Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین از صندوق های سرمایه گذاری به عنوان  نهادهای مالی نام برد که منابع مالی حاصل از انتشار واحدها یا گواهی­ های سرمایه­ گذاری خود را در موضوع فعالیت خود سرمایه ­گذاری می ­ کنند.

ولی نادی قمی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 این صندوق ­ ها منابع جمع­ آوری شده از عموم مردم را در مجموعه ­ای از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت، انواع صکوک و سایر اوراق بهادار سرمایه ­گذاری کرده تا به این واسطه منافع حاصل از آن ها به سرمایه ­گذاران صندوق تعلق گیرد.

او به بازار مالی ایران اشاره کرد که در آن، این نهادها و ابزارها از جمله مفاهیم مدرن محسوب می ­شود که عموم مردم نسبت به آن شناخت کافی ندارند این درحالیست که  در بازارهای مالی پیشرفته، سرمایه­ گذاری در بورس به معنای سرمایه ­گذاری در صندوق­ های سرمای گذاری است.

وی با اشاره به عمر بیش از 90 ساله این صندوق ­ها، از مدیریت حرفه­ ای حاکم بر این صندوق­ ها و استفاده از تحلیل ­گران زبده در انتخاب سهام و تنوع سرمایه­ گذاری­ ها به عنوان عواملی نام برد که سبب می­ شود تا سرمایه­ گذاران با حداقل ریسک، بیشترین بازده عایدشان شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین در این میان از نوپا بودن این صندوق ­ها و عدم تبلیغات جامع به عنوان مساله ای یاد کرد که مانع از آشنایی عموم با این صندوق­ ها شده است.

وی بهترین گزینه برای افرادی که برای سرمایه­ گذاری در اوراق بهادار تخصصی ندارند و یا زمان درگیر شدن با بازار را نداشته و به دنبال سرمایه ­گذاری­ های کم ریسک نقد شونده تحت مدیریت حرفه­ای هستند، را  صندوق ­های سرمایه ­گذاری دانست.

وی با تقسیم بندی صندوق­ های سرمایه ­گذاری،  اولین گروه را شامل صندوق­ های سرمایه­ گذاری با سرمایه متغیر (open – end fund) دانست که در اصطلاح به صندوق ­های مشترک سرمایه­ گذاری (Mutual funds)  معروف هستند.

وی همچنین از صندوق­ های سرمایه­ گذاری با سرمایه بسته (Close – end funds) به عنوان گروه دوم نام برد که مشابه شرکت­های سرمایه ­ گذاری  هستند.

به گفته نادی قمی؛ البته در ایران به لحاظ شناخت عموم از صندوق­ ها، این نهادهای مالی به صندوق­ های سهام (پرریسک)،  صندوق­ های مختلط (متوسط ریسک) و صندوق ­های با درآمد ثابت و با تضمین یا پیش­ بینی سود (کم ریسک) طبقه ­بندی می­ شوند.

وی یادآورشد: در دهه نود میلادی با توجه به موفقیت صندوق­ های مشترک سرمایه­ گذاری و جهت بهره بردن از ویژگی­ های مثبت صندوق­­ های با سرمایه ثابت، شرکت­ های مدیریت سرمایه، نوع جدیدی از صندوق ­ها به عنوان صندوق­ های قابل معامله (ETF) را به بازار معرفی کردند که ضمن باز بودن سرمایه، امکان معامله گواهی­ های سرمایه ­گذاری این صندوق ­ها در یک بازار ساختار یافته وجود دارد.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین تصریح کرد: بر این اساس سریعا این صندوق­ ها در مرکز توجه دارندگان وجوه مازاد قرار گرفت و در حال حاضر فقط در امریکا این صندوق ­ها حدود 1300 میلیارد دلار سرمایه را اداره می ­کنند.  وی در این میان به تجربه شرکت تامین سرمایه نوین در خصوص مدیریت ثروت و دارایی­ ها، اشاره کرد و گفت:  تامین سرمایه نوین برای توسعه شبکه ارتباطی خود و نیز جلب رضایت مشتریان انواع صندوق ­های پر ریسک، کم ریسک و متوسط ریسک را تحت مدیریت خود دارد.

وی سقف منابع این صندوق­ ها را بالغ بر 1200 میلیارد تومان ذکر کرد که در صندوق قابل معامله (ETF) نوین از لحاظ حجم و تعداد سرمایه­ گذار در جایگاه مناسبی قرار دارد، بر این اساس در این صندوق عمدتا سرمایه ­گذارانی مد نظر قرار دارند که از تخصص لازم برای سرمایه­ گذاری در بورس برخوردار نیستند یا این که به رغم تخصص وقت کافی برای درگیر شدن با بازار را ندارند.

نادی قمی در مورد بازده این صندوق، ابراز داشت: تحلیل گران حرفه ­ای و تیم تخصصی گروه تمام توان خود را به کار خواهد بست تا بازده­ای بالاتر از نرخ تورم به دست آورد تا به این واسطه در این صندوق که از جمله صندوق­ های مختلط محسوب می شود افراد کم ریسک یا متوسط ریسک  با خیالی آسوده در آن سرمایه ­گذاری کنند چرا که اصولا تامین سرمایه  نوین در تامین رضایت این دسته از مشتریان تجربه مناسبی دارد.

وی در خصوص برنامه شرکت تامین سرمایه نوین در استفاده از دیگر ابزارهای نوین مالی، گفت: با توجه به اینکه بازار مالی کشور در زمینه استفاده از ابزارهای نوین مالی جهت مدیریت ثروت و دارایی ها تجربه نوپایی دارد، لذا هنوز این ابزارها همه گیر نشده است.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین یاد آورشد:  همان­طور که گفته شد در کشورهای پیشرفته دنیا حتی افراد متخصص رأسا اقدام به تخصیص کل منابع خود به خرید سهام نمی­ کنند بلکه عمده ثروت آنان در انواع صندوق ­ها سرمایه­ گذاری می­ شود و با توجه به این که نرخ تورم تحت کنترل است لذا عمده این منابع بلند مدت است. اما این موضوع در ایران فرق می­کند که به نظر می ­رسد به تدریج در حال اصلاح است.

وی با اشاره به تنوع صندوق ها در بسیاری از کشورهای اسلامی، برمد نظر قرار گرفتن این موضوع در ایران تاکید کرد و گفت: بر این اساس شرکت تامین سرمایه نوین در نظر دارد که از توان کارشناسی خود در جهت راه­ اندازی انواع صندوق­ ها بهره بگیرد.

نادی قمی بر این اساس از راه اندازی صندوق قابل معامله (ETF) شاخصی توسط شرکت تامین سرمایه نوین و  پذیره نویسی آن در آینده ای نزدیک خبر داد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24