Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

 دنیای اقتصاد / شرایط اقتصادی محرك‌زا در بازار مسكن برای خرید‌های مصرفی یكی پس از دیگری در حال فراهم شدن است.

همزمان با موافقت بانك‌مركزی برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسكن، مركز آمار ایران توقف شتاب رشد‌قیمت در بازار ملك را تایید كرده و از كاهش 4 تا 10 درصدی قیمت زمین و مسكن در تابستان امسال خبر داده است. این دو اتفاق (کاهش قیمت و افزایش وام) توان خرید مسکن را به تدریج ترمیم خواهد کرد.
در دو ماه گذشته گزارش‌های مقدماتی و نیمه‌رسمی درباره نوسان قیمت‌مسكن حكایت از خاتمه موج صعودی قیمت‌ها درست از ابتدای تابستان و كاهش 11 تا 15 درصدی متوسط‌قیمت در طول 4ماه منتهی به پایان مهرماه داشت.
مركز آمار ایران روزگذشته اگر چه توقف در رشد‌قیمت مسكن را تایید كرد، اما حداكثر میزان كاهش قیمت در بازار ملك طی تابستان92 را 6/9 درصد دانست. طبق گزارش مركز آمار، متوسط قیمت آپارتمان مسكونی در تهران تابستان امسال 4 درصد نسبت به فصل بهار كاهش پیدا كرده و به مترمربعی 4 میلیون تومان رسیده است. كاهش 4 درصدی قیمت فصلی مسكن در تابستان92 بعد از حداقل 15 ماه رشد فصلی دو رقمی، نوعی پیام رسمی به متقاضیان مسكن بابت بهبود نسبی شرایط خرید می‌تواند داشته باشد. قیمت مسكن در تهران از بهار91 تا پایان بهار92 همواره حالت صعودی داشته و نرخ رشد فصلی قیمت – میزان تغییر قیمت در هر فصل نسبت به فصل قبل-  در این مدت بین 8 تا 22درصد در نوسان بوده است. تحولاتی كه تابستان امسال در قیمت مسكن رخ داد باعث شده هر مترمربع واحد مسكونی در تهران در ابتدای پاییز92 به طور متوسط 4 میلیون تومان خرید و فروش شود كه این رقم معادل ارزش زمستان سال گذشته املاك تهران است و از بازگشت سطح قیمت‌ها به اواخر سال گذشته حكایت دارد.
عامل كاهش قیمت به روایت مركز آمار
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مركز آمار ایران برای اولین‌بار در اعلام رسمی متوسط قیمت مسكن، میزان تغییر حجم معاملات را نیز اعلام كرده است. طبق اعلام مركز آمار در تابستان امسال خرید و فروش واحدمسكونی در تهران 27درصد كاهش پیدا كرده و نشان می‌دهد، ركود كم‌سابقه در معاملات تابستانی بازار مسكن و بی‌میلی خریداران مصرفی در این فصل عمده‌ترین دلیل برای عقب‌گرد قیمت می‌تواند باشد.
زمین 10 درصد ارزان شد
تخلیه 10 درصدی حباب بزرگی كه بهار امسال در قیمت زمین مسكونی در تهران به وجود آمده بود، نكته شاخص در گزارش روز گذشته مركز آمار ایران محسوب می‌شود. براساس این گزارش، در تابستان امسال قیمت زمین در تهران كاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا كرده و ارزش هر مترمربع زمین مسكونی به 5 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است، طوری كه در مقایسه با تابستان سال گذشته حدود 100 درصد افزایش یافته، اما در مقایسه با بهار امسال 10 درصد ارزان‌تر شده است.
قیمت زمین در تهران بهار امسال 160 درصد نسبت به بهار سال قبل افزایش یافته بود. به این ترتیب در تابستان92 نه‌تنها شتاب فزاینده قیمت زمین متوقف شده كه در مقایسه با فصل قبل از آن، این بخش از بازار ملك شاهد افت قیمت نیز بوده است. تخلیه حباب زمین نیز مدیون ركود معاملاتی می‌تواند باشد. مركز آمار در این باره از كاهش 23 درصدی حجم معاملات زمین در سه ماه دوم سال جاری خبر داده است.
شتاب رشد اجاره‌بها كند شد
اجاره‌بهای مسكن معمولا ساز مخالف را در بازار ملك می‌نوازد طوری كه به ندرت نرخ‌های اجاره از روند كاهشی قیمت زمین و مسكن تبعیت می‌كند و بیشتر حالت افزایشی دارد. اما در تابستان امسال تحت‌تاثیر كشش ناشی از انتظار روانی در بازارهای اقتصادی بابت تعدیل قیمت، شتاب رشد نقطه‌به‌نقطه اجاره‌بها نیز از 31 درصد در بهار92 به 23درصد در تابستان92 كاهش پیدا كرده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24