت پتروشیمی این قیمت خوراک یک رانت واضح چند هزار میلیارد تومانی برای ذینفعان این پتروشیمی‌ها ایجاد کرده و بر اساس گزارش‌های نهادهای پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیل گران تکنولوژی ایران (ایتان) این قیمت ارزان باعث توسعه نامتوازن و کاریکاتورگونه صنعت پتروشیمی ایران شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24